Gå til innhold

Klokke med sekundviser som går "smooth"


Anbefalte innlegg

Halloen!

 

Er på utkikk etter en klokke (billig)(fake ;) )

Men vil ha med sånn sekundviser som går "smooth", altså at sekundviseren ikke går sekund for sekund men litt meir uten stopp på en måte. Noe med f. eks 1/10 sekund nøyaktighet..

Men trenger tips til hva jeg skal søke på, slik at eg får opp klokker med "smooth" sekundviser!!

 

Handler forøvrig på eBay! Gjerne gi meg linker på ditt og datt!

Må helst vere under 3-400 kroner..

 

 

Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tenker du på en med stoppeklokke med 1/10 sekund nøyaktighet? De fleste analoge chronographer har dette (men unntak av enkelte verk, som for eks Miyota OS10).

 

Eller tenker du på en vanlig klokke hvor sekundviseren ikke hopper 1 sekund om gangen, men sklir jevnt (5-6 hopp pr sekund). I det siste tilfelle mkå du kjøpe en klokke med mekanisk utverk. De rimeligste her er noen få Swatch-modeller, Seiko 5 og noen mer ukjente merker, for eks Fossil. Swatch bruker sveitsisk ETA-urverk, som mange av de store sveitsiske urmerkene gjør, mens Seiko har sitt eget. Fossil har et enkelt (asia?) urverk med 20 stener.

Lenke til kommentar

Tenker du på en sekundviser som ikke "lagger" med en pendel klokke så går viseren uten hakking. Etter to døgn stopper den siden pendelen ligger stille (hvis klokka ligger stille)

Jeg tviler egentlig på at det finnes noen replica av slike pendelklokker.

 

EDIT: Hopper 5-6 sekunder?

 

Natrich

Endret av Natrich
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Les klokketråden i dette forumet, så får du se hva andre har kjøpt. Du får klokker med mekanisk urverk fra noen 100-lapper til noen 100.000-lapper (minst). Det finnes automatiske (selvtrekkende) som trekker opp fjæren verket automatisk når du har klokken på det, og manuelle, som du må trekker opp selv en gang om dagen. Mange av de automatiske har glass på baklokket slik at du kan se urverket og pendelen som trekker opp.

 

Du kan ikke regne med quartz-nøyaktighet i et mekanisk urverk. Når det er riktig kalibrert, skal det ikke sakne, men det kan fort bli 10-20 sekunder feil pr døgn. Dette vil variere om du bruker klokken mye eller lite hver dag, og hvordan du legge den fra deg om natten (om den ligger på siden, på glasset eller på baklokket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...