Gå til innhold

Deler jenter og gutter samme rom?

Crystina

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
mener og ha hørt at det er noen baser der gutter og jenter deler rom, husker ikke helt hvilken leir det var.

:hmm: Tror jeg har hørt at rommene til jentene sikres ekstra for å unngå voldtekt. :scared:

Ps! ikke spør meg hvor jeg kom på dette, bare mener å ha hørt det. :ph34r:

Lenke til kommentar

"Har hørt at"... jeg har ikke hørt så mye på andre, men snakker om mine erfaringer fra forsvaret. Det er en del år siden jeg forlot forsvaret til fordel for det sivile liv, men jeg tipper at det ikke har forandret seg mye når det gjelder dette.

Det er ikke slik at gutter og jenter holdes strengt atskilt i forsvaret. De deler av og til telt, de ligger av og til "kuk i ræv" (term for å ligge tett-i-tett for å holde varmen i streng kulde), de deler sorger, gleder, fortvilelse, mestringsfølelser, "hat", utmattelse og fantastiske naturopplevelser. I forsvaret lærer du å fungere sammen med andre mennesker under fysisk og psykisk press, og personlige egenskaper blir mye viktigere enn kjønn, iallefall i felt (hvor man lever tettest på hverandre). 

Trådstarter, er du bekymret for å dele rom med gutter? Hvorfor? Jeg ville vært mer bekymret over å sitte i en gummibåt 10 mil fra land/fly i et helikopter i snøstorm/være midt på vidda 5 mil fra follk i minus 35 med bare stridssekk (stryk det som ikke passer) med folk jeg ikke stolte på.

I forsvaret har du muligheten for å bli kjent med fantastiske mennesker, du kommer tettere på folk enn i det sivile og lærer bedre enn noe annet sted hvordan man kan få til det utrolige hvis man har tillit til hverandre, har drillet grunnleggende ferdigheter, er samkjørt og løfter i flokk.

Kanskje jeg idylliserer forsvaret, men jeg er iallefall svært fornøyd med min førstegangstjeneste (og den ene rep-øvelsen jeg har hatt etterpå). Når jeg ser tilbake, er det det året jeg lærte mest om meg selv og om hvordan man omgås kollegaer (og underordnede) under press.

Endret av H80
Lenke til kommentar

GSV har kjørt et prøveprosjekt som har gitt utelukkende positive resultater så langt jeg har lest (og man rekker en del lesing i tilfeldig kontortjeneste), og det er mulig at det blir felles rom om noen år. Men ingen vet med sikkerhet før det foreligger en bestemmelse.

Men i felt er det lagsinndeling og lagstelt, men du skal vel uansett klare å overleve en telttur med gutter.

Lenke til kommentar
"Har hørt at"... jeg har ikke hørt så mye på andre, men snakker om mine erfaringer fra forsvaret. Det er en del år siden jeg forlot forsvaret til fordel for det sivile liv, men jeg tipper at det ikke har forandret seg mye når det gjelder dette.

Det er ikke slik at gutter og jenter holdes strengt atskilt i forsvaret. De deler av og til telt, de ligger av og til "kuk i ræv" (term for å ligge tett-i-tett for å holde varmen i streng kulde), de deler sorger, gleder, fortvilelse, mestringsfølelser, "hat", utmattelse og fantastiske naturopplevelser. I forsvaret lærer du å fungere sammen med andre mennesker under fysisk og psykisk press, og personlige egenskaper blir mye viktigere enn kjønn, iallefall i felt (hvor man lever tettest på hverandre). 

Trådstarter, er du bekymret for å dele rom med gutter? Hvorfor? Jeg ville vært mer bekymret over å sitte i en gummibåt 10 mil fra land/fly i et helikopter i snøstorm/være midt på vidda 5 mil fra follk i minus 35 med bare stridssekk (stryk det som ikke passer) med folk jeg ikke stolte på.

I forsvaret har du muligheten for å bli kjent med fantastiske mennesker, du kommer tettere på folk enn i det sivile og lærer bedre enn noe annet sted hvordan man kan få til det utrolige hvis man har tillit til hverandre, har drillet grunnleggende ferdigheter, er samkjørt og løfter i flokk.

Kanskje jeg idylliserer forsvaret, men jeg er iallefall svært fornøyd med min førstegangstjeneste (og den ene rep-øvelsen jeg har hatt etterpå). Når jeg ser tilbake, er det det året jeg lærte mest om meg selv og om hvordan man omgås kollegaer (og underordnede) under press.

Hehe, det ser jo unektelig noget romantisk og forherlighet ut. Smører tjukt på her, litt for mye av det gode vil vel noen si. Men ikke noe galt i det kanskje, forsvaret trenger alltid god reklame i disse dager. :)

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar

Jenter og gutter sover ikke på samme rom lengre. De gjorde det på en del leire (blant annet på gsv og på heggelia), men noen fant ut av det, og sørget for at den slags tull ble det slutt på... Grunnen var at jentene skulle beskyttes mot "incidenter" på fylla i helgene og sånn. Jentenes rom skal også kunne låses innenfra, idiotisk nok.

Lenke til kommentar

Det på GSV var nå vel et godt approbert prøveprosjekt som hadde røtter langt opp i systemet, heller enn en tilfeldig sak som var bestemt lokalt (eller ikke bestemt i det hele tatt).

Om forsvaret er bekymret for at jentene skal bli voldtatt må de

a) gi soldater skikkelig nærkamp- og selvforsvarstrening

eller b) drite i å ta inn jenter.

For om nå en jente blir voldtatt i forsvaret, kan det godt hende statistikken er bedre i forsvaret enn i resten av samfunnet. Like fordømt vil det bli furore og kabamba av det. Og om noen ymter frempå om at det kanskje ikke er så mye mening i å få flest mulig jenter inn i forsvaret, så kan du klå deg på at han er en mannssjåvinistisk svinepels.

Lenke til kommentar

Tell til ti og prøv igjen.

Uavhengig av statistikk, en voldtekt på kaserna er en for mye. Jeg skjønner argumentet og tankegangen til de som mener at jenter og gutter ikke bør sove på samme rom. Terskelen er lavere om en fremmed jente sover i senga under deg, men effekten av at jenter og gutter deler rom er at de i stor grad får et bror/søster-forhold (eller noe som ligner) i følge svenskene, og det er utelukkende positivt.

Lenke til kommentar

Hvis man trenger å adskille gutter og jenter for å hindre voldtekt, er det ganske mange gutter som ikke har noe i forsvaret (eller noe annet sted forøvrig) å gjøre.. men sånn er det vel. Er litt sent å kaste dem ut først etter at de har begått voldtekten, så da er vel kanskje adskilling i en viss grad nødvendig, dessverre.

Lenke til kommentar

Er norske gutter så voldsomt annerledes fra svenske da? For de svenske klarer helt fint å dele rom med jenter.

Jenter er stort sett mestere i intriger, og dette er faktisk et problem på mange jenterom på ymse kaserner rundt omkring. Mange gutter, på den andre siden, hadde nok hatt veldig mye å lære av å bo på rom med en eller flere jenter. Jeg ser rett og slett ikke problemet med å ha unisex-rom. Det vil si, jeg ser hva som påstås å være problemet, men jeg er uenig i at det er et problem.

Men men, forsvaret blir nå en gang styrt ovenfra, så jeg får heller bare kose meg med enerommet mitt.

Lenke til kommentar

Jeg er jo helt enig med deg. Jeg tror at i en militær sammenheng bør man fokusere på det positive ved blanding av kjønn. Det er en stund siden vi sluttet med kjønnsdelte klasser i grunnskolen.

Var det ikke en KrF-politiker (eller en ungdomspolitiker? husker ikke) som mente at neste skritt var å ha felles gutte og jente-dusj? Selv om dette kanskje er å dra det litt langt, tror jeg at den typen tankegang er nødvendig for at soldater av forskjellig kjønn skal kunne fungere sammen i et reelt scenario, for da er det å rett og slett overleve/utføre oppdrag osv. mye viktigere enn å ta hensyn til sosiale tabuer, tradisjonelle rollemønster, sjenanse osv. Vi er tross alt mennesker alle sammen.

Lenke til kommentar

I Sverige er alt felles - både rom og dusj. Var innom Boden garnison og sov på ett av rommene der hvor ellers 16 svenske soldater oppholder seg. Med et så stort antall individer på et rom blir det nok lettere å fordele kjønnene likt.

GSV har et prøveprosjekt ja og resultatet kommer frem i sommer. Ellers var det for noen måneder siden ikke tillatt å oppholde seg på rommet til det andre kjønn, men har i ettertid blitt endret til at jenter kan oppholde seg på gutterom mellom rosignalene. For det blir for dumt å gi noen refs (etter tre advarsler) for å være inne på et annet rom.

Dette gjelder Hæren. Vet ikke hvordan det er for andre forsvarsgrener.

Som det ble sagt før deler jenter og gutter telt - hvorfor ikke rom? Dette må selvsagt være ønskelig fra begge parter.

Lenke til kommentar

Har ei lillesøster inne til førstegangstjeneste nå, i sanitetbataljonen.

I første del av rekrutten så delte jenter rom med gutter, dette fungerte veldig bra! Ifølge søsteren, så ble guttene på rommet som brødre for de, ikke potensielle voldtektsmenn (WTF?).

Såååå, fant noen ut at dette var jo helt grusomt, og jenterommene ble adskilt fra gutterommene. Guttene fikk også ordre om og IKKE gå inn på jenterommene. Om jentene skulle ha sosialt samvær utenfor rommet, så måtte de gå til gutterommene.

Resultat: Søstern ble plassert sammen med ei sinnsyk trønderkjerring, som var en av de omtalte mestrene i intriger. Bieffekt: Jentene ble også "isolert" fra guttene. De var plutselig ikke en del av gutta, som bodde på rom med resten. De var "Jentene".

Hva blir det neste? Jente og guttetelt ute i felt? Spar meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...