Gå til innhold

Skole bussjåfør- Risikotillegg?

deeas7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange skoler i Norge som har egne busser som kjører elever fra en valgt plassering og opp til skolen. Opplevde det selv på ungdomskolen.

For meg virker det som trådstarter mener at ungdommer er så gærne og bråkete når de sitter på bussen at sjåføren burde få bedre betalt enn andre ;)

Lenke til kommentar
Mange skoler i Norge som har egne busser som kjører elever fra en valgt plassering og opp til skolen. Opplevde det selv på ungdomskolen.

For meg virker det som trådstarter mener at ungdommer er så gærne og bråkete når de sitter på bussen at sjåføren burde få bedre betalt enn andre ;)

Støtter den, sjåføra burde ikke kjøre aleine.

Lenke til kommentar

Mine to første skoleår ble jeg plukket opp og skysset til skolen av en buss som stoppet et steinkast unna døra. Den var ingen vanlig rutebuss, faktisk tror jeg ikke det var så mye alminnelig kollektivtransport ellers på stedet. Helt vanlig i grisgrendte strøk (ikke at strøket mitt var så veldig grisgrendt heller).

Man får ikke risikotillegg fordi lasten er verdifull, men fordi jobben er risikabel for en selv. Skoleunger er ikke så mye verre passasjerer enn alle andre. Så vidt jeg vet får ikke nattbussjåfører risikotillegg engang.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Skolebuss var det første jeg ble satt til å kjøre, som en del av opplæringen til å kjøre vanlig rutebuss. Finnes ikke noe som heter risikotillegg i bussbransjen. Bussjåfører argumenterer stadig lønnskampen sin med at de har så mye ansvar i jobben. Men alle med litt økonomiforståelse vet at lønn ikke blir beregnet på bakgrunn av ansvar. Det er markedet som avgjør. Dersom mange bussjåfører hadde vært villig til å gå ned i lønn mot å slippe ansvaret ved å kjøre skolebuss, så kunne man innført et slags ansvarstillegg for de som faktisk ønsket å kjøre skolebuss. Men det er jo ingen som vegrer seg mot å kjøre skolebuss, det er jo bare trivelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...