Gå til innhold

Maskinen fryser tilfeldig, trenger hjelp.

Budashaka

Anbefalte innlegg

Min bror har en del problemer med maskinen sin. Det var jeg som foreslo for ham hva han burde kjøpe, så jeg sitter her og føler meg ganske dum.

Maskinen:

Bestilt på komplett.no

Abit NF7 1.2

AMD 2400+

Corsair TWINX512-2700LL

Igloo Silent Breeze

Suntek Miditower TH-655 300w

Hadde fra før av:

Sb pci 128

Mia (fra echo)

Gainward Geforce 2MX

WD 120GB 8mb

4x brenner

8x dvd

Den ble bestilt fra komplett.no før påske, men kabinettet tok en liten rundreise i norge, så det fikk han først etter påske. Han bor i Bergen og jeg studerer i Grimstad, men var hjemme på ferie, så siden jeg skulle sette opp maskinen og installere xp tenkte jeg at jeg kunne bruke hans gamle kabinett. Dette er til en Compaq maskin med en PSU som det står "max load 125watts". Tenkte at det var litt lite, men testet likevel.

Fikk alt opp med windows og alle servicepakker/drivere, men maskinen hang seg i blant med eneste løsning å reboote. Det var helt tilfeldig når dette skjedde så jeg la skylden på PSU'en og tenkte det ville ordne seg når det nye kabinettet kom.

Tirsdag etter påske kom kabinettet på posten og jeg flyttet all hardwaren over i det. Maskinen startet som et skudd, men etter liten tid meldte problemene seg igjen. Og slik har det vært til nå.

1. Outlook og iexplorer krasjer ofte

2. Alle filer laget med winrar er det CRC feil på

Feilene melder seg som at hele maskinen fryser, og man må restarte. Ingen bsod eller andre feilmeldinger.

Maskinen brukes mest til musikkproduksjon så det står to lydkort i den, et sbpci128 og et Mia kort. Har disablet onboard lydkortet i bios.

Makinen har nyeste bios, nyeste nforce-pakken fra nvidia og nyeste drivere til lyd og bilde. sbpci128 brukes pga. midiporten. Bios er satt opp med default settings. Har kjørt scandisk og defrag.

Skal prøve å hjelpe ham over telefon senere, men begynner å slippe opp for ideer så jeg tenkte noen her på dette eminente fora hadde noen gode innspill.

Har selv tenkt på følgende.

Siden maskinen fryser kan virke som en hardwarekonflikt, eller at xp.. vel,ja.. at xp er som det bruker å være. Ustabilt.

Minnebrikkene er satt opp som SPD (5.2.2.2 elns) i bank 2&3

Tenkte å foreslå å bytte til bank 1&2 (selv om manualen til mb sier 2&3)

Foreslå å uninstalle alle servicepakkene og hotfixene for så å legge dem inn igjen.

Forandre litt på rekkefølgen til pci kortene, flytte litt opp og ned.

Jeg har satt i den lille fire-leders kontakten for ekstra støm til cpu, kanskje den ikke bør være koblet til.

Om intet virker blir det vel å installere xp på nytt.

Håper noen med innsikt kan prøve å hjelpe oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei har hatt en liknende situasjon. Hos meg var grunnen "dårlig" minne. Prøv å flytte minnet til en annen bank, hvis dette ikke hjelper så bruk et program for å teste minne brikken for feil. Er ganske sikker på at det er der feilen ligger. Hadde selv feilen med pakkede filer m.m

Lenke til kommentar

har du hatt kjølepasta på mellom cpu og kjøleren?

Hvis du har, ta av kjøleribba og sjekk om det er noe kontakt.

jeg leser på nett at for å bruke dual channel så må ram`en stå i sokkel 1 og 3.

Ellers kan du lese her:

http://www.vr-zone.com/reviews/ABIT/NF7-S/

Det er et tynt lag artic silver mellom ribben og cpu, og det er kontakt - sjekket det før jeg koblet til strøm.

Rammen står i 2&3, dvs. hver sin minnekontroller, men jeg skal prøve med 1&3 istedet. Må ha lest skikkelig feil i manualen.

Skal også kjøre den memtesten.

Takker for all hjelp sålangt. Skal komme med tilbakemelding i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...