Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble tre høyttalere til to kanaler.

Anbefalte innlegg

Vi har ei lita boble som vi skal koble opp til å spille av litt musikk. As we speak så er det en 12", tre 6,5" og to diskanter som skal kobles til. Vi skal koble 6,5"erene direkte fra stereoen, og diskantene og bassen fra forsterkeren(da denne har to høyttaler-utganger og en sub-utgang).

Problemet er å få kobla disse 6,5" til cd-spilleren, ettersom det i mine øyne blir litt vanskelig å koble to stk stereo og en mono. Kan jeg bare koble to av kanalene til hver sin 6,5" og paralellkoble de siste to kanalene på den siste høyttaleren? Eller gir det bare bråk?

Kommer forresten ikke til å koble 2 høyre og 1 venste, eller motsatt. Den siste 6,5" skal være mono, ellers så dropper vi den bare.

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Done deal. Ble 2x6,5", 2xDiskant og 1x12"sub. Selv om det er litt dumt, så deler suben og 6,5" kasse. Er så liten bil at det neppe har noe å si. De høyefrekvensene får vi av diskanter på(i) dashbordet. Blir bra! :)

Lol, suben bør spille maks 100hz, og derfra er det dine 6,5" som skal overta, så det sier seg selv at dette ikke blir bra, og du kommer til å få ræva lyd i 6,5" og du risikerer å ødelegge dem rimelig fort...

6,5" og diskantene skal monteres FORAN i bilen via et delefilter, og kjøres på egen forsterker, og suben baki på egen forsterker ;)

Lenke til kommentar
Lol, suben bør spille maks 100hz, og derfra er det dine 6,5" som skal overta, så det sier seg selv at dette ikke blir bra, og du kommer til å få ræva lyd i 6,5" og du risikerer å ødelegge dem rimelig fort...

Jaja, det er klart. Men skal jo kun brukes i omtrent en måned, og suben er sinnsykt svak(A/D/S til 399 på torshov), så holdbarhet er ikke noe problem.

6,5" og diskantene skal monteres FORAN i bilen via et delefilter, og kjøres på egen forsterker, og suben baki på egen forsterker ;)

Okei, siden du er så sinnssykt smart, så fortell meg hvor jeg skal sette høyttalerne foran i bobla. Det er ikke plass. No fucking way. På førerdøra er det et stort hull i panelet, så det er umulig å bygge ut. Hvis jeg hadde lagt på ei plate eller noe, for så å bygge ut, ville det allikevel tatt så stor plass at det ikke er plass til beina. Hvis du noengang har sittet i ei boble, vil du merke at det er jævlig trangt :)

Treng ikkje egen forsterker til mellomtonane, har jo ein 3-kanals slik eg forstod trådstarter, men delefilter må du ha.

Den er egentlig 4-kanals, men rear-kanalen er ødelagt.

Men hvorfor skulle jeg hatt én forsterker til frontsettet og en egen til subben? Kjører to 12" subber, to 6,5" kicker komponentsett og to 6x9 hattehyllehøyttalere på én A/D/S forsterker i Peugeoten min, og det funker helt utmerket, så skjønner virkelig ikke hvorfor du vil at jeg skal ha to.

Men for å gå over på en annen sak. Hvorfor "må" jeg ha delefilter når forsterkeren har høypassfilter? Jeg har såklart slått på HPF på diskantene og LPF på bassen. Hvorfor skulle ikke det gå? Det fungerer jo, så jeg ser ikke grunnen til å bruke noe delefilter da.

Lenke til kommentar

Hvis du kobler 2 av kanalene på 6,5" så er de koblet til egen forsterker ;)

En 4kanals forsterker, er 4 forsterkere i en...

Tviler også på at høypassfilteret på forsterkeren din går høyt nok til å brukes kun på diskant, derfor er det greit med et komponentsett, med delefilter til mellomtone og diskant. Du bruker selvsagt høypassfilteret i forsterkeren også, slik at du unngar de helt laveste frekvensene ;)

Jeg vet godt hvordan en boble ser ut, og jeg har montert masse annlegg i div bobler, men for all del, kjør på sånn som dere vil, men ikke spør etter tips her, når dere ikke vil høre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...