oleff Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 I min php-kode søker jeg i en database, og ønsker at gjesten skal kunne søke etter a) navn på person b) hvilket fylke personen bor i c) hvilken utdanning personen har Jeg har forsøkt meg på denne: $result = mysql_query("SELECT * FROM database WHERE (navn = '$finn_navn') OR (fylke = '$finn_fylke') OR (fylke = '$finn_fylke' AND utdanning = '$finn_utdanning')"); Men dette fungerer slettes ikke etter planen. Jeg forstår at det ikke gjør det, men ikke helt hvorfor, og finner dermed ingen løsning selv = denne hjelpetråden Kan noen gi meg noen hint om hva jeg må gjøre? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Et hint ...WHERE (felt1 = 'søkeord' OR felt2='søkeord' OR felt3='søkeord') Lenke til kommentar
lefsaker Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Han bør vel bruke "like" og % istedenfor "=", så Anders dukker opp selv om man søker etter And Eks: select " from `personer` where `fornavn` like '%$søkestreng%' Endret 18. april 2009 av lefsaker Lenke til kommentar
oleff Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Han bør vel bruke "like" og % istedenfor "=", så Anders dukker opp selv om man søker etter And Eks: select " from `personer` where `fornavn` like '%$søkestreng%' Ja selvsagt! I hvert fall på navnesøket, i de andre alternativene er det faste svaralternativer (list/checkbox). Ueland: Tror det var et veldig godt hint Lenke til kommentar
oleff Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Men hvordan blir det hvis jeg ønsker å først velge fylke og deretter type utdanning? OR - funksjonen gjør vel at valgte typer utdanning vises uavhengig av hvilket fylke jeg har valgt? Endret 18. april 2009 av oleff Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Poenget var vel at den utdanningsdelen er bortkastet i og med at du allerede henter ut fylke = '$finn_fylke'. Å slenge på fylke = '$finn_fylke' AND utdanning = '$finn_utdanning' vil derfor ikke tilføre noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå