dronjom Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Dersom tyngde faktisk hadde skyldtes et slags strålingstrykk, og solens skjerming var nok til å holde planetene i bane, ville ikke 1 kg veie forskjellige ting på forskjellige tider av døgnet? (Har det blitt tatt opp før? Det frister ikke noe særlig å lese gjennom hele tråden igjen.) Vi har jo flo og fjære i forhold til månen, så det har jo litt merkbart å si. Sola er jo så langt unna at det kanskje ikke har påvirking på små gjenstander. Det er vel blitt nevnt før, såvidt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Vi har jo flo og fjære i forhold til månen, så det har jo litt merkbart å si. Sola er jo så langt unna at det kanskje ikke har påvirking på små gjenstander. Det er vel blitt nevnt før, såvidt. Lurer på hvordan du egentlig kan tro på teorien din, du velger jo selv ut hva du svarer på og de du svarer er de du tror du kan komme med en logisk forklaring helt til du ikke kan forklare igjen da blir du taus. Er jo ikke noe tvil om at du er i en slags fornektelsestilstand der det egentlige målet er å overbevise deg selv. Endret 21. april 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
dronjom Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Vi har jo flo og fjære i forhold til månen, så det har jo litt merkbart å si. Sola er jo så langt unna at det kanskje ikke har påvirking på små gjenstander. Det er vel blitt nevnt før, såvidt. Lurer på hvordan du egentlig kan tro på teorien din, du velger jo selv ut hva du svarer på og de du svarer er de du tror du kan komme med en logisk forklaring helt til du ikke kan forklare igjen da blir du taus. Er jo ikke noe tvil om at du er i en slags fornektelsestilstand der det egentlige målet er å overbevise deg selv. Men det ER jo mye stråling i verdensrommet, skal det liksom ikke ha noe å si når det kommer i full fart mot kloden? Jeg prøver å svare det jeg kan. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Vi har jo flo og fjære i forhold til månen, så det har jo litt merkbart å si. Sola er jo så langt unna at det kanskje ikke har påvirking på små gjenstander. Det er vel blitt nevnt før, såvidt. Lurer på hvordan du egentlig kan tro på teorien din, du velger jo selv ut hva du svarer på og de du svarer er de du tror du kan komme med en logisk forklaring helt til du ikke kan forklare igjen da blir du taus. Er jo ikke noe tvil om at du er i en slags fornektelsestilstand der det egentlige målet er å overbevise deg selv. Men det ER jo mye stråling i verdensrommet, skal det liksom ikke ha noe å si når det kommer i full fart mot kloden? Jeg prøver å svare det jeg kan. Det meste blir tatt hånd om av atmosfæren og magnetfeltet. Resten opplever du som solvarme og radiostøy. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Vi har jo flo og fjære i forhold til månen, så det har jo litt merkbart å si. Sola er jo så langt unna at det kanskje ikke har påvirking på små gjenstander. Det er vel blitt nevnt før, såvidt. Lurer på hvordan du egentlig kan tro på teorien din, du velger jo selv ut hva du svarer på og de du svarer er de du tror du kan komme med en logisk forklaring helt til du ikke kan forklare igjen da blir du taus. Er jo ikke noe tvil om at du er i en slags fornektelsestilstand der det egentlige målet er å overbevise deg selv. Men det ER jo mye stråling i verdensrommet, skal det liksom ikke ha noe å si når det kommer i full fart mot kloden? Jeg prøver å svare det jeg kan. Kunne du svart mine poster på forige side? Lenke til kommentar
dronjom Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Hva skal jeg svare? Er jo for det første ingen spm. Se bare på solen. Den burde vel blåse oss vekk? I stedet holder den oss på plass i en sirkelformet (er egentlig en ellipseformet) bane, selv om Jorden, som en stein i en snor, vil gå rett frem. Strålene trenger jo ikke komme fra solen/stjerner, tenk på novaeksplosjoner og sorte hull. Og solen skygger jo selv for stråler bakfra slik at jorda og resten av solsystemet blir presset litt mot solen hele tiden. Og ting faller vel senere på havets bunn, som på månen. Hva mer skal jeg si? Endret 21. april 2009 av dronjom Lenke til kommentar
dronjom Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 (endret) [edit] woops, ble postet feil Endret 21. april 2009 av dronjom Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hva skal jeg svare? Er jo for det første ingen spm. Se bare på solen. Den burde vel blåse oss vekk? I stedet holder den oss på plass i en sirkelformet (er egentlig en ellipseformet) bane, selv om Jorden, som en stein i en snor, vil gå rett frem. Strålene trenger jo ikke komme fra solen/stjerner, tenk på novaeksplosjoner og sorte hull. Og solen skygger jo selv for stråler bakfra slik at jorda og resten av solsystemet blir presset litt mot solen hele tiden. Og ting faller vel senere på havets bunn, som på månen. Hva mer skal jeg si? Hvordan forklarer du at månen er på vei vekk ifra jorden? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hva skal jeg svare? Er jo for det første ingen spm. Se bare på solen. Den burde vel blåse oss vekk? I stedet holder den oss på plass i en sirkelformet (er egentlig en ellipseformet) bane, selv om Jorden, som en stein i en snor, vil gå rett frem. Strålene trenger jo ikke komme fra solen/stjerner, tenk på novaeksplosjoner og sorte hull. Og solen skygger jo selv for stråler bakfra slik at jorda og resten av solsystemet blir presset litt mot solen hele tiden. Det er ikke nok energi i supernovaer til dette, og i så fall skulle solen blitt blåst mot oss. Og ting faller vel senere på havets bunn, som på månen. Det gjør det, men det forklares langt bedre med dagens gravitasjonsteori. Lenke til kommentar
dronjom Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Hvordan forklarer du at månen er på vei vekk ifra jorden? Universet utvider seg. Og månen går jo i en bue, slik at styrken som presser den mot jorda blir ikke stor nok til at buen blir mindre, men derimot større og større. Ellerno Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hvorfor oppfører ikke planetene seg på samme viset rundt sola (du sa tidligere at planetene beget seg mot sola)? Og hvordan klarer man å etablere en geo-stasjonær (ref satelitter) bane rundt jorda? Hvorfor varierer gravitasjonen mellom objekter med større og mindre massetetthet (ikke størrelse), ettersom disse partiklene er en ytre kraft som påvirker en overflate? Og hvordan kan månen påvirket tidevannet på jorden? Ellerno er ikke et vitenskapelig svar Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Ja, det hadde jeg glemt TechTiger. dronjom: En av egenskapene med gravitasjon, er at det ikke er størelsen på objektet (som du mener det er, da det skygger for denne mystiske strålingen) som bestemmer hvor kraftig det tiltrekker annen masse, men selve massen i seg selv. Det finnes objekter i universet som har svært høy massetetthet. For eksempel hvite dverger som kan være så liten, eller mindre enn Jorden i størelse, men fortsatt trekke mange hundre ganger sterkere på objekter i nærheten. Hvordan forklarer du det med din hypotese? Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Men det ER jo mye stråling i verdensrommet, skal det liksom ikke ha noe å si når det kommer i full fart mot kloden? Jeg prøver å svare det jeg kan. Det er masse spørsmål som du innrømmer du ikke kan svare på. Når du ikke kan svare på mange av disse spørsmålene ser du heller ikke logikken bak teorien din, likevel sier du at du tror på den. Joda, det er stråling i verdensrommet, ikke noe tvil om det. Men ikke noe av den strålingen har egenskaper som kan dytte eller trekke på folk, dyr eller gjenstander, altså påvirke masse i stor grad. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Ja, jeg lurer også på hvordan flo og fjære kan forklares av denne hypotesen. Dette er vel siste spiker i kista. Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 er gravity slik at masse tiltrekker masse eller? Lenke til kommentar
laohu Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Huff... En ide i seg selv er en god ting, men å tviholde på den når den er enkelt og greit beviselig feil er dårskap. La oss anta at du har rett. La oss anta at gravitasjon slik vi kjenner det ikke eksisterer. (Merk dere at de fysiske enhetene blir litt merkelige, men skitt la gå: ) La oss anta at strålingen din virker over et areal A med en strålingskonstant slik at akselerasjonen til et objekt er gitt ved der A er arealet av objektet projisert på et plan vinkelrett på strålingen som møter objektet. La oss videre anta at strålingen dempes proporsjonalt med en tetthetskonstant og tykkelsen på massen under deg (f.eks. diameteren på jorden), Da har vi at strålingen som møter et objekt fra undersiden gir en akselerasjon og total akselerasjon er gitt ved vi behøver heller ikke anta at strålingen avtar etter mønsteret over. Hvis du vil kaste all logikk over bord kan vi bare si at strålingen avtar etter en gitt funksjon slik at total akselerasjon er gitt ved . I alle tilfeller er akselerasjonen proporsjonal med det projiserte arealet. Dette betyr at dersom jeg hopper rett ned fra en klippe akselererer jeg med 10 m/s^2. Dersom jeg derimot legger meg over på magen og ruller utenfor stupet akselererer jeg med noe slikt som 100 m/s^2. Dette motstrider alle observasjoner man kjenner til. Endret 22. april 2009 av laohu Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Det går da helt fint å tenke seg at gravitasjon fungerer som en type stråling som presser masse mot masse, isteden for at masse tiltrekker masse. At 2m2 med parasoll er lettere enn 2x2x2 meter med bly kan lett forklars med at denne strålingen til en hviss grad går gjennom masse, men bremses eller delvis stoppes. Da er også sorte hull og hvite dverger forklart. I praksis kan jeg ikke se hvordan denne modellen skulle kunne skilles fra "den vanlige", da det antakelig? ikke en gang lar seg måle om det er snakk om en kraft som trekker hver minste partikel i ett legeme ned, eller om det er en tilsvarende stor kraft som dytter de samme partikklene ned. Antakelig funker til og med formelverket vårt utmerket uten korrigeringer om vi skulle finne på å adoptere dronjom-modellen. Når jeg tenker meg om er den bare en variant av gummimatte-med-kuler av-varierende-tyngde-modellen som vel er ganske vanlig å bruke for å visualisere gravitasjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-l9ZFKsiT Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Huff... En ide i seg selv er en god ting, men å tviholde på den når den er enkelt og greit beviselig feil er dårskap. La oss anta at du har rett. La oss anta at gravitasjon slik vi kjenner det ikke eksisterer. (Merk dere at de fysiske enhetene blir litt merkelige, men skitt la gå: ) La oss anta at strålingen din virker over et areal A med en strålingskonstant slik at akselerasjonen til et objekt er gitt ved der A er arealet av objektet projisert på et plan vinkelrett på strålingen som møter objektet. La oss videre anta at strålingen dempes proporsjonalt med en tetthetskonstant og tykkelsen på massen under deg (f.eks. diameteren på jorden), Da har vi at strålingen som møter et objekt fra undersiden gir en akselerasjon og total akselerasjon er gitt ved vi behøver heller ikke anta at strålingen avtar etter mønsteret over. Hvis du vil kaste all logikk over bord kan vi bare si at strålingen avtar etter en gitt funksjon slik at total akselerasjon er gitt ved . I alle tilfeller er akselerasjonen proporsjonal med det projiserte arealet. Dette betyr at dersom jeg hopper rett ned fra en klippe akselererer jeg med 10 m/s^2. Dersom jeg derimot legger meg over på magen og ruller utenfor stupet akselererer jeg med noe slikt som 100 m/s^2. Dette motstrider alle observasjoner man kjenner til. Nei, nei og atter nei ! Du skal selvsagt ikke nytte arealet til objektet. Men den enkelte fysiske partikkels, eller objekts samlede, egenmasse i en slik utregning. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Så du mener at med stråling har ikke overflate noe å si? Kun masse? Sånn som i gravitasjon? Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Jeg savner også en forklaring på hvorfor masse og energi suges inn i et svart hull. Det krasjer også med relativitetsteorien hvor tiden går saktere jo sterkere gravitasjon. Og gravitasjonen blir sterkere jo nærmere en er et objekt som har større masse eller massetetthet enn en selv. Hvorfor er gravitasjonen sterkere (aksellerasjonen større) ved objekter med større massetetthet siden en ytre påvirkningskraft er nødt til å være konstant (den er nødt til det siden gravitasjonen på jorden er en konstant)? Ettersom denne hypotesen ikke kan forklare ting den etablerte gravitasjonsteorien kan ser jeg på den som lite plausibel. Endret 22. april 2009 av TechTiger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå