simenss Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Er det mulig å ta alle enkeltemner ved UiO dersom man er tatt opp til et bachelorprogram? Kan man velge enkeltemner fra andre fakultet enn der man er tatt opp? Regnes man i så fall som programstudent med førsterett til alle emnene? Lenke til kommentar
1503 Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Er det mulig å ta alle enkeltemner ved UiO dersom man er tatt opp til et bachelorprogram? Kan man velge enkeltemner fra andre fakultet enn der man er tatt opp? Regnes man i så fall som programstudent med førsterett til alle emnene? Nei, du har ikke førsterett til alle emnene, og har ikke tilgang til absolutt alle emner selv om du er programstudent. Det kommer helt an på hvilket program du er tatt opp til og hva slags rettigheter studenter på det programmet har til å ta visse emner. Studenter som har emner som obligatoriske i sitt program har førsterett, deretter folk som har emnet innen en fordypning i programmet sitt osv. Helt til sist kommer de som skal ta emnet som enkeltemne. For å få tilgang til alle de emnene som i begynnelsen av hvert semester legges ut med ledige plasser etter at alle prioriterte studenter har fått sine plasser må du registrere deg som enkeltemnestudent. (Tror du kan være programstudent og enkeltemnestudent samtidig, men er ikke hundre prosent sikker.) Grunnen til at jeg vet dette er at jeg gjerne skulle tatt to emner ved UiO dette semesteret som jeg ikke fikk tatt grunnet at programmet jeg er registrert på ikke har noen rettigheter til de emnene (dette var emner som var på et annet fakultet og helt irrelevante for mitt egentlige bachelorprogram. Må også nevnes at det faktisk var ledig plass på emnene, men at jeg likevel ikke fikk ta dem). Mulig du kan ringe fakultetet/ instituttet som har ansvaret for emnene du ønsker å ta og spørre pent om å få plass til tross for eventuelle manglende rettigheter, men vet ikke om det går. Endret 17. april 2009 av 1503 Lenke til kommentar
simenss Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Om man ser på oppbygging og gjennomføring for asiatiske og afrikanske studier (bachelor) finner man f.eks. statsvitenskap under mulige 40-grupper. Er det da mulig med studieplass på asiatiske og afrikanske studier å velge fire emner fra denne 40-gruppen (samt ex.phil/ex.fac) de to første semestrene? Eller prioriteres statsviterne først? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå