stasomfaen Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Hei, jeg har da egentlig lurt på forskjellen mellom å se på tv/kino på lerret og sitte foran pc'en og spille elns. Er lerret like skadelig for øya? Eller har det nesten ingen innvirkning? Jeg ser for meg at pc er verre pga skjermen lyser direkte på øya, mens lerrettet reflekterer lys. Noen som vet? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Tenker du på at du blir nærsynt? Du blir nærsynt av å glane på skjermen hele tiden, det er fordi linsen i øyet ikke holdes stramt og linsen blir myk og umosjonert, da vil øyet ha vanskeligheter for å stramme linsen slik at du kan se ting på avstand. Langsynt er når linsen blir for stiv. Edit: Hvis du ser på lerret så får du mer avstand fra øyet. Lyset har fint lite å gjøre uansett, det er farligere å gå ute en solfull dag. Endret 18. april 2009 av Blomsterbob Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Btw, når man blir eldre blir linsen også stivere av seg selv. Da er det greit å ha vært litt nærsynt som ung. Er jo altid gøy å se bedre jo eldre du blir Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Jeg tenkte mer på hva som gjør mest fare av pc og lerret. Var hos en kompis hvor vi kom fram til dette temaet. Han sa jeg skulle slå av lyset, men jeg sa det ikke er bra å sitte tett foran skjermen i mørket. Da kom han med "det er jo like farlig å sitte i en kinosal da..". Men det blir jo feil, for der har man god avstand, og det er ikke akkurat det samme som å se på en pc-skjerm. Takk. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Det er neppe noe sunt, men det er nok farligere å gå ute en solfull dag. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Lyset har ingenting med saken å gjøre. Det lys evt kan gjøre er å overbelaste tapper/staver slik at du får etterbilder, eller i verste fall får nedsatt syn fordi de ikke funker lenger. Samme som skjer om du stirrer på sola. Lys påvirker ikke linsen i øye ditt. Jeg tviler meget sterkt på at en skjerm eller kinoen produserer nok lys til å ødelegge synet ditt på noen som helst varig måte. Folk ble nærsynte lenge før man fikk skjermer å se på Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 CRT-skjermer er nok grunnen til at du tenker på lyset. Lav hertz og slikt kunne vel kanskje gjøre noe. Men problemet med en pc-skjerm er vel at du anstrenger øyene for å fokusere på noe nærme, det samme gjør du når du f.eks leser en bok. Hvor skadelig det kan være og om svakt lys har noe å si vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Oki, da har jeg noenlunde fått svar på spm. : p Tackar Endret 18. april 2009 av robbern9292 Lenke til kommentar
SCV Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 ikke røyk og spis blåbær så får du syn som satan sjøl! blåbær = falkeblikk sigg = ikke digg syn si?, comprende?, yes? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Tenker du på at du blir nærsynt? Du blir nærsynt av å glane på skjermen hele tiden, det er fordi linsen i øyet ikke holdes stramt og linsen blir myk og umosjonert, da vil øyet ha vanskeligheter for å stramme linsen slik at du kan se ting på avstand. Langsynt er når linsen blir for stiv. Hvor har du dette i fra? Bare spør, da en tidligere diskusjon konkluderte med noe annet. (husker ikke nøyaktig hva, men mer det at man ikke ødelegger synet sitt slik). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå