Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har du høyt fravær?

Gjest Gjesten

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesten

Jeg går VG3 akkurat nå. Skal ikke gå inn i detaljer, men jeg har hatt digre problemer med visse deler av familien det siste året. Det har gjort meg frustrert, og fått meg til å miste konsentrasjonen fullstendig. At jeg også er skolelei hjelper ikke stort. Dette har gjort til at jeg allerede så langt denne terminen har 2 dager og 39 timer fravær. Før jul var det 2 dager og 38 timer.

Vanvittig høyt, og jeg gremmes hver gang jeg ser tallene. Har likevel søkt meg inn på universitetet i Oslo til neste år, men er veldig usikker på om jeg noensinne blir godtatt. At jeg går på VG3 som er det viktigste året, gjør ikke saken mye bedre. Men situasjonen hjemme har tæret veldig mye på motivasjonen.

Er dette noe jeg bør fortelle om til rådgiver? Jeg må nesten få eventuelle skoler/arbeidsgivere til å skjønne at dette kun er midlertidig (hadde aldri høyt fravær i andre eller første klasse), og veit ikke hvordan. Jeg kan ikke la ett års problemer ødelegge for resten av studiene mine.

Jeg lurer også på hvordan det står til med andres fravær her. Noen som er like ute å kjøre som jeg er? Hvordan takler dere dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fravær har fint lite å si på opptak til høyere utdanning i Norge, såfremt du møter de formelle kravene (studiekompetanse, fordypninger, poeng..)..

Hva fravær angår, hadde jeg 400+ timer på GK (ja, jeg strøk i alle fag utenom ett), rundt 100 på VG1, et par dager på VG2 og nesten ingenting på VG3. Depresjon og angst sto for brorparten av disse timene. Du har lite å frykte så lenge du får karakterer og har nok poeng.

Lenke til kommentar

Har vel 7-12 dager og 78 timer eller noe. Du har lite fravær i forhold til vi som er skikkelig late. Fraværet spiller, som nevnt over, derimot ingen rolle sålenge en får karakterer. Mange sier at det spiller en rolle til arbeidsgiver senere, men tror helt ærlig ikke det gjør så mye hvor mye fravær jeg hadde for 5 år siden når jeg (forhåpentligvis) søker jobb med en B eller A masteroppgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...