Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordbed inntil grunnmur

Anbefalte innlegg

Vi har en solvegg der plenen ligger rett mot grunnmuren i dag. Fruen vil anlegge et bed der, og i den forbindelse skal det naturligvis fjernes en del masse og legge jord. Hvordan skal jeg forholde meg til grunnmuren? Bør jeg gruse opp de innerste cm, eller finnes det andre alternativer? Jeg har ikke kjeller, og drenering generelt står det nok ikke så veldig bra til med. Huset er bygget på kultet grunn på 60-tallet.

Endret av enden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ved sterkt regnvær og uforsiktig vanning kan det sprute litt jord opp på muren, men det er ikke noe stort problem. Og oppveies av gleden ved å ha pene planter som delvis skjuler muren, uansett om den er skitten eller rein. :) Ved normalt regn og fungerende takrenner vil det tvertimot være tørt inntil veggen dels pga at det er i ly fra takutstikk og dels pga drenering langs muren.

Så til trådstarter: Gjør som du foreslår. Det er en god ide med litt grus innerst langs veggen, og velg planter som tåler litt tørke og varme i solveggen, eller vær flink til å vanne, gjerne om kvelden, når det er sterk sommervarme.

Lenke til kommentar

Bedet er ferdig. Jeg droppet grunnmursplasten, da pussen er så dårlig at den hever seg over der plasten naturlig ville gått. det har gått fint i 50 år, så jeg tar en sjanse på at det holder seg de neste også :)

Jeg kom meg bare 30-35 cm ned før jeg traff kultgrunnen, så jeg regner med at det gir god drenering sammen med litt pukk.

Når det gjelder møkkete vegg er det vel nettopp det man har planter til å skjule :p

Endret av enden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...