Heilage Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Hei folkens! Jeg hadde håpet at noen der ute kunne hjulpet meg med en kinkig sak. Jeg hadde en filserver med Windows XP x64 på, men opplevelsen var at 64-bits-arkitekturen (både fra MS sin sine og driverprodusentenes side) ikke var helt optimal akkurat. Derfor står jeg nå ved en korsvei, hvilket OS skal jeg gå til. Valget står mellom: - XP Professional 32-bits - Server 2000 - Server 2003 - Server 2008 (dette kjøres 64-bits er jeg rimelig sikker på) - Vista x64 Maskinvaren er en dobbeltkjerne AMD med 4GB RAM jeg gjerne skulle utnyttet. Alt står koblet i et Gbit-nettverk. Hvorfor Windows? Vel, jeg prøvde meg på å sette opp Linux (Ubuntu) på den, men jeg har rett og slett enda ikke kompetansen til å drifte daglig en filserver med nesten 4TB-plass fordelt på åtte disker. Derfor holder jeg meg til Windows enda en stund, til jeg får lært meg mer om Linux. (Skal virtualisere en Debian på denne serveren og, slik at jeg fortsatt kan eksprimentere og utforske Linux, men en eventuell fuckup ikke volder noen skade på resten av infrastrukturen i nettverket mitt) Uansett, håper noen her kan hjelpe meg til å finne det riktige valget. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Jeg hadde gått for Windows 2003 server med /PEA aktivert, slik at du får utnyttet 4 GB med RAM. Jeg kjører Win2003 på mine to servere (Xeon 3210/3220) og 8 GB med RAM. Stabilt og enkelt, og passer utmerket til ditt behov. Jeg kjører også Vmware Server på begge serverene, og har en rekke virtuelle pcer kjørende. Og kjekt når du skal teste ut OS eller programmer. Og så fungerer Win2003 som filserver og printerserver etc. Men har hørt at windows 2008 server er hakket bedre, men jeg har ikke så mye penger til å bytte lisens på serverene mine Har kun kjørt evaluerings utgaven, og da på en virtuell pc...og det blir ikke det samme som om å kjøre det på selve serveren. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Hvordan er driverstøtten i 2003/2008 da? Bruker man de samme driverne som XP/Vista, eller er det andre drivere? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Hvordan er driverstøtten i 2003/2008 da? Bruker man de samme driverne som XP/Vista, eller er det andre drivere? Til 2003 er det vanligvis enten WinXP eller Win2000 drivere som funker. Til Win2008 er det vel Vista drivere ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå