Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC utorlig sen etter noen få dager siden re-innstalering av Windows.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem med datamaskinen min, og er usikker på hva det kommer av.

Mine specs: Intel Duo-Core Prosessor 2,4 Ghz. ATI Radeon 4850 GPU. 2 GB DDR2 RAM.

Problemet mitt:

Problemet forekom før jeg re-innstalerte Windows på datamaskinen, og var grunnen til at jeg gjorde nettopp det.

Den var helt fin etter re-innstalasjonen, men etter noen dager kom det samme problemet tilbake;

Pc'en var utrolig sen, og når jeg har en youtube film som loader, er lyden hakkete, og uklar. Når jeg ''dytter'' rundt på vinduer kommer den samme effekten ( lag ) som at hvis jeg ikke har en GPU driver. Men jeg har jo ATI driver, og alt er fint, men pc'en har det problemet likevel.

Problemet er mest i spilling, jeg har prøvd å fjerne alle unødvendige prosesser som mulig. ( jeg har ca. 35-40 uten å hatt fjernet noen ) Spillene er hakkete, og lyden er også hakkete. Noe som er utorlig irriterende, fordi jeg spiller mye WoW og må til tider bruke Ventrilo. Det er også et stort problem når jeg spiller; Spillene fryser i opptil 10 sekunder. Men jeg har aldri opplevd at de krasjer. ( For dere som spiller WoW, så har jeg prøvd å tatt av alle add-onsa mine, uten hell ) Det er bare utrolig irriterende.

Jeg har prøvd å kjøre defragmenter hver eneste uke de to siste månedene. Men uten hell.

Problemet oppstår helst i spill med loading screen. Det tar gjerne 10 ganger så lang tid som det vanligvis tar. Jeg får hele tida spørsmål om hvor jeg er, og jeg er lei av å måtte svare at jeg fortsatt er i loading screen.

Jeg har prøvd å få nye drivere til all maskinvaren min, utenom lydriver. Og det hjelper ikke.

Problemet er værst når jeg slår av datamaskinen, og når jeg slår den på. Det tar gjener 3-5 minutter per gang. Det går mye raskere å slå av datamaskinen vel bemerke. ( Det tar bare 3 minutter )

Dette får store konsekvenser når jeg spiller, ettersom spillene blir for laggete til tider når jeg spiller. Og det fører til at jeg må avslutte spillet, fordi jeg ikke orker å spille med lag konstant. Det er aller værst hvis jeg har youtube filmer som loader, og har WoW og MSN oppe. Da er det BARE å drite i det. Vifta på skjermkortet går fra 30% til 80% på et blunk.

( Noe som merkes veldig godt. )

Det er lett å merke når jeg skal lagge, vifta går helt amokk, og pc'en blir utrolig sein.

Jeg vil legge til at datamaskinen er 3 år gammel, og har blitt rebooted 4 ganger totalt.

Jeg håper noen som har hatt et lignende problem kan hjelpe meg med problemet mitt, jeg er drittlei av å måtte vente hele tiden, og spille spill som lagger enormt.

På forhånd, takk.

Endret av Romis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med rebooted så mener du instalert windows? (har ingen ting å si i så fall... )

at problemet ikke er der med engang du har instalert windows er litt merklig. hvilken windows instalerer du?

noen opplever trege pc'r når psu er nært sitt livs ende..

har du noengang fjærnet støv inni pc'n?

list opp pc deler ordentlig.. eksempel:

gigabyte ga-p35-ds4

xfx hd4850 512mb

core 2 duo e6400

FSP 350w psu

geil 2x1gb ddr2 pc6400/800mhz

at den fryser i 10 sec, kan være at den venter på en instalert komponent skal svare før den fortsetter med den oppgaven du ser at fryser. ofte er er wlan å skylde på her.

Lenke til kommentar
med rebooted så mener du instalert windows? (har ingen ting å si i så fall... )

at problemet ikke er der med engang du har instalert windows er litt merklig. hvilken windows instalerer du?

noen opplever trege pc'r når psu er nært sitt livs ende..

har du noengang fjærnet støv inni pc'n?

list opp pc deler ordentlig.. eksempel:

gigabyte ga-p35-ds4

xfx hd4850 512mb

core 2 duo e6400

FSP 350w psu

geil 2x1gb ddr2 pc6400/800mhz

at den fryser i 10 sec, kan være at den venter på en instalert komponent skal svare før den fortsetter med den oppgaven du ser at fryser. ofte er er wlan å skylde på her.

Jeg innstalerte Windows XP Pro. Jeg har fjernet støv i datamaskinen før, men ikke ordentlig.

Jeg kan desverre ikke liste opp alle delene i datamaskinen. Fordi jeg ikke er helt sikker på hva slags deler det er.

virus?

Som sagt i posten, så søkte jeg etter virus, men fant ikke et eneste et.

Rengjør PC-en ordentlig inni hvis du ikke har gjort det ennå. http://www.ehow.com/how_3664_clean-computers-insides.html

Jeg ville nok prøvd å formatert HDD. Husk da å ta backup av alle dokumenter du vil ta vare på.

Jeg ville også sjekket BIOS før jeg formaterer, kanskje noe ikke er helt riktig der?

Hvordan får jeg sjekket BIOS for feil?

Kjørte du alle windows oppdateringene etter at du reinstallerte?

Installerte du anti-virus program og oppdaterte dennne?

Har du en brannmur?

Alle disse stegene er viktige.

Yes to all of the above.

Lenke til kommentar
Det er lett å merke når jeg skal lagge, vifta går helt amokk, og pc'en blir utrolig sein.

Dette er lett.

Kjøleribba/vifta på prosessoren din er fullstendig tett av støv. Ved belastning så kjører vifta på fullt, men alikevel blir prosessor for varm og klokker seg ned for å senke varmeutviklingen.

Demonter og gjør rein vifte/kjøleribbe så blirt PCen din god som ny igjen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette er lett.

Kjøleribba/vifta på prosessoren din er fullstendig tett av støv. Ved belastning så kjører vifta på fullt, men alikevel blir prosessor for varm og klokker seg ned for å senke varmeutviklingen.

Demonter og gjør rein vifte/kjøleribbe så blirt PCen din god som ny igjen. :thumbup:

Jeg skal prøve det. Har aldri tørket støv der, så vi får se på hva resultatet blir. Hvis det du sier er sant, så sier jeg tusen takk for svaret! :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette er lett.

Det funket desverre ikke så utrolig mye. Selvom det var mye støv der. fortsatt hakkete lyd, og sen responstid.

Mulig kjøleribba ikke står sikkelig på?

Den gjør det.

Lenke til kommentar

Du har da rengjort resten av pcen også. Skjermkortet f.eks? Er fort gjort at det samler seg med støv inne i vifta.

Ellers så kan du prøve å feste litt ledninger bedre. Mye rart som kan oppstå om en ledning bare er litt lealaus.

Ellers så er det også en mulighet å låne forskjellige komponenter av en kompis. Teste om du opplever lagg med hans komponenter.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Nå er det en stund siden jeg har brukt XP, men har du vært inne i innstillinger for strøm å sjekket at prosessorytelsen står på 100%? Hvis du kan det i XP. Har du en Acer-maskin kan du gjøre det i "Powermanagment". 

Jeg har en Fujitsu Siemens

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...