Nidaroo Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Skal lakke/beise om portene nå etter altfor mange år uten vedlikehold. Saken er at det har kommet endel sopp(iallefall svarte prikker) over store deler av dørene. Og jeg tør ikke kjøre full trykk med høytrykksspyler med tanke på at det kan lage skade i treverket. Er det lureste å skrubbe det ned med en kost, eller tilsette dørene med soppfjerner? Og jeg har hørt at lakk/beis ikke holder i lengden? At det forsvinner. Evt, hvordan skal man påføre dette? Noen middler for at det skal holde? Har absolutt 0 peiling på dette området, så alle svar taes imot. Takker for svar! :-) Lenke til kommentar
HValder Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Kraftvask med soppfjerningsmiddel. Fåes kjøpt i malerforetninger. Endret 18. april 2009 av HValder Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Og jeg har hørt at lakk/beis ikke holder i lengden? At det forsvinner. Lakk ligger utenpå og kan flasse av fra treverk, beis består av løsningsmiddel og fargestoff og trekker inn i treverket, men vil tørke ut og fordampe i en viss grad. Ingen av dem holder i lengden, men det gjør forsåvidt ikke dekkbeis eller maling heller. Sollys, regn og vind sliter på alle. Der man regner med at man bør male en malt vegg hvert tiende år, trenges kanskje et nytt strøk beis eller fargeløs vedlikeholdsolje hvert tredje år på en beiset vegg. Men beis er relativt lett og raskt å jobbe med sammenliknet med maling, så det gjør ikke så mye at det må gjøres oftere, mener vi som foretrekker beis. NB: Siden du snakker om lakk og beis, antar jeg at du i likhet med meg fortrekker treverk som ser ut som treverk, framfor malt tre som til forveksling likner diverse jukseprodukter av plast, metall og MDF. Men vær forsiktig med for lys beis og fargeløs lakk, det trenges pigmenter for å beskytte treverket mot sollys (UV-stråling). Prøver du å holde det trehvitt vil ikke bare sopp men også UV-nedbrytinga av treverket kunne gi grå flekker. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Ja jeg er enig med deg Svinks. Treverk må sees ut som treverk. Syntes spesielt at garasjeporter seg seg bedre ut når man kan få fram treverket, istedenfor maling som ofte også blir brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå