TST Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Hei, jeg har akkurat mottat en 256MB PC133 SDRAM double-side brikke. Fra før av hadde jeg en klin lik og en 128MB PC133 SDRAM single-side sammen. Dette fungerte bra, til tross for at det var både double og single. Jeg vet ikke helt hva dette med "double" og "single" betyr, bortsett fra at jeg tydelig kan se at det chips på begge side på de som er "double". Etter å ha fjernet den gamle 128MB SDRAM brikken og satt inn den nye 256MB SDRAM brikken hvor den gamle stod. For deretter å plassere 128MB SDRAM brikken lengst vekk, fikk jeg følgende feilmelding: DIMM1 is a double-side DIMM DIMM3 is a double-side DIMM Da stod altså brikkene i denne rekkefølgen: 256MB (gammel, double), 256MB (ny, double) og 128MB (gammel, single). Jeg forsøkte å rokkere om litt på brikkene for å teste forskjellige kombinasjoner, tilfelle jeg hadde misforstått gammel lærdom. Men det nyttet ikke. Leste i en tråd et annet sted om en som hadde problemer med double og single sammen. Men undres da på hvorfor det gikk greit før jeg dyttet inn den nye. Noen som har noe godt svar å gi meg? Lenke til kommentar
TST Skrevet 22. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2002 Ingen som har vært borti dette problemet før altså? Eller er ikke informasjonen min utfyllende nok? Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Det kan jo være at hovedkortet "tror" at det er den ene 256 brikka som står i DIMM3 slot`en. Prøv og bytt plass på 128 og 256 brikka! :smile: Lenke til kommentar
cpy Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 kan det kanskje være Windows 98, den tar ikke mer enn 512 MB........ cpy P4 G3 512R Lenke til kommentar
SR1Data Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 TST! Hvilken type hk bruker du? Det er hvist noen hk som du ikke kan bruke single og dobble ram om hverandre. Har selv et Abit VP6 Dual hk som jeg har 640 ram på single og dobble, men det har ingen ting å si på mitt hk. Win 98 støtter ikke mere en 512?? Dette er ikke tillfelle da jeg har 640. TwinMOS 166mhz Kjører klokke fint på 150mhz på FSB. Var borti et hk som det var noe galt med den ene slot plassen til rammen også, da måtte det bare benyttes en større ram brikke på en av de andre slotene. SR1Data.KonsulentTjenester. Lenke til kommentar
TST Skrevet 22. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2002 Quote: Flakkman skrev:Det kan jo være at hovedkortet "tror" at det er den ene 256 brikka som står i DIMM3 slot`en. Prøv og bytt plass på 128 og 256 brikka! :smile: Som jeg skrev har jeg forsøkt å rokkere om litt forskjellig, den kombinasjonen der er altså prøvd ut uten hell. Quote: cpy skrev:kan det kanskje være Windows 98, den tar ikke mer enn 512 MB........ Feilenmeldingen kommer før den teller opp RAM-en, altså har det ingenting med operativsystemet å gjøre. Dessuten kjører jeg Windows 2000. Quote: SR1Data skrev:Hvilken type hk bruker du? Det er hvist noen hk som du ikke kan bruke single og dobble ram om hverandre. Vel den klarte jo som jeg skrev å bruke 256MB double-side og 128MB single-side sammen før jeg fikk denne nye brikken. Hovedkortet er ASUS P3C2000. Jeg har ikke lykkes i å finne noe skikkelig spesifikasjon på kortet for å se om det ikke tåler mer enn 512MB RAM, men det tviler jeg egentlig sterkt på. Det er maks 2 år gammelt såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå