Gå til innhold

Tamron 10 -24 erfaringer her?

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å kjøpe meg et nytt vidvinkelobjektiv før sommerferien.

Som vanlig kan man velge mellom Sigmas 10-20 og Tokinas 12-24 innenfor rimelighetens grenser.

Har sett at det har dukket opp et nytt tamron objektiv med brennvidde 10-24mm. Er det noen her på forumet som har erfaring med denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den, og synes den gir veldig mye for pengene :thumbup:

Den er testet på dpreview med godt resultat :)

Den er den billigste supervidvinkelen.

Den har størst zoomområde (mindre behov for å skifte objektiv ofte)

Den er mer lyssterk enn f.eks. Sigmaen

Den er skarp (nok for meg iallefall) :)

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg. Fra testene på dpreview sies Sigmaen å være hakket bedre enn Tamron sin på bildekvalitet i den vide(ste) enden. Byggekvaliteten var visst litt mindre plastikk på Sigma sin også. Tamronen koster litt mindre, er mest lyssterk og har størt zoom-område. Tror det er ganske close race, og hvem du blir mest fornøyd med avhenger nok av hva du vektlegger selv.

For min del vektlegger jeg heller bilde- og byggekvalitet. Lysstyrkeforskjellen føler jeg har lite å si. Liten DOF får du ikke uansett, og med så liten brennvidde skal det mer til før det blir uskarpt. Selv med en lavere pris får Tamron mindre score på "Value" enn Sigma. Det tolker jeg dit hen at Sigma sin er mer verdt pengene, selv om den er dyrere. Derfor gikk jeg for Sigma sin.

Nå er alt jeg sier basert på testene fra dpreview, og det blir jo opp til deg hvor vidt du stoler på dem :p

PS: Det ble forresten også nevnt at de fleste som kjøper en dedikert vidvinkel bruker den 90% av tiden i den vide enden.

Lenke til kommentar

SLR Gear har også testet den.

Her sammenligner de den med Sigma 10-20 f/4-5,6:

Sigma 10-20mm ƒ/4-5.6 EX DC HSM ~$450

Sigma's ultrawide offers some of the best performance for the dollar. Tamron's 10-24mm has a bit more reach on the tele end, but the Sigma lens is much sharper, and as it is a rectilinear design, offers better distortion and less corner softness. It is especially resistant to chromatic aberration (above 10mm), and with its HSM motor, is much quieter to focus. Finally, it's less expensive. Sigma's also announced a constant ƒ/3.5-aperture version of this lens.

Sigma har nylig lansert en Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM, men den er ikke i salg helt ennå.

Lenke til kommentar
SLR Gear har også testet den.

Her sammenligner de den med Sigma 10-20 f/4-5,6:

Sigma 10-20mm ƒ/4-5.6 EX DC HSM ~$450

Sigma's ultrawide offers some of the best performance for the dollar. Tamron's 10-24mm has a bit more reach on the tele end, but the Sigma lens is much sharper, and as it is a rectilinear design, offers better distortion and less corner softness. It is especially resistant to chromatic aberration (above 10mm), and with its HSM motor, is much quieter to focus. Finally, it's less expensive. Sigma's also announced a constant ƒ/3.5-aperture version of this lens.

Sigma har nylig lansert en Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM, men den er ikke i salg helt ennå.

Det står den er billigere enn Tamron sin? Per nå gjelder det i alle fall ikke i norden. Har det vært et prisfall på Tamronen nylig da?

Lenke til kommentar

I følge SLR Gear har Tamronen og Sigmaen samme veiledende pris: 499$. Tamronen steg ganske kraftig i pris i januar. Fra ca 3300 til 3900 kr i Norge. Sigmaen steg fra ca 3500 til ca 4100 kr i samme periode.

I USA ligger Tamronen på ca 480-500$ og Sigmaen på ca 430-440$. (Adorama og Amazon)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...