G-Man™ Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Kjøpte en Plasma tv på Elkjøp i går. dette var en utstillingsmoddel som ble solgt til en rimelig penge. Men nå vet jeg kke om det var så lurt kjøp. - Tv'n har noen rare "summe" lyder (kan minne om slike "høye toner" som voksne ikke skal høre) - Skjermen blir svart etter en viss tid, og hvis jeg har satt bildet til å vise 16:9, nullstiller dette seg til autobredde. - det er tekst som er brennt inn i bildet (vises kun når det er sort bilde) Men siden det var en utstillingsmodell, har jeg ikke bytterett på den... Noen som har noen ide om hva jeg bør gjøre? Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Det er jo åpenbart at du har blitt rundlurt . en plasmaskjerm som har vært utstillingskjerm bør skrotes. de viste nok om at den hadde innbrent bilde Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Du har graranti og reklamasjonsrett som du da benytter... Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Ikke garanti på innbrenninger. og en butikk kan ikke vite at den har innbrenninger pga det er ikke mørkt nokk i butikken til å se den. MEN en butikk er pliktig til å informere om mangler på tven når det er b-vare! pga det kan du bytte den. summtone? panasonictv du har da? press på venstre siden på ramma svakt. min ble stille da i noen dager Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Slå av TV'n, pakk den ned og returner den ASAP. Selv om det er en utstillingsmodell så har du reklamasjonsretten din i hold. Både feilen med bildet(går i svart og auto bredde), pipelyden og innbrenning er mangler(§16) du har krav på å få rettet. Siden den ble kjøpt i går er du også innenfor 6 måneder hvor selger har bevisbyrden(§18) og siden det er en utstillingsmodell så er det stor sannsynlighet for at innbrenningen kommer fra der, enn fra 24 timer hos deg. Men for å utelate enhver tvil så anbefaler eg deg å gjøre dette nå, i dag, asap. Slik eg ser det så har du et par alternativer: - du kan returnere TV'n på Elkjøps 30 dagers penge-tilbake-garanti, forutsatt at det ikke er en klausul i dette tilbudet som forhindrer slike situasjoner. - du kan velge mellom avhjelp(retting eller omlevering), prisavslag eller heving av kjøpet i henhold til forbrukerkjøpsloven §26. Siden den ble kjøpt i går vil det enkleste for alle parter være at Elkjøp omleverer i ny vare(for å beholde deg som kunde og salget) eller heve kjøpet. Endret 18. april 2009 av nomore Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Ikke garanti på innbrenninger. og en butikk kan ikke vite at den har innbrenninger pga det er ikke mørkt nokk i butikken til å se den. MEN en butikk er pliktig til å informere om mangler på tven når det er b-vare! pga det kan du bytte den. summtone? panasonictv du har da? press på venstre siden på ramma svakt. min ble stille da i noen dager Ingen her som skriver det er garanti mot innbrenning men denne skjermen har tydelig mange flere problemer i tillegg... Ved bruk av reklamasjonretten og garanti kan man i beste fall få skjermen retunert eller i minstefall reparert de fleste problemene uten om innbrenning hvis det er det og ikke IR så prøv (hvitvask) i 10 timer først. Uansett så bør elkjøp ta denne tilbake på reklamasjonrett for dette er jo en ren svindel av kunden.. Endret 18. april 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 ble den da ikke solgt billig som en utstillingsmodel da ? her må man forvente noe forringelse. feilene du beskriver høres ut som lit i meste laget. sa hadde det vær meg så hadde jeg definitivt levert den tilbake. bruk 30 dagers angretten hvis det ikke godtar reklamasjon eller garanti Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 har da ikke 30 dagers angreret da Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 ble den da ikke solgt billig som en utstillingsmodel da ? her må man forvente noe forringelse. feilene du beskriver høres ut som lit i meste laget. sa hadde det vær meg så hadde jeg definitivt levert den tilbake. bruk 30 dagers angretten hvis det ikke godtar reklamasjon eller garanti 30 dagers angrerett finnes ikke i Norge... Tenker du på Eljøps 30 dagers returett så er også denne ikke gyldig ved kjøp av en utstillingmodell... Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Sist jeg var på Ekjøp så sto det på utstillingmodellene at de ble solgt med full garanti. Riktignok hadde de justert opp prisen på de modellene som var nye slik at de kunne ha "nypris" på de brukte modellene. Det stinker og er sleipt som pokker, men hva kan man forvente? Innbrenning på plasma er det ikke garanti på, men siden produsentene mener det oppstår ved uforsiktig bruk så kan man lett anklage Elkjøp for dette. Når man kjøper et brukt produkt så har man krav på å vite om det er feil eller mangler på produktet. En innbrenning faller nok under denne kategorien og det burde vært sjekket før de solgte tv-en. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Sist jeg var på Ekjøp så sto det på utstillingmodellene at de ble solgt med full garanti. Riktignok hadde de justert opp prisen på de modellene som var nye slik at de kunne ha "nypris" på de brukte modellene. Det stinker og er sleipt som pokker, men hva kan man forvente? Innbrenning på plasma er det ikke garanti på, men siden produsentene mener det oppstår ved uforsiktig bruk så kan man lett anklage Elkjøp for dette. Når man kjøper et brukt produkt så har man krav på å vite om det er feil eller mangler på produktet. En innbrenning faller nok under denne kategorien og det burde vært sjekket før de solgte tv-en. De blir selvfølgelig solgt med full garanti og reklamasjonsrett på lik linje som et nytt produkt men ikke 30 dagers returett dessverre og dette bør man merke seg hvis man velger en utstilt model. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Ah... Check. Artig du er. Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 er snakk om en Samsung PS42A416C1CXXE om noen var interesert. Hadde det stått, eler selger hadde informert meg om feilene, hadde det vært en annen sak. men når dette apperatet har stått til utstilling, bør de ha oppdaget at bildet blir sort av og til?? Bor litt langt unna Elkjøp, men skal dra nedover på mandag å prøve å snakke med de. Men de er ikke akkurat så "menneskelig" av seg de bak kassene. Sleipe er de også.... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Elkjøp har jo stått frem på "tv2 hjelper deg" og påstått at de tar kunden på alvor så hvis ikke annet nytter så kan du jo bruke det mot dem Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Det bør rett og slett ikke være noe problem å bytte den. Et lite tips bør være å ta opp problemet veldig vennlig. Smil og si at det dessverre har oppstått et problem med TVen. Ikke gå inn med beskyldninger og slikt med en gang. Og det "TV2 Hjelper Deg" argumentet hjelper bare hvis du har et kameracrew med deg. Jeg har jobbet mye med kundeservice Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Det bør rett og slett ikke være noe problem å bytte den. Et lite tips bør være å ta opp problemet veldig vennlig. Smil og si at det dessverre har oppstått et problem med TVen. Ikke gå inn med beskyldninger og slikt med en gang. Og det "TV2 Hjelper Deg" argumentet hjelper bare hvis du har et kameracrew med deg. Jeg har jobbet mye med kundeservice får teste det... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Ikke si at det har oppstått ett problem, si at det var ett problem med tv'n når du kjøpte den. Ikke for å komme med beskyldninger, men for å påpeke at dette er en feil som var der på produktet når du kjøpte det. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Feil/mangler med en vare skal opplyses av selger uansett om det er en brukt eller en demovare, dette gjelder også for innbrenningen som var på tvn, da dette åpenbart går under benevnelsen feil . Hadde selger opplyst at varen solgtes billig fordi den hadde feil/mangler hadde nok saken stilt seg andeledes, men det har de tydeligvis ikke gjordt her,men kunn red prisen fordi den var utstillingsmodell . Pakk ned tvn og dra tilbake med den å forlang kjøpet hevet . Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 er snakk om en Samsung PS42A416C1CXXE om noen var interesert.Hadde det stått, eler selger hadde informert meg om feilene, hadde det vært en annen sak. men når dette apperatet har stått til utstilling, bør de ha oppdaget at bildet blir sort av og til?? Bor litt langt unna Elkjøp, men skal dra nedover på mandag å prøve å snakke med de. Men de er ikke akkurat så "menneskelig" av seg de bak kassene. Sleipe er de også.... er UMULIG å se innbrenninger i butikk selv på helt sort skjerm pga er så mye lys i butikken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå