Gå til innhold

Kjøpe ny pc, men har mange programmer på den gamle

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en relativt gammel pc nå og vurderer å oppgradere. Jeg driver hovedsaklig med bilde og videoredigering så den må yte såpass. Nå skal jeg ikke spørre hvilke komponenter osv jeg må ha, men spm mitt er.

Jeg har mange programmer som jeg fikk med den gamle maskinen, siden jeg kjøpte brukt, men fikk ikke med noen ting fra de programmene som koder osv. Er det mulig å bare ta ut eks: C: disken med alle programmene og bare forsette å kjøre som vanlig? eller mister jeg alle programmene?

Blir glad for raske svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Du kan bare ta den HDD'en du har i gamle pcen og inn i den nye, hvis det er en IDE HDD, og du egentlig ikke ønsker den i den nye PC'en, så kan du overføre alt på en ekstern hardisk, eller overføre alt til den nye :)

Edit: Alt du kan jornboss :p

Endret av jo4ch1m
Lenke til kommentar

De programmene som ligger på Harddisken som du nå bruker, får du ikke uten vesentlige endringer benyttet på en ny PC. Selv om du flytter hele Harddisken over til den nye, så vil ikke programmene uten videre fungere der. De må som oftest legges inn på nytt, fordi kildekodene ikke er lagt inn i den nye Windowsversjonen. Windows feks som du har på Harrdisken din nå, får du ikke uten reinstallering/oppdatering benyttet dersom i prinsippet resten av PCen er endret/skiftet.

Noen programmer som kun betsår av en exe-fil kan fungere. De andre må du finne oppdatert versjon på nettet/CD og legge inn på den nye harddisken/Windows-versjonen.

Et spill feks som du nå har er det liten sjans for at fungerer på en ny uten reinstallering.

Men tenker du å fortsette med den harddisken du har, og bare kjøpe noen nye deler - da kan du forsåvidt få mesteparten til å fungere. Jeg er ikke helt sikker på hva du skal gjøre?

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvor gamle programmene dine er. I gamle dager (generelt før Win XP) kunne du som oftest bare hive disken i en annen maskin og kjøre programmene som vanlig.

Nå til dags lagrer de fleste programmene innstillinger i registeret til windows, så disse innstillingene vil derfor mangle når du setter disken i en ny maskin og programmene vil da sannsynligvis ikke virke.

EDIT: Ble litt overflødig post, så ikk jornboss' innlegg.

Endret av Asmodae
Lenke til kommentar
Hei

Du kan bare ta den HDD'en du har i gamle pcen og inn i den nye, hvis det er en IDE HDD, og du egentlig ikke ønsker den i den nye PC'en, så kan du overføre alt på en ekstern hardisk, eller overføre alt til den nye :)

Edit: Alt du kan jornboss :p

Takk for det. Allsidigheten min er nok best. Det er andre her har som har enkelte detaljkunnskaper som langt overgår mine. Men jeg har holdt på med data siden 87 og har tilegnet meg noe. Mest software på jobb og litt drift av små lokale nettverk, mens det har vært hardware på fritiden.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...