Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp med valg av moped. (Høyde og ytelse)


olufs

Anbefalte innlegg

Jeg er 16 år og skal ta mopedlappen snart (forhåpentligvis).

 

Dessverre så er jeg bare 170 cm høy, men jeg har prøvesittet på en Honda CBR 125cc og dette gikk fint.

 

Jeg lurer på noen som har erfaringer med:

 

- Rieju RS2 Matrix (Racing)

- Aprilia RS 50 (Racing)

- Aprilia RX 50 (Cross)

- Motorhispania RX (Racing)

- Yamaha TZR (Racing)

 

Altså setehøyde og sånn, jeg har funnet ut litt om dem, men vil helst ha hjelp fra noen som har sittet på en eller fler av disse.

 

Dessuten så lurer jeg på hvilket av dem som er "best" utrimmet, altså jeg skal ikke trimme eller noe som helst.

 

Hørt at racing-sykler er tunge og kommer seg så vidt over 40, og at de er litt vriene å kjøre. Så jeg vet ikke helt om det blir en racing eller crosser på meg!

 

Eller er det noen andre sykler dere vil anbefale til en lav fyr som meg? (Jeg liker ikke scootere)

 

Jeg vil gjerne høre innspill fra dere. :)

 

(P.S - Jeg er ikke veldig god på dette her, så dere for unnskylde hvis jeg har eller kommer til å si noe dumt. :-P)

 

Takk på forhånd!

 

Mhv, meg!

Endret av olufs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TZR`en er lav, og (komfortabel?) Haha.

 

Joda, tror ikke du får noe problem med TZR, eneste er at den er litt "tung" og er noe helt annet og kjøre R-sykkel enn Enduro / Cross.

 

Apriliaen er høg, vertfall RX 50. (Vis jeg ikke husker helt feil) men tror egentlig ikke det blir noe problem. Så lenge du får ene foten nedi vil jeg påstå at du klarer deg fint.

 

Rieju`en tror jeg er så som så noe mellom TZR og Apriliaen, tror egentlig dette hadde vert det beste cross valget.

 

Ang, trim og hva som går best så har jeg veldig gode erfaringer med Motorspania Furia, går fort og gale. Kjører selv Yamaha DT50x 2007 med Airsal 18HK sylinder dreva for aks.

En Furia (Arfh husker ikke modell eller år) blåste meg lett i en oppoverbakke i vel 100, eneste som var fiksa på var plomberingen og trimmpotte.

 

Et siste ord, IKKE KJØP R-SYKKEL (A) Her som jeg bur er det en god del grusveier og skogsveier. Og gjett hvor alle med de "fine" R-sykklene ikke tørr og kjøre lenger. Liker du litt hardcore så kjøper du cross / street. R- er mer chill. Kruse rundt og ikke minst så ser det jo bra ut da. Går litt på hva du liker egentlig. Hehe, lykke til :)

Lenke til kommentar

Derbi sykler er vel en av de som går best utrimmet.

Skyt meg hvis jeg tar feil. Min går i hvert fall 55-60 utrimmet.

Det er en X-race SM 50 fra 04.

Har en lav kompis som rekker ned på den og han er vel ikke noe særlig mer enn 170 selv tror jeg.

Endret av Sindre :)
Lenke til kommentar
Ang, trim og hva som går best så har jeg veldig gode erfaringer med Motorspania Furia, går fort og gale. Kjører selv Yamaha DT50x 2007 med Airsal 18HK sylinder dreva for aks.

En Furia (Arfh husker ikke modell eller år) blåste meg lett i en oppoverbakke i vel 100, eneste som var fiksa på var plomberingen og trimmpotte.

 

Et siste ord, IKKE KJØP R-SYKKEL (A) Her som jeg bur er det en god del grusveier og skogsveier. Og gjett hvor alle med de "fine" R-sykklene ikke tørr og kjøre lenger. Liker du litt hardcore så kjøper du cross / street. R- er mer chill. Kruse rundt og ikke minst så ser det jo bra ut da. Går litt på hva du liker egentlig. Hehe, lykke til :)

Altså. Furia og DT50 har eksakt samme motor (Minarelli AM6), så det er nok oppsettet på moppa di som er veldig feil.

 

Bor du i et sivilisert område, med asfaltveier, så er racing lett foretrekt av meg, ihvertfall om du får den til å gå i 100 uten å tyne den veldig. Men her er det smak og behag som spiller inn, så velg det du selv ønsker.

Lenke til kommentar

Stemmer sindre, derbi, gilera, nyere apriliaer går bedre siden motoren(derbi motor) har større eksosport enn am6 har.

Derfor går de bedre, pluss at råden er sterkere.

 

Så om du liker look'en på de sykklene, og finner en med rett pris tror jeg du bør sterkt vurdere den.

Et minus er at el-nettet kan være dårlig på noen sykkler.

Lenke til kommentar

Og hvis man ser på det som noe særlig minus så har Derbiene (eldire i hvert fall) choken under ved motoren og ikke på styre, og det er bare kickstart.

Produseres ikke mange av delene til de tre merkene du nevnte på samme fabrikk i Spania eller Italia?

 

 

Trådstarter skal du ha brukt eller ny? Pris? Og hvor bor du? Tror jeg har funnet noen som kan være noe å se på, men vet ikke høyden på dem.

 

Gilera:

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=9363417

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17071547

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=16813150

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=16696470

Derbi:

http:

//www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17042397

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=16648716

http:

//www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=16470148

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=16784243

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17027223

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...ll&tot=null

Endret av Sindre :)
Lenke til kommentar

Takker for alle svar, det har vært til hjelp! ;)

 

Jeg dro opp til en MC butikk i dag, og prøvesatt på en Rieju supermotard (Tror det var spike, husker ikke) Og da den stod på støtta (skrå) så kom det ene beinet nedi ;)

 

De skulle også få inn Derbi Senda SM X-race, dette er noe jeg har veldig lyst på, så jeg tror det kanskje blir en sånn en, skal prøve sitte på den. Kanskje det tilogmed blir en ny. ^^

 

Den har jeg sett er 85 cm i setehøyde, og tror Rieju'n var 90(?). Så dette blir nok bra!

 

Jeg bare lurte, noen som sa at Derbi X-Race'n kunne gå 50-60 UTRIMMET og 100% original!

 

Er dette sant, og hvorfor? Skal ikke plombering stoppe dette uansett?

 

Mvh, meg!

Lenke til kommentar

Har selv en Gilera RCR 50, samme sykkern som Derbi. Står til og med Derbi på nøkkelen, hehe. Min er også helt orginal.

 

Om den går bra kommer litt ann på hva du er på jakt etter. Jeg vil si den går bra på flata og nedover, til å være plombert. Jeg klarer fint å holde 55 på flata, 60 om det går litt nedover. Men oppover er det værre med. Sykkern sliter ordentlig med å holde farta, må gire ned veldig mye.

Motoren er rett og slett bare strupet ned så den ikke orker stort, men du får den alikevel opp i litt fart på flata.

 

Med andre ord, jeg blir eid av mange scootere oppover, men drar som regel fra de (de som har turtallssperre) på flata/nedover.

Litt smakssak, men er det mye oppoverbakker der du bor ville jeg vurdert scooter. Du skulle bare visst hvor sinnsykt kjipt det er å ligge i 38 i 60-sone oppover mens du har litt dårlig tid, samtidig som det ligger sine billister bak deg....

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Hvilken årsmodell har du?

Med mein X-race SM fra 04 har jeg pressa den opp i 75 i slak nedoverbakke (kan få den til å gå enda fortere også., og i slake oppoverbakker holder den alltid 45-50. Er det en bakke er det bare å ha høyt turtall når du kommer inn i den så klarer du å holde på farta. For meg er det omvendt med erfaring i oppoverbakker. Av det jeg har kjørt av scooter går det mye langsommere og har hatt problemer med å få den til å kjøre i 40-45 i passe bratte oppoverbakker. På flata så ligger Derbien min i underkant av 60 hele tiden.

En ting som kan hjelpe på en del Derbier er å skifte ut framdrevet så turtallet blir bedre. Går mye jevnere da.

 

Olufs hvis du kjøper brukt så kan du finne en som er litt rimeligere også slipper du å kjøre den inn ;)

Lenke til kommentar

Min er 08 mod, kjørt en sessong og 3800 km. Altså, i slake oppoverbakker går sykkern rimelig greit. Ligger ofte i underkant av 50 i slakke oppover. Så SÅ ille er det ikke. Men jeg tenker på en litt brattere bakke, hvor motoren rett og slett ikke orker mer en 3. gir, her ligger jeg under 40.

Tror aldri jeg har tatt noen scootere på akselerasjon i et lyskryss f.eks. De kommer ALLTID kjappest ut av krysset, men jeg tar dem fort igjen.

Kanskje scooter bare føles tregere, men de går som regel ganske greit oppover.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar, jeg prøvde en Rieju Spike eller noe, og den passer helt bra og han i butikken sa den var veldig lik. Så da har jeg kjøpt en Derbi Senda SM X-Race :D

 

Får den i løpet av neste uke! :)

 

Igjen, takk for alle svar. Det har vært veldig hjelpsomt!

 

Forresten, han i butikken sa at den ikke trengtes å "kjøres inn" sånn spesiellt. At jeg kjørte normalt så gikk det bra.

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny sykkel! :)

 

Tja, er egentlig litt vanskelig å kjøre inn en plombert moped. Turtallet skal helst ikke bli for høyt og man skal ikke gasse på for mye, men mopeder går jo ikke akkurat bra fra før av heller. Litt vanskelig det der, men er nok greit å kjøre litt forsiktig i starten bare.

Kjører du ned en bakke så er det lite vits i å gi full gass, når sykkern nesten triller like fort. Oppover så er det bedre med litt turtall, enn å legge for mye belastning på motoren med høye gir.

 

Good Luck ;)

Lenke til kommentar

det pleier normalt å stå i brukerhåndboken hvordan du kjører inn ;)

 

men kjør litt på variert turtall. pass på at det ikke er tungt for motoren. så trenger du ikke å gi bånn gass i begynnelsen. :)

 

Edit: ikke ha med deg noen passasjerer når du holder på å kjøre inn ;)

Endret av Markelure
Lenke til kommentar

Varm den godt opp før hver tur.

Prøv å ikke kjør i alt for bratte bakker de første turene.

 

Det er ikke like viktig å kjøre inn nyere sykkler enn det var før, siden kvaliteten på produkter har gått opp ganske mye gjennom tiden.

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...