Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Problemer med bygging i Cooler master cosmos S!


Anbefalte innlegg

Har Nettop bygget meg ny PC for første gang. Da jeg startet opp PC'en, kjente jeg en svi lukt fra skjermkortet. Dette var da defekt. Men alle viftene ellers spant som vanlig, og det virket greit. (koblet ikke opp mot skjerm, startet bare via HK) Utenom et intenst blink fra hovedkortet. Som jeg ikke vet om er normalt eller ikke. (ASUS P6T deluxe) Men så lurer jeg på noen ting:

1: Hvorfor fungerer ikke I/O panelet foran på mitt Cooler Master Cosmos S kabinett? (Det kan vel ikke ha noe med defekt skjermkort å gjøre, da dette panelet skulle lyst som på bilder uansett når strømmen var tilkoblet) Leste at man trengte en kobling mellom HK og PSU for at denne touch på knappen skulle fungere. (noe jeg syntes var merkelig og ikke skjønte spessielt mye av) Så under første oppstart, så trykket jeg bare på den ON knappen på selve HKet. Noen av dere som ser noe som er feil?

Dere som har dette kabinettet, vær så snill prøv å foklar hva jeg skal gjøre.

2: Kan dette være pga. feil valgte innganger på MIST 1000W'eren ? (Modulær)

 

 

https://prisguiden.no/product.php?produc...9763#userReview (han som mente jeg skulle ha tilkobling mellom HK og PSU for å aktivere touch knappen)

 

Bilder for å vise dere hva jeg har gjort:

 

http://bildr.no/view/391770 (tilkoplingene fra kabinett til hovedkort P6T deluxe)

http://bildr.no/view/391771 (tilkoplingene jeg har valgt i PSU. Mist 1000W)

http://bildr.no/view/391773 (tilkoplingene fra kabinettet USB og 1394)

http://bildr.no/view/391775 (Andre tilkolinger i hovedkortet)

 

 

De pinsa på bilde nr. 1 har jeg koblet i følge hovedkort boken, og jeg skjønner ikke at dette kan være feil. Er vel dem som skal gi både lys og aktivere I/O panelet foran?

 

Beklager at dette ble litt uoversiktlig og rotete.

 

- Blir meget glad for all hjelp! :)

Endret av Jompio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ingen av koblingene i front som virker? Har du sjekket tilkoblingen i front, jeg har selv opplevd dårlig kontakt grunnet løse koblinger på "clipsen" på kontakten. Har du forsøkt å bytte til en annen kontakt, både på hket og på kabinettet.

 

Hvis ingen av kontaktene virker, kan det være at hket ditt har gått på en smell. Et intenst blink, er i de fleste tilfeller ikke normalt, og tyder på at det kan ha vært en kortslutning et sted. Starter maskinen normalt? Får du noen feilkoder, spinner disker og vifter opp? Kommer du inn i BIOS?

 

Når det gjelder lysdiodene, så bruker disse å kobles rett på molexpluggene. De bruker ikke å være tilkoblet hk, altså bare strømforsyningen.

 

-Tet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Høres ut som en kortslutning, dessverre.

Koble fra alt, skru ut hk og sjekk om du har satt på en "standoff" for mye i forhold til hullene i hk.

Du har koblet P8 (EATX) rett? Samme med PCIE-X? (Fra strømforsyning). Ikke rotet det til her, for da har du muligens forklaringen til svidd skjermkort.

Lenke til kommentar
Er det ingen av koblingene i front som virker? Har du sjekket tilkoblingen i front, jeg har selv opplevd dårlig kontakt grunnet løse koblinger på "clipsen" på kontakten. Har du forsøkt å bytte til en annen kontakt, både på hket og på kabinettet.

 

Hvis ingen av kontaktene virker, kan det være at hket ditt har gått på en smell. Et intenst blink, er i de fleste tilfeller ikke normalt, og tyder på at det kan ha vært en kortslutning et sted. Starter maskinen normalt? Får du noen feilkoder, spinner disker og vifter opp? Kommer du inn i BIOS?

 

Når det gjelder lysdiodene, så bruker disse å kobles rett på molexpluggene. De bruker ikke å være tilkoblet hk, altså bare strømforsyningen.

 

-Tet

Hei. Jeg har ikke prøvd koblingene i front, men jeg får ikke den touch på knappen til å fungere. Ja, jeg har prøvd litt forskjellige clips som vist på bilde nr. 1. Men uten hell. Bytte til en annen kontakt? Jeg fikk bare de to jeg viser der med. Jeg er heller ikke sikker på om PC'en starter normalt. Men når jeg startet den, da med defekt skjermkort. Så spant alle vifter opp og den gikk, vil jeg da tro. Uten tilkopling av skjerm. Er faktisk litt usikker på om det var blink fra HK når jeg hadde GPU tilkoblet, og pc'en på over lengre tid. Hvordan ser disse molex pluggene ut? Jeg har ikke funnet noen flere kabler jeg fikk med i MIST esken som jeg kan plugge i PSU'en.
Lenke til kommentar
Høres ut som en kortslutning, dessverre.

Koble fra alt, skru ut hk og sjekk om du har satt på en "standoff" for mye i forhold til hullene i hk.

Du har koblet P8 (EATX) rett? Samme med PCIE-X? (Fra strømforsyning). Ikke rotet det til her, for da har du muligens forklaringen til svidd skjermkort.

 

Vist jeg har klart å få en kortsluttning, må jeg betale noe da?

Hva mener du her med standoff for mye? At jeg har skrudd nedi en skrue som ikke har sånn mutter som stikker opp? At jeg har tatt en skrue rett i kabinettet liksom? Hva er P8 EATX ? Ja, jeg har koblet rett fra PSU til skjermkort mener jeg. Har GTX 295. Og da tok jeg en 6+2 nedi den ene plassen, så tok jeg en 6+2 nedi den andre. (I den andre er det jo bare plass til 6 sånne "pins" så da ble 2 av de hengende utenfor.

 

 

Men takk for hjelp. Begynner ikke å demontere før nærmere info.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vist jeg har klart å få en kortsluttning, må jeg betale noe da?

Hva mener du her med standoff for mye? At jeg har skrudd nedi en skrue som ikke har sånn mutter som stikker opp? At jeg har tatt en skrue rett i kabinettet liksom? Hva er P8 EATX ? Ja, jeg har koblet rett fra PSU til skjermkort mener jeg. Har GTX 295. Og da tok jeg en 6+2 nedi den ene plassen, så tok jeg en 6+2 nedi den andre. (I den andre er det jo bare plass til 6 sånne "pins" så da ble 2 av de hengende utenfor.

 

 

Men takk for hjelp. Begynner ikke å demontere før nærmere info.

 

Mente vel motsatt av det du tenker på.

Det kan stå en standoff/du monterer en standoff for mye i forhold til antall hull.

På noen hk er det 3 hull i forkant (langs ekspansjonspor), på andre 2.

Setter du 3 standoffs på ett hk beregnet for 2 kan det bli kortslutning.

 

8-pins EATX er den kontakten som sitter i nærheten av CPU. (noen hk har her en 4-pins sokkel hvor du kan bruke den ene 4-pins delen av en 8-pins ledning/kontakt).

Her må du passe på å koble til rett ledning fra PSU, ikke f.eks. en PCI-E med 6+2 (kan resultere i mindre hyggelige ting).

 

Om du må betale selv isf å få refunderte ett defekt hk, kommer an på hva du opplyser på "returskjema".

Samt om returavdelingen ser åpenbare tegn på "Klodrik did it". :)

Lenke til kommentar
Vist jeg har klart å få en kortsluttning, må jeg betale noe da?

Hva mener du her med standoff for mye? At jeg har skrudd nedi en skrue som ikke har sånn mutter som stikker opp? At jeg har tatt en skrue rett i kabinettet liksom? Hva er P8 EATX ? Ja, jeg har koblet rett fra PSU til skjermkort mener jeg. Har GTX 295. Og da tok jeg en 6+2 nedi den ene plassen, så tok jeg en 6+2 nedi den andre. (I den andre er det jo bare plass til 6 sånne "pins" så da ble 2 av de hengende utenfor.

 

 

Men takk for hjelp. Begynner ikke å demontere før nærmere info.

 

Mente vel motsatt av det du tenker på.

Det kan stå en standoff/du monterer en standoff for mye i forhold til antall hull.

På noen hk er det 3 hull i forkant (langs ekspansjonspor), på andre 2.

Setter du 3 standoffs på ett hk beregnet for 2 kan det bli kortslutning.

 

8-pins EATX er den kontakten som sitter i nærheten av CPU. (noen hk har her en 4-pins sokkel hvor du kan bruke den ene 4-pins delen av en 8-pins ledning/kontakt).

Her må du passe på å koble til rett ledning fra PSU, ikke f.eks. en PCI-E med 6+2 (kan resultere i mindre hyggelige ting).

 

Om du må betale selv isf å få refunderte ett defekt hk, kommer an på hva du opplyser på "returskjema".

Samt om returavdelingen ser åpenbare tegn på "Klodrik did it". :)

Ok. Ja, jeg så en sånn 4 pins kontakt i nærheten av cpu, men her var 4 av 8 mulige hull tildekket med et plastikk lokk. Blir veldig kjipt å betale selv. Men vet jeg nå at HK er defekt da? Hvordan kan jeg være 100% sikker på det? Vist jeg ser at det stikker en standoff ut der hvor det ikke er skrue?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ok. Ja, jeg så en sånn 4 pins kontakt i nærheten av cpu, men her var 4 av 8 mulige hull tildekket med et plastikk lokk. Blir veldig kjipt å betale selv. Men vet jeg nå at HK er defekt da? Hvordan kan jeg være 100% sikker på det? Vist jeg ser at det stikker en standoff ut der hvor det ikke er skrue?

 

Det lokket er der for å antyde at man kan bruke en PSU som kun har 4-pins "P4-ATX"-kontakt.

Du fjernet det?

Og koblet til 8-pins EATX-kontkat fra PSU?

 

Du ser ikke om det er en "standoff" for mye under hk (hvor det ikke er hull til skrue) før du tar ut hk'et.

 

Et tips:

 

Bygg din første PC med billige brukt-komponenter.

Det er ikke så skuffende å "poffe" utstyr til noen 100'ingser/ett-par-tusen, som å poffe en rigg til 10k+++.

:)

 

Det er ikke noe automatikk at du ikke får erstattet ett evt ødelagt hk/skjermkort.

Jeg regner med at du ikke legger ved denne tråden som dokumentasjon på hva som skjedde. :)

 

"Jeg satte sammen PC'en, og så virka det ikke!!" holder.

Lenke til kommentar
Ok. Ja, jeg så en sånn 4 pins kontakt i nærheten av cpu, men her var 4 av 8 mulige hull tildekket med et plastikk lokk. Blir veldig kjipt å betale selv. Men vet jeg nå at HK er defekt da? Hvordan kan jeg være 100% sikker på det? Vist jeg ser at det stikker en standoff ut der hvor det ikke er skrue?

 

Det lokket er der for å antyde at man kan bruke en PSU som kun har 4-pins "P4-ATX"-kontakt.

Du fjernet det?

Og koblet til 8-pins EATX-kontkat fra PSU?

 

Du ser ikke om det er en "standoff" for mye under hk (hvor det ikke er hull til skrue) før du tar ut hk'et.

 

Men vist det er en kortsluttning på hovedkortet. Er det kun hovedkortet som da er gåent, eller kan det hende andre komponenter også har gått i stykker? Tenker da på f. eks ram.

Et tips:

 

Bygg din første PC med billige brukt-komponenter.

Det er ikke så skuffende å "poffe" utstyr til noen 100'ingser/ett-par-tusen, som å poffe en rigg til 10k+++.

:)

 

Det er ikke noe automatikk at du ikke får erstattet ett evt ødelagt hk/skjermkort.

Jeg regner med at du ikke legger ved denne tråden som dokumentasjon på hva som skjedde. :)

 

"Jeg satte sammen PC'en, og så virka det ikke!!" holder.

 

Jeg har ikke koblet til noe til den 4 pins CPU inngangen, Som nå er 8 pins.

Jeg kommer ikke til under HK, så jeg får sett om det er en standoff for mye. Men jeg mener å huske at jeg kun koblet de "utstikkerne" i hovedkort hullene.

 

Hehe, nei. Jeg vil ikke legge til denne tråden på hva som har skjedd. Så vist det samme hadde skjedd deg, så hadde du bare f. eks ringt inn og sakt ""Jeg satte sammen PC'en, og så virka det ikke!!" ? Men kan ikke dem finne ut at jeg har laget en kortsluttning når jeg sender inn hovedkortet da?

 

Men vist det er hovedkortet som har blitt kortsluttet, kan det hende andre komponenter har tatt skade/blitt ødelagt pga. dette? Tenker da f. eks på rammen.

 

 

Edit: Har nå tatt utav hovedkortet, og jeg hadde gjort rett. Det var 9 utstikkere som var plassert akkurat der dem skulle. Men den ene "utstikkeren" var helt brun, svidd altså. Men jeg kunne ikke se noen synlige skader på hovedkortet.

Endret av Jompio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Uh-oh... <Rainman> :)

 

Du må koble til rett ledning fra PSU til EATX ("P4-kontakten").

Ellers starter ikke systemet (vifter og HD'er starter gjerne, men det betyr nada).

 

Jeg liker ikke det at du ser at det har skjedd en kortslutning/"poff".

Skal ikke skje bare fordi du glemmer å koble til EATX (8-pins CPU-strøm).

Men kan skje dersom du har koblet feil ledning til feil kontakt (PCI-E til EATX og omvendt, men trodde det ikke var mulig uten "vold"?)

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Uh-oh... <Rainman> :)

 

Du må koble til rett ledning fra PSU til EATX ("P4-kontakten").

Ellers starter ikke systemet (vifter og HD'er starter gjerne, men det betyr nada).

 

Jeg liker ikke det at du ser at det har skjedd en kortslutning/"poff".

Skal ikke skje bare fordi du glemmer å koble til EATX (8-pins CPU-strøm).

Men kan skje dersom du har koblet feil ledning til feil kontakt (PCI-E til EATX og omvendt, men trodde det ikke var mulig uten "vold"?)

 

:hmm:

Så... ? Det kan hende hovedkortet ikke er ødelagt, bare noen feil koblinger? Btw. Trenger jeg denne kabelen som en overgang fra 20+4 til 24? Kan jeg ikke bare ta de 20+4 rett i 24 pinsen? Og på den overgangen er det en vifte lignende sak som passer ned i PWR fan "slotten" trenger jeg egentlig denne? (overgangen som på bilde, men bilde er uten viftetilkoblingssaken) som kan kobles i PWR fan på hovedkortet. Har den noe å si?

 

http://www.xmediasat.com/Bilder/big/cak-s-...f-to-atx20m.jpg

Endret av Jompio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Uh-oh... <Rainman> :)

 

Du må koble til rett ledning fra PSU til EATX ("P4-kontakten").

Ellers starter ikke systemet (vifter og HD'er starter gjerne, men det betyr nada).

 

Jeg liker ikke det at du ser at det har skjedd en kortslutning/"poff".

Skal ikke skje bare fordi du glemmer å koble til EATX (8-pins CPU-strøm).

Men kan skje dersom du har koblet feil ledning til feil kontakt (PCI-E til EATX og omvendt, men trodde det ikke var mulig uten "vold"?)

 

:hmm:

Så? Det kan hende det ikke er ødalgt bare feil kobling?

 

Noe er jo tydelgvis ødelagt i og med at du så ett lysglimt og det er svimerker.

 

Du kan sette hk'et oppå eksen (papp), sette i RAM, skjermkort koble til ledninger fra PSU (korrekt) og se om du får bilde (dersom skjermkortet "lever"). Du behøver ikke koble til drev i første omgang.

Det er slik mer erfarne byggere tester utstyret, *før* det monteres i kabinett, eller når man vil feilsøke etter at det ikke vil starte montert i kabinett.

 

Lykke til. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Uh-oh... <Rainman> :)

 

Du må koble til rett ledning fra PSU til EATX ("P4-kontakten").

Ellers starter ikke systemet (vifter og HD'er starter gjerne, men det betyr nada).

 

Jeg liker ikke det at du ser at det har skjedd en kortslutning/"poff".

Skal ikke skje bare fordi du glemmer å koble til EATX (8-pins CPU-strøm).

Men kan skje dersom du har koblet feil ledning til feil kontakt (PCI-E til EATX og omvendt, men trodde det ikke var mulig uten "vold"?)

 

:hmm:

Så? Det kan hende det ikke er ødalgt bare feil kobling?

 

Noe er jo tydelgvis ødelagt i og med at du så ett lysglimt og det er svimerker.

 

Du kan sette hk'et oppå eksen (papp), sette i RAM, skjermkort koble til ledninger fra PSU (korrekt) og se om du får bilde (dersom skjermkortet "lever"). Du behøver ikke koble til drev i første omgang.

Det er slik mer erfarne byggere tester utstyret, *før* det monteres i kabinett, eller når man vil feilsøke etter at det ikke vil starte montert i kabinett.

 

Lykke til. :)

 

Okey dokey. Men nå har deg seg desverre slik at skjermkortet som da er defekt. Er på vei tilbake til netshop nå. Så jeg har intent skjermkort å teste. For å da som om det kommer bilde på skjermen... :S

 

 

Edit: Prøvde nå og starte opp pc'en med min bror sitt skjermkort. Når jeg tok på psu'en skjedde det rett og slett ingenting, men etter en 5 sekunders tid, så jeg at det kom røyk utifra den ene kabelen som går inn til MISTen, og det kom en skikkelig svi lukt. så hva kan være gale da?

Endret av Jompio
Lenke til kommentar

Dette er det værste jeg noen gang har vært borti. På onsdagen denne uken. Så fungerte PSU'en. Ihvertfall sånn litt, klarte å dra igang viftene og det. Men nå fungerer ingenting, og det MYE røyk ut av den ene kabelen som går ut av PSU'en. Det tok fyr helt inne med inngangen. (denne kabelen gikk videre til HDD, er harddisk da skadet)? Da er vel sikkert ikke GPU'en ødelagt, og da må jeg vel punge ut en god del sedler for at de har mottat en GPU som fungerer fint?

 

Takker for all hjelpen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er nokså klart at PSU har tatt kvelden.

Noe jeg synes er skremmende dårlig da en såpass dyr PSU burde ha alskens kretser for å overleve kortslutning/feilkobling.

Men det har den tydeligvis ikke.

Utifra det som er postet hittil kan det tyde på at en ledning er koblet feil fra PSU til "forbruker".

Men det kan også være at PSU rett og slett var defekt fra starten av.

Lenke til kommentar
Det er nokså klart at PSU har tatt kvelden.

Noe jeg synes er skremmende dårlig da en såpass dyr PSU burde ha alskens kretser for å overleve kortslutning/feilkobling.

Men det har den tydeligvis ikke.

Utifra det som er postet hittil kan det tyde på at en ledning er koblet feil fra PSU til "forbruker".

Men det kan også være at PSU rett og slett var defekt fra starten av.

Fjo, takk skal du ha. Ja, jeg har lest at andre folk med samme PSU har tatt kvelden etter 3 dager med bruk. Så da kommer jeg nok til å levere denne inn. Også satser jeg på at de andre komponentene er i tipp top stand. Uff, har ikke vært lett dette nå.. :p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...