Gå til innhold

Nytt objektiv; er det uskarpt?

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg skal gi det en sjanse. Jeg har lånt et 60mm f/2.8 makro objektiv for litt sammenligning, og for litt blandet oppfatning.

Jeg er jo neppe proff, og kan jo ikke stole helt på mine egen kompetanse her heller syntes jeg.

Jeg får skarpe bilder med 60mm linsa, men jeg klarer jo å få ca det samme med min 150mm også, det bare varierer en del. Håndholdt så er jo 60mm linsa upåklagelig, men jeg fikk noen av det samme problemet når jeg tok den testen på test arket, litt front fokus. Langt ifra i samme grad, men det er jo stor forskjell på 60 og 150mm også.

Føler meg litt på vidda her, så tror jeg lar det ligge en stund. Jeg beholder linsa og bruker den over sommeren, så ser jeg hva jeg kan få til. Knipse litt insekter og slikt :D Jeg har jo aldri vært borti makro en gang... nesten. Hele min erfaring hviler på en 17-40mm f/4.0 linse, kan jo ikke akkurat sammenlignes. Viser det seg at det er en stor feil så har jeg både garanti og JP-forsikring på min side og føler meg trygg på at den kan fikses.

Takker for hjelpen på veien :) Er til veldig hjelp å slippe å stå helt blind og alene! Takk takk!

Jeg poster nok noen bilder etterhvert og ;) Må bare sprette opp litt mer flora og bli litt mer yr i insektslivet! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, Sigma sine største macro-objektiver har elendig autofokus. Og det er ikke uten grunn.. Tida det tar å vri fra 1:1 forstørrelse og uendelig fokus er lang. I tillegg bommer de på fokus, og når det skjer er det en evighet til de kommer tilbake til rett område for fokus..

Men, du får da veldig presis fokusering. Og det er slik du blir å bruke dette objektivet. Jeg har brukt mitt mye, men har kun autofokusert første dagen for å sjekke hvor dårlig det faktisk var.

Så alle disse testene har være gjort med autofokus? Kan du legge ut noen bilder med manuell fokus?

Lenke til kommentar

Javist, har fått med meg at manuell er tingen. Har satt på full tid manuell når jeg tar skikkelig makro bilder, og ser jo brått hvorfor.

Fokuserer bare til en gitt avstand, helst 1:1, og beveger smått kameraet lengre ifra og nærmere og snapper et foto når fokuset treffer sin "sweetspot" :)

Men, til andre ting, som dette test arket, har jeg brukt autofokus. Det er jo snakk om veldig kontrollerte forhold, med godt lys, ingen bevegelse, stativ, remote, og alt det som trengs. Den strever jo heller ikke med å finne fokus på noen av disse testene, smetter fort på plass. Jeg klarer rett og slett ikke å fokusere like presist på manuell. Jeg kan sikkert ta ark-testen med manuell fokus, men da må jeg nok bomme ti ganger før jeg treffer en, og da er jo resultatet neppe særlig representativt. Bare flaks/uflaks om den front fokuserer eller ikke.

Jeg har jo ikke tenkt til å kun bruke denne til makro. Foruten ekstremt lang/treg fokus så hadde jeg jo forventet at jeg kunne ta hvertfall stillestående portretter med dette objektivet?

Lenke til kommentar

Du har ikke liveview nei.. (med liveview er det mulig å få fokus 110% korrekt)

Da er det vanskelig, og du må vel bare belage deg på å ta flere bilder for å sikre fulltreffere. Øv deg på manuell fokus i hvertfall.

Jeg kan se hvorfor en test ikke er så greit da. Gir jo ingen mening nesten hvis man ikke er sikker på hvo fokus selv ligger.

Lenke til kommentar

Aaah, det er en fordel jeg faktisk ikke har tenkt på når det kommer til liveview :p Alltid liksom foretrukket optisk søker.

Selv må jeg f.eks holde inne en knapp for å se faktisk dybdeskarphet. Da smetter blenderen til riktig størrelse, men det blir ofte veldig mørkt.

Kan mann også se "live" dybdeskarphet i liveview?

Lenke til kommentar

Du kan bruke forhåndsvisning i liveview ja.

Og siden man uansett er på stativ, så er det jo enklere å komponere bilder i liveview. Feks slipper man å ligger med hele kroppen på marka.

Man kan flytte en firkant rundt på hele bildet og forstørre det feks 10x. Det er det ingen søker som kan matche.

Jeg bruker ikke min søker når jeg manuelt fokuserer. Og det er vel stort sett det jeg driver med, så takk for liveview. Men det er jo fortsatt folk som bruker cropkamera og manuell fokus, så det er jo mye mulig..

Lenke til kommentar

Fikk lyst på LiveView selv nå :) Dette med forstørring for presis fokus virker jo ypperlig! Ser jo fordelene med den vinkel søkeren også, men dessverre koster den jo 2300,-! Kan jo få et kamerahus med LiveView for den prisen... nesten :p

Tatt en del bilder med linsa nå. Litt random rundt om i hagen mest for å teste, men har jo blitt noen stilige bilder.

Fant blant annet en edderkopp som nøt vårsolen på verandaen min:

3466167731_2ea71e2c40_t.jpg :D

Blir jo knallskarpe makro bilder, uten tvil.

Dessverre er linsa fullstendig ubrukelig ellers. Hadde jo håper på å kunne bruke den til semi-tele samt til portretter, men det er bare å glemme! Så langt har jeg ikke fått ett eneste autofokus bilde i fokus. Har tatt rundt 300 bilder.

Jeg leser jo på nettet at dette er et kjent problem med objektivet, men helt ubrukelig hadde jeg ikke forventet :( 6000,- for makro + tele + portrett objektiv er jo en god pris, men hadde aldri tatt meg råd til det om jeg viste jeg kun fikk brukt den til makro.

Jeg vet ikke om jeg skal bare akseptere at dette er et rent makro objektiv, eller om jeg skal krangle meg til å få igjen penga. Det er jo ikke snakk om en produksjons feil, men heller et svakt produkt. Spørs om de er så hyppe på å refundere på det grunnlaget.

Uansett vil jeg jo ha et annet makro objektiv, men vet liksom ikke hvilket :hm: Noen som har noe forslag? Kriterier som er viktig for meg, utenom skarphet, lysstyrke og den slags, er inner focus, byggekvalitet og full time manual focus.

Er Cannon sin EF 100mm f/2.8 makro god?

Lenke til kommentar

Canon`s 100 mm er det macro-objektivet jeg har brukt som har kjappest autofokus, like skarpt som Sigma`s 150 mm, indre fokusering og litt lettere enn Sigmaen.

Erfaringen du har gjort så langt, taler jo for at det faktisk er en "defekt" med ditt objektiv og at det ikke er brukerfeil som jeg var så frekk å antyde innledningsvis.

Jeg brukte Sigmaen på et D300 og fikk flott bilder - både makro og portrett - ved bruk av autofokus. Det burde et såpass dyrt objektiv kunne levere uten problemer og det er jo også intensjonen fra Sigma.

Har du fremdeles bytterett, ville jeg gått for Canon`en med mindre du får et tredje fungerende objektiv av forhandleren din :)

Lenke til kommentar

Jeg har Canon 100mm macro selv, og den fungerer bra til mange ting. Svært skarp er den også! Synes den er fin å bruke som en kort tele, og tette portretter (headshots etc).

Autofokusen er ikke spesielt rask, men det fungerer helt fint. En grei ting er at du kan velge om nærmeste fokusavstand skal være 31cm eller 48cm, slik at du slipper at den jager helt inn, hvis du uansett skal ta bilder av ting langt unna.

Autofokusen er altså helt grei (men, på f.eks mitt 17-55 f/2.8 IS er den selvsagt raskere), men den er flink til å låse fokus riktig - feilfokus er ikke noe problem for meg.

Ellers har den indre fokusering, som jeg syns det greit, mindre sjanse for at man skremmer insekter osv når man driver med makro. Dessuten føler i alle fall jeg at sjansen for å dra støv og sånt inn i objektivet er mindre, når ingen deler beveger seg ut og inn.

Byggekvaliteten er god - jeg har i alle fall ingenting å si på den.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar

Er det noen som har Sigmaobjektivet på Canon? På Nikon fungerer det fint og det er ikke noe problemer med å fokusere på fugler i flukt.

Eneste svakheten er store blenderåpninger på lengre avstander, da er det ikke skarpt siden det er optimalisert for makroområdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...