faaeri Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Nå kan også du ta bilder med oppløsning på flere gigapiksler. Gigapan Epic 100 gjør det hele ganske enkelt. Les mer Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Minner meg egentlig om photosynth, bare at her består helthetsbildet av bare ens egne bilder. http://photosynth.net/Default.aspx Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Photosynth er jo et program til å generere 3d modeller fra bilder å så plasserer bilder i denne. Mens dette er en mekanisk innretning til å ta panoramabilder, synst det er to ganske forskjellige ting jeg Lenke til kommentar
Machz Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Bare så jeg skjønner dette rett. Dette er altså kun for å ta panoramabilder? Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Poenget er å ta veldig mange bilder som settes sammen til ett stort, og at man skal kunne zoome inn og se detaljer laangt vekke. Se på eksempelbilder på nettsiden, så ser du poenget Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Kule-ku, jeg syns de ligner i det aspektet at man i begge tilfeller får et stort bilde som man kan bevege seg i Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Jo forsåvidt, men i photosynth kan man bevege seg langs alle akser, i et panorama bilde kan man bare rotere rundt et punkt. Dessuten er photosynth et program/nettsted, mens det her dreier seg om en fysisk gjenstand, så kan ikke si meg enig hehe. Når det er sagt så må du gjerne få lov til det. Lenke til kommentar
-deleted- Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Jeg drømmer egentlig ikke om det :/ Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Jeg forstår hva du mener. Dog, det første jeg tenkte på da jeg zoomet inn og ut av panoramabildet var photosynth. Begge deler gir meg omtrent samme følelsen. Men photosynth leverer også et "3d" aspekt. Det at begge produktene danner et helhetsbilde basert på mange mindre bilder får meg også til å knytte bånd mellom dem For meg er de to forskjellige produkter som gir meg en lignende opplevelse. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Jeg anbefaler dere å ta en titt på denne, av David Bergman: http://www.gigapan.org/viewGigapan.php?id=...ndow_width=1263 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Med dette "kameraet" kan man ta et bilde på 3,2 gigapixel med en eneste eksponering. Forøvrig litt Norske gigapixler også: http://andreaslunde.com/gigantiske-gigapix...panoramabilder/ http://gigapix.no/ Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Nå er,e vel slutt på megapixelracet ,eller.....? Må vel innrømme at jeg ble litt imponert over zoom-effekten her. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Men må ikke roboten ta bildene veldig raskt for at det ikke skal blir for mye bevegelse i f.eks. en folkemengde? Med dette "kameraet" kan man ta et bilde på 3,2 gigapixel med en eneste eksponering. Hehe, astronomene er selvfølgelig alltid i teten. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Oioi. Gøyalt leketøy. Det var akkurat dette jeg ønska meg da jeg stod inne i en fjord på vestlandet og gapte inn alt det flotte og ønsket meg uendelig oppløsning slik at jeg kunne croppe i etterkant.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Men må ikke roboten ta bildene veldig raskt for at det ikke skal blir for mye bevegelse i f.eks. en folkemengde? Roboten er nok ikke i nærheten av rask nok til det. Den er nok ment for stillestående motiver. Tar du bilder av en folkemengde med den så blir det nok voldsomt mye rare overganger, halve personer osv. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Men må ikke roboten ta bildene veldig raskt for at det ikke skal blir for mye bevegelse i f.eks. en folkemengde? Roboten er nok ikke i nærheten av rask nok til det. Den er nok ment for stillestående motiver. Tar du bilder av en folkemengde med den så blir det nok voldsomt mye rare overganger, halve personer osv. Jepp, men dette bildet ser i alle fall ganske bra ut, dog jeg har ikke tittet på alle kriker og kroker av det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Det ser forbløffende bra ut ja Noen "spøkelser" innimellom her og der, men stort sett bra. Jeg antar det ser så bra ut på grunn av en relativt stillestående folkemasse. Hadde det vært f.eks en rockekonsert, ei gågate eller et 17.mai-tog ville det nok vært langt flere "spøkelser". Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Men må ikke roboten ta bildene veldig raskt for at det ikke skal blir for mye bevegelse i f.eks. en folkemengde? Roboten er nok ikke i nærheten av rask nok til det. Den er nok ment for stillestående motiver. Tar du bilder av en folkemengde med den så blir det nok voldsomt mye rare overganger, halve personer osv. Jepp, men dette bildet ser i alle fall ganske bra ut, dog jeg har ikke tittet på alle kriker og kroker av det. Jeg fant endel opplagte feil i bildet, men i denne versjonen er det mange færre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg