Gå til innhold

Nytt objektiv; er det uskarpt?

Anbefalte innlegg

Hei, kom lykkelig hjem med nytt glass i dag, min første makro linse :D Sigma 150mm!

Jeg har studert lenge og nøye før jeg valgte dette glasset, og forventningene var store!

Men, selv om jeg ikke har fått testa det stort, så virker det litt uskarpt syntes jeg. Dette er mitt første møte med Sigma så jeg vet ikke hva som bør forventes. Eneste jeg hadde fra før var jo et Canon L, så kanskje mine forhåpninger var for store?

Jeg tok et test bilde:

lenstest.png

Sigma bildet er på f2.8 og Canon bilde er på f4.0 og 28mm. Begge er tatt med stativ og under samme kontrollerte lysforhold.

I følge slrgear.com skal jo Sigma linsa ( http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/180/cat/30 ) være skarpere enn Canon linsa ( http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...oduct/31/cat/11 ) i dette tilfelle!

Så... hva tror dere? Er det noe feil her, eller er det som forventet? Hva bør/kan jeg gjøre om jeg ikke har fått som jeg har betalt for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På lang avstand så må du regne med at Sigmaen ikke er spesielt skarp på store blenderåpninger. Men på avstanden som det ser ut som du har brukt her så skal det være bra skarpt uansett blenderåpning.

Jeg vil gjerne se et bilde med flere ting på forskjellige avstander for å se at det ikke er du eller objektivet som bommer på fokusen, det skal ikke så mye til på f/2.8 før man bommer helt.

Lenke til kommentar

Det er tatt på sånn ca 5 meters avstand med stativ og remote, så er nok så fokusert som kameraet og jeg kan få det. Må være linsa isåfall da.

Det er ikke helt midt i, men nesten. Nærmere midten en hjørnet ;)

Skal ta noen bedre test bilder i morgen, litt bedre forhold og litt mer variert.

Men, feilfokus? Det vil si at linsa tror den er i fokus, men så fokuserer den litt frem eller litt bak? Så den har mulighet til å være helt skarp, men det må gjøres manuelt?

Prøver med litt dypere bilder i morgen. Takker for raske svar :)

Lenke til kommentar
Men, feilfokus? Det vil si at linsa tror den er i fokus, men så fokuserer den litt frem eller litt bak? Så den har mulighet til å være helt skarp, men det må gjøres manuelt?

Korrekt. Send til sigma for fokusjustering hvis det er det. Test med MF og se igjennom søkeren når det er skarpt (i motsetning til å bruke fokusassistanse)

Lenke til kommentar

Vedlagte bilde er tatt med Sigma 180 3.5 macro og viser hva du kan forvente av skarphet på full åpning (fokus er på øyet).

Når du tester ditt ditt objektiv (optisk like bra som storebroren) så må du selvsagt bruke senterpunktet for fokusering. Stativ og selvutløser gjør også testen sikrere.

Bildet du viser er ikke representativt for objektivet og skyldes feil teknikk under testen eller at du har fått et mandagsobjektiv. Mest trolig det første....

post-45747-1240051416_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vel, skal jo ikke påstå mine tester er vanntette, jeg har jo null erfaring med dette, men jeg vil jo mene jeg tydelig kan se noe ikke er som det skal her. Skarpheten på olar sitt bilde er jo upåklagelig!

Den testen Ingardj viser til virker jo god, skal se om jeg kan få prøvd det der. Må skaffe en printer først.

I mellomtiden tok jeg et nytt test bilde, litt på skrå fra høyre, og syntes det gir tydelig resultater.

http://home.online.no/~maber3/hosting/IMG_7840.JPG

Fokuspunktet ligger midt i bildet, altså sånn ca midt i O'en i "C Programming", og syntes det ble en del skarpere enn tidligere test bilder.

Men om mann ser lengre til høyre i bildet, altså den delen som ligger nærmere, så er jo det mye skarpere. Den boka helt til høyre er jo sylskarp!

Er det egentlig noe tvil om at den feilfokuserer? Den rent tekniske delen bør jo være opp til Sigma og ikke meg uansett :hm:

Endret av mbergersen
Lenke til kommentar

Har hatt mange macro objektiver opp gjennom årene og alle har vært skarpe på full blenderåpning. Det siste testbildet kan jo tyde på at ditt eksemplar ikke er tipp/topp i forhold til presis fokusering.

Før du reklamerer, ville jeg likevel testet litt til og da gjerne på andre "real life" situasjoner i tillegg :-). Sikkert selvsagt, men pass på kjapp nok lukkertid om du ikke bruker stativ

Lenke til kommentar

Yes yes, da er vel dommen klar. Jeg gjør som foreslått og tester den litt rundt om i hagen, også stikker jeg til Japan Photo på mandag og hører hva de har å si :)

Må si jeg liker f2.8 makro bildet altså :thumbup: Er jo slikt jeg ser frem til! Håper jeg har en fungerende i henda før sommeren setter årntli inn!

Takker for hjelpen folkens! Jeg returnerer med litt oppdateringer etterhvert ;)

Lenke til kommentar

Ok, før jeg trapper opp på JP, noen som har noen tips om hvordan jeg skal gå frem?

Sånn jeg ser det, gitt at det er noe feil med linsa da, kan jeg enten;

Heve kjøpet og se etter en ny et annet sted, eller bare bestille en ny på stedet. For jeg har vel en viss returrett uavhengig av det hele, har jeg ikke? Jeg ser for meg at jeg mister min 700,- kroners forsikring isåfall, og må eventuelt kjøpe denne på ny. Litt surt.

Eller så kan jeg;

Sende den inn til reparasjon. Dette bør jo være gratis syntes jeg, men er redd det kan ta litt tid. Ser for meg den sendes til Sigma ditt og Sigma datt før den omsider havner på en hellskikkes lang kø av andre mandags-utgaver, og at den ikke kommer tilbake til meg før sommeren er over. Og da blir jo litt av ideen med investeringen hinsides :hrm:

Noen som har vært i lignende situasjon tidligere? Isåfall hvordan gikk du frem, og hva ble resultatet?

Og noen som har noe som helst peiling på hvor lang tid mann bør forvente av en eventuell reparasjon?

Takker igjen på forhånd :)

Lenke til kommentar
Eller så kan jeg;

Sende den inn til reparasjon. Dette bør jo være gratis syntes jeg, men er redd det kan ta litt tid. Ser for meg den sendes til Sigma ditt og Sigma datt før den omsider havner på en hellskikkes lang kø av andre mandags-utgaver, og at den ikke kommer tilbake til meg før sommeren er over. Og da blir jo litt av ideen med investeringen hinsides :hrm:

Det er gratis og går relativt kjapt. Det som tar tid her er forsendelse til og fra. (Skal til Bergen)

Lenke til kommentar

Arrrrg!!!

Uhm, takk for svarene, jeg leste de før jeg dro i dag tidlig :)

Jeg endte med å si det som det var at linsa virket til å front fokusere, og som jeg skjønte det på sukket fra han som stod bak disken, så var ikke dette noen nyhet fra Sigma :p

Han prøvde den ut og tok en drøss med prøvebilder i butikken, men mente han ikke så noe særlig til fokus problemet. Han henta en ny en fra lageret og lot meg tukkle litt med de begge.

Og jeg må ærlig si jeg ikke kunne se noe feil jeg heller. Dette var på en 50D og de så begge ut til å være så skarpe på fokuspunktet som det er mulig å få det.

Han tilbød seg å sende den inn til reparasjon men advarte om at han mest sannsynlig kom til å få den i retur med beskjed om at det ikke var noe galt.

Det endte med at jeg tok med den andre han hadde i håp om å se noe forskjell, men akk. Kom hjem og testa, akkurat samme møkka! Fullstendig uskarpt!

Pakket den rett ned i plasten den kom i...

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Må vel overbevise JP om at jeg ikke har fått det jeg skal ha om jeg vil ha igjen penga. Blir jo ikke så lett når han knipser upåklagelige bilder i butikken.

EDIT:

Bildene jeg tok:

Her er fokus midt i senter, altså på C'en i "CASK". Og som dere ser, er den jo fullstendig ute av fokus.

På dette bilde er fokus flyttet litt til høyre, det vil si det er fremdeles i senter, men har flytta på kameraet så den fokuserer på K'en i "CASK". Her er igjen fokuspunktet helt uskarpt, men C'en er derimot meget skarp.

Dette siste bilde er med min 17-40mm linse, her ligger fokuset på C'en igjen, og den virker nokså skarp. Selvfølgelig ikke en optimal sammenligning, siden det er rimelig annerledes forhold, blant annet f4.0, men viser hvertfall at det ikke er hos mitt kamera feilen ligger.

EDIT2:

Til dere som har lagt ved eksempel foto, hvilke kamera er disse tatt med? Han i butikken nevnte at det kunne være kameraet som gjorde det for å "hjelpe" litt til, da det jeg har er 400D noe som ikke akkurat er et proff kamera.

Endret av mbergersen
Lenke til kommentar

Hvis du vil finne ut om det dreier seg om en AUTOFOKUSFEIL, er testene du har gjort helt uegnet. Du bør fokusere mot et plant objekt, feks en avvisside hengt på en vegg. Bruk selvsagt stativ og selvutløser. Deretter fokuserer du manuelt. Bare dersom du får skarpere bilder med manuell fokusering, dreier det seg om autofokusfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...