Hrodebert Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Hei. Har en helt ny Tagan 700w PipeRock strømforsyning (se spoiler) som er under en måned gammel. Dessverre har den allerede begynt å tulle. Det som skjer er som beskrevet i emnefeltet. Maskinen starter, men ingenting mer skjer. Det kommer ikke bilde på skjem, selv om vifter og harddisker spinner. Altså intet Power-Good signal. Jeg har dessverre ikke så veldig peil på akkurat strømforsyninger, men vet at det hjelper å dra ut strømledningen. Når jeg gjør dette starter maskinen som normalt. Når maskinen først er på, går den som en kule. Ingen feilmeldinger eller andre lumskheter. Riktignok litt merkelig oppførsel ved treghet enkelte ganger. Har følgende spørsmål: Hva kommer dette av? Dreier dette seg om defekt kondensator? Hvorfor hjelper det å dra ut strømledningen noen sekunder? Kan jeg gjøre noe for å utbedre dette? Takker for alle svar. Endret 17. april 2009 av roberteh Korreksjon. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Kan likesågodt være hovedkortet ditt som krangler som PSU. Power good (PWR_OK) signalet fra PSU skal hovedkortet tolke med sin timer chip det slik at det igjen skal starte alle spenninger til alle enheter og regulatorer. Tolker ikke timer chippen tilstedeværelse av dette går den i konstant reset. PWR_OK signalet (+5v) fra PSU kan du selv måle om er kontinuerlig tilstede med et multimeter. Endret 17. april 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Takk for svar. Dette er spennende. Lærer noe nytt i dag Hovedkortet mitt er under et år gammelt og er av typen MSI K9A2 Platinum, AMD 790FX (se spoiler). Kjører denne sammen med en AMD Athlon 64 X2 6000+ og maskinen har vært helt stabil inntil jeg oppdaterte strømforsyning, minne og skjermkort for litt over en måned siden, derfor misstenker jeg de nye komponentene. Hvorfor hjelper det å dra ut strømledningen? Og hvordan måler jeg dette med et multimeter? Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor Endret 17. april 2009 av roberteh Korreksjon. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Har hatt endel MSI kort selv. Og akkurat dette du beskriver her er velkjent - dvs at alt starter opp ved "hotplugging" av PSU. I tilfellene jeg erfarte det var det beroende på en dårlig save (invalid) av CMOS . Så prøv dette først. Gå inn i CMOS settings . Bruk "Load Optimized Defaults" Trykk F10 og "save" cmos settingsene. Reboot systemet et par ganger til du ikke får noe "update DMI" i bios post . Etter dette gå tilbake i cmos settings og sett opp egne preferanser utover de som er i "optimized defaults". Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Dette hjalp dessverre ingenting. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Har drevet å feilsøkt hele kvelden. Har oppdatert BIOS til siste versjon (1.7) for andre gang. Har også byttet minnebrikker uten at dette utgjorde noen store forskjeller. Maskinen starter nå, men neste gang jeg skal skru den på kan vi ha det gående igjen. Oppgitt. Noen ideer? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Egentlig ikke andre ideer. En ting kanskje - er det tilkoplet last på alle PSU rails. Noen PSU som kan være sære dersom en eller flere rails ikke har noe belastning på seg. En vifte e.l vil holde. Bør jo være kurant å teste om PSUen er problemet eller ikke med å prøve en annen en for å se om problemet forsvinner. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Den er modulær og jeg bruker ikke alle kontaktene om det var dette du mente? Skal teste med en annen strømforsyning ved anledning. Har en god SeaSonic liggende. Tagan er et godt merke så synes dette er rart. Selvsagt gjør alle produsenter produksjonsfeil, men likevel. Endret 17. april 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå