Gå til innhold

Yrkessjåfør utdanning

jensens

Anbefalte innlegg

Heisann,

Lurte på om noen vet om det er mulig og bli yrkessjåfør som 18 åring uten noe skole? Evt. gå litt skole og betale for det?

Får man kjøre vogntog uten lappen om man utdanner seg som yrkessjåfør imens man er ute i lære?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Du kan ta lappen på klasse C1 dersom du er 18år.

Men tror du må ha med deg en hvis du skal jobbe som yrkessjåfør.

Altså en som sitter ved siden av. Har lest noe om det før, men er ikke

sikker på dette.

Du trenger ikke utdanning for å bli lastebilsjåfør, kun lappen.

Utdanning er selvfølgelig en fordel, men ikke et behov.

Endret av TheIdanator
Lenke til kommentar

Ja, her var det mye feil ute å gikk (og omtrent ingen ting riktig).

Du kan kjøre opp på både lastebil og vogntog når du er 18 år, MEN da får du ikke lov å kjøre transport mot vederlag (betaling), før du er 21 år, MED MINDRE lastebilen er registrert med ei totalvekt på mindre enn 7500 kg, og eventuelt lastebil og henger er registrert med totalvekt under 12.000 kg, altså KUN lov å arbeide med klassene C1 og C1E.

Deffinisjon på "kjøring mot vederlag", er at hovedoppgaven din er å kjøre. Er du feks lydmann for et band, og trenger lastebil for å få med deg lydutstyret rundt, så er hovedoppgaven din å være lydmann, mens kjøringa er noe du MÅ gjøre for å få gjennomført arbeidet ditt, altså lovlig siden det ikke er hovedoppgaven.

Skal du kjøre buss (som blei nevnt her), må du først bli 21 år, SÅ kan du ta buss-lappen, OGSÅ må du gå et obligatorisk 280-timers kurs for å kunne kjøre mot vederlag. Den 10 september 2009 blir det 280-timers kurset også innført på lastebil, slik at det ikke er bare-bare å bli yrkessjåfør lenger.

Men pr dags dato er enste måten du kan kjøre stor lastebil / vogntog på lovlig hvis du er under 21 år, å ta fagbrev. Det som er mulig da, er å melde seg på et fjernundervisnings-kurs, gå opp til eksamen, bestå den, også begynne på 2 års læretid etter det. Da trenger du ikke værra mer enn 18 år for å kjøre, men er dog lærlinglønn som gjelder, og du er nødt til å følge et lærlingprogram med ymse kurs innimellom.

Eventuelt så kan du ta 2 års videregående transportfag før du blir lærling.

En annen løsning, er å gå opp til fagprøve som "praksiskandidat", dvs at du har kjørt lastebil i 5 år først, tar fagprøvene, å vipps så har du fagbrev. (men forstod det slik at det ikke var aktuelt i detta tilfellet)

Angådende det 19 ukers kurset som blei nevnt, så skal ikke jeg si jeg er mer enn 90 % sikker, men trur det er et kurs som er forbeholdt dem som har gått transportfag eller tar fagbrev på en annen måte, eventuelt har en spesiell grunn til å ta det, og er lagt opp for å gi kompetanse i forskjellige førerkortklasser, maskinklasser osv. Dvs at hvis du går et sånnt 19 ukers kurs, så får du lastebilsertfikat, vogntog, buss, ADR-kurs, truckfører-kurs, kranfører-kurs, maskinfører-kurs osv, og de 19 ukene blir utelukkende brukt på det. Det er selvsagt et flott kurs med tanke på all den dyre kompetansen du oppnår, MEN det gir deg ingen rett til å kjøre lastebil FØR du er 21 år. Så er du 18 år, tar det kurset, så har du NULL glede av det de neste 3 åra. Men som sagt: det kurset er forbeholdt dem som tar fagbrev, deretter vil folk med spesielle behov få ta det, deretter tilfeldige søkere, og da er det klart 18-åringer som syns det ser moro ut å kjøre lastebil uten noen annet grunnlag for å ta kurset enn det, stiller bakerst i køen siden de alikevel ikke vil kunne bruke noe av lærdomen før de er 21 år. Blir som å sende en 16-åring på kjøreskole, ta ALLE timene på bil, også må han alikkavæl vente 2 år før han får lov å kjøre opp.

Og sist men ikke minst: kjøring uten lappen er forbudt uansett. (untatt i gitte tilfeller hvor det er på lukket området sperret for annen trafikk, sjåføren har klasse B, og ser seg nødt til å flytte et tyngere kjøretøy av praktiske årsaker for å kunne gjørra jobben sin som kan være å mala veggen lastebilen står forran, eller måka snø der lastebilen står. Da er det lov)

Lenke til kommentar

MEN...tenk nøye i gjennom det før du eventuelt begynner å kjøre. Du er ung med mulighet for en utdannelse, å da ville jeg absolutt vurdert det. Lettere å begynne på en utdannelse når du er 18, enn når du er 40. Kjører du lastebil, så består hverdagen din av juks å underbetaling parralelt med at helsa skrumper inn med dårlig knær, stor maga å vond rygg, å det er noe ALLE blir lei av etter hvert. JA, det er moro å kjøre lastebil når man sitter bak rattet, veien er tørr og fri for biler, det står på en bra cd og du har god tid. Men desverre er det bare 10 % av tida som er slik. Jeg har sjøl kjørt i noen år nå, men er det EN ting jeg ikke angrer på, er det at jeg har begynt på en utdannelse sjøl om skole er det værste jeg veit (jobber 50 % stilling som lastebilsjåfør ved siden av skolen da, siden det er så moro ;) )

Men skal du begynne å kjøre fast, så ta IALLEFALL fagbrevet. Uten det, er du HELT solgt for resten av livet. Og du må være obs på at pr dags dato, blir fler å fler sparka å bytta ut med øst-europeere. Jeg var feks siste nordmann som var i det firma jeg jobba i sist (slutta i går faktisk), og det er LANGT i fra det eneste firmaet her i landet hvor det KUN er utlendinger. Om du kjører økonomisk å er flink å hygglig å alt det der, har NULL å si. En østeuropeer er fortsatt billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...