Gå til innhold

Tips til Sportsfotografering?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver med en del sportsfotografering, men trenger noen tips for videre utvikling. Slik jeg har fotografert nå så har jeg bare brukt den ferdig innstilte sports funksjonen på kameraet. Nå vil jeg lage mine egne innstillinger slik at jeg kan bestemme litt selv og ikke minst få bilda mine i Raw format. Jeg driver bare sportsfotografering ute på dagtid og ikke om kveld/natt eller inne med dårlig belysning. Jeg har et Canon 40D med eit Canon 70-200 f/4L USM objektiv som jeg er meget fornøyd med. En av tinga jeg lurer på er hvor rask lukker må jeg bruke for å klare å "fryse" ein fotball spiller eller ein sykkelist? Jeg regner med jeg bruker blender 4 og kontinuerlig fotografering eller hva det heter slik at jeg holder knappen nede og kameraet fyrer avgårde masse bilder. Er det noen som har noen gode tips? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tilbakemeldingen Arela :thumbup: Kan jeg også spørre litt om fokuset? Jeg tenker bare bare på slik som fotball fks. om man skal alltid fokusere på ansiktet eller? Er det noen gyldne regler ute å går der? Mange spørsmål fra meg nå, men håper dere tåler det :blush:

Lenke til kommentar

Mange sportsfotografer fotograferer for print, og da er ikke kvalitet fullt så viktig som på "the internets" - hvor litt støy ved høy ISO legges merke til. Derfor har ofte print fotografer rimelig høy ISO hvis det er fotball osv de fotograferer.

Jeg har ikke drevet med mye fotball selv tidligere - prøver å komme inn i det derimot, men har hørt som en tommelfinger regel at 1/500 sekund skal til for å fryse det skikkelig. Det er bare å eksprementere med instillinger av lukker/ISO. Prøv å guff opp ISOen endel å se om det hjelper!

/Yaricks :)

Lenke til kommentar

Takker for svarene der har kommet med :thumbup: I går prøvde jeg med på en fotballkamp med kraftigt sollys og prøvde meg litt frem. Jeg endet opp med programmet M. Lukkeren brukte jeg 1250-1600, iso 100 og blender på 4, og fotograferte i Raw format. Skal se om jeg får lagt ut et bilde iløpet av dagen så dere får bedømme "arbeidet" mitt :D

Lenke til kommentar
Takker for svarene der har kommet med :thumbup: I går prøvde jeg med på en fotballkamp med kraftigt sollys og prøvde meg litt frem. Jeg endet opp med programmet M. Lukkeren brukte jeg 1250-1600, iso 100 og blender på 4, og fotograferte i Raw format. Skal se om jeg får lagt ut et bilde iløpet av dagen så dere får bedømme "arbeidet" mitt :D

Når jeg fotograferte ishockey, brukte jeg Blenderprioritet, satte objektivet på den videste blenderen, ISO 1600/3200 og med det lot jeg kameraet ta seg av det med justering av lukkertider :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...