Gå til innhold

Er det "usannsynlig" at det finnes en Gud?

Anbefalte innlegg

Ja ja, men er vi ikke enige om jeg sier at ordene som ligger i antikkens guder = ordene som ligger i vitenskapen idag? De var bare et resultat av mangel på forståelse og ordforråd for å forklare naturlige fenomen? Altså en ut datert versjon av vitenskapen som det ikke lenger er noen vits i å bruke?

Nja, jo...

De brukte vell ikke ordet "gud" for å forklare et naturlig fenomen, de navnga et naturlig fenomen RA/sol/gud.

Så det blir litt omvendt. Hieroglifer et et av verdens første skriftspråk, så dårlig ordforråd har utvilsomt påvirket deres og andres bruk av ordet/tittelen "gud" i tide og utide. Deres forklaring av solen er ikke utdatert, men vår tids beskrivelse er langt mere detaljert om omfattende. Men du kan godt si at deres fremgangsmåter er en versjon av en primitiv form for vitenskapen som det ikke lenger er noen vits i å bruke.

Blir litt som å sammenligne Alkymi og kjemi.

http://no.wikipedia.org/wiki/Alkymi

Men uansett så har du helt rett i at ordet "gud" i de siste tusen årene har blitt brukt for å forklare et naturlig fenomen, så vell som forklare påståtte unaturlige fenomener. Men det går under dagens definasjon.

Misforstå meg rett, jeg sier ikke at vi bør døpe om solen til gud, men jeg bare påpeker at i kontekst av oldtidens Egypt så er det ikke uriktig å si at RA/gud er solen. Men det gjør ikke solen til en gud slik ordet defineres i vår tid.

Men egentlig er det litt tull av meg å trekke inn RA i denne diskusjonen, da trådstarter utvilsomt sikter til dette:

En gud eller guddom er et overnaturlig vesen eller en åndskraft som ifølge religiøse og mytologiske fortellinger og forestillinger har en spesiell makt over eller betydning for verden, naturen og menneskene, og som blir tilbedt og betraktet som hellig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lærerikt var det uansett! Har ikke hørt så mye om egyptisk "religion" før.

Enige ser vi ihvertfall ut til å ha blitt :)

Enig har vi alltid vært, vi bare snakket rundt hverandre.

Egyptisk mytologi er faktisk spennende og kan i mange tilfeller være svært oppklarende...til andres frustrasjon :blush:

Angående egyptisk mytologi:

Her har du orginalen til de "10 bud"

http://en.wikipedia.org/wiki/Ma%27at

Her har du orginalen til de "egypts 10 plager" (ingen jøder, ingen guder)

http://www.geocities.com/regkeith/linkipuwer.htm

Hvor omskjæring kommer i fra:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=983371

Det første "kristne" korset var en Egyptisk hieroglyph: "eternal life"

http://no.wikipedia.org/wiki/Koptisk_kristendom

http://no.wikipedia.org/wiki/Ankh

http://en.wikipedia.org/wiki/Ankh

Gøyal tråd om likhetstrekk mellom egyptisk og abrahamittisk mytologi

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=862963

Lenke til kommentar

130px-Ankh.svg.png

En ankh - (ikke et kors, bare så det er nevnt.)

"The ankh was the Egyptian hieroglyphic character that read "eternal life", a triliteral sign for the consonants ˁ-n-ḫ. Egyptian gods are often portrayed carrying it by its loop, or bearing one in each hand, arms crossed over their chest. It is also known as the key of life, the key of the Nile, or as crux ansata, Latin for "cross with a handle".

"Egyptian academics, in particular those at the University of Cairo, aver that the ankh has been over-interpreted and that it is representative of the pivotal role of the Nile in the country. The oval head is said to represent the Nile delta, with the vertical mark representing the path of the river and the East and West arms representing the two sides of the country and their unification".

Bare for informasjonens skyld :-)

Lenke til kommentar
Lærerikt var det uansett! Har ikke hørt så mye om egyptisk "religion" før.

Enige ser vi ihvertfall ut til å ha blitt :)

Enig har vi alltid vært, vi bare snakket rundt hverandre.

Egyptisk mytologi er faktisk spennende og kan i mange tilfeller være svært oppklarende...til andres frustrasjon :blush:

Angående egyptisk mytologi:

Her har du orginalen til de "10 bud"

http://en.wikipedia.org/wiki/Ma%27at

Her har du orginalen til de "egypts 10 plager" (ingen jøder, ingen guder)

http://www.geocities.com/regkeith/linkipuwer.htm

Hvor omskjæring kommer i fra:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=983371

Det første "kristne" korset var en Egyptisk hieroglyph: "eternal life"

http://no.wikipedia.org/wiki/Koptisk_kristendom

http://no.wikipedia.org/wiki/Ankh

http://en.wikipedia.org/wiki/Ankh

Gøyal tråd om likhetstrekk mellom egyptisk og abrahamittisk mytologi

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=862963

Orginalen til de 10 bud? Etter hva jeg har forstått så var de kristne 10 bud noe som ikke var blitt sett før..

Var værtfall det de sa på National Geographic i ett program som handlet om denne "kisten" som moses fikk på fjellet og som innholdt de 10 bud!

Lenke til kommentar
Fordi om begrepet passer så er det jo det de er? Hvorfor kalle en katt en katt?

Nyoppdagende vesener får nye tilegnede navn. Begrepet 'guder' er for løst definert, og det er ingen grunn til å bruke det. Den dag i dag får de fleste vesener et vitenskapelig navn så snart man observerer de, og da er det greiere å ha denne beskrivende navngivingen, fremfor et løst begrep som taler lite eller ingenting om vesenets egenskaper.

Vedrørende sannsynligheten for de forskjellige 'guders' eksistens, blir man nødt til å se på hver enkelt. Gudene som blir beskrevet i de forskjellige abrahamittiske religionene bærer stort preg av å være uoverensstemmende med historiske fakta. Samtidig er det mange begrepsvanskeligheter ved de forskjellige egenskaper religionene tilegner gudene, som rett og slett bærer på inkonsistens - umulighet. Dette svarer til en lav eller dårlig sannsynlighet, sammenlignet med observasjoner.

Tenker man på hele konseptet av en 'skaper', så bærer denne eventuelle skaperen preg av å besitte ingen forklaring og ingen observasjon; dette resulterer i at man ikke kan bruke ordet 'sannsynlig', da fenomenet ikke er sannsynliggjort.

Det eneste spørsmålet her blir; Hvordan er alt blitt til? Og for å besvare dette spørsmålet, som hvilket som helst annet spørsmål, samler man evidenser og beviser, og danner oss en sannsynlig forklaringsmodell. Kanskje vi aldri greier å besvare dette spørsmålet ved bruk av denne fremgangsmåten, men for å fremme sannhet og sannsynlighet; så begynner man aldri i andre enden - et postulat om en 'gud', uten nøyaktige og forklarende egenskaper, gir ingen svar.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

Hvorfor må det akkurat stå "Ten" og "Commandments" ?

Du må se helheten i det som står på siden ellers blir det, for deg, bare suppe.

"Ma'at as a principle was at least partially codified into a set of laws, and expressed a ubiquitous concept of correct from wrong characterized by concepts of truth and a respect for, and adherence to, this divine order believed to be set forth by her at the time of the world's creation. This divine order was primarily conceived of as being modeled in various environmental, agricultural, and social relationships."

Hadde du lest mer enn to linjer så hadde du sett at det ligger noe i det analkløe viser til.

Bare på de 16 første "budene" ligner jo veldig på noen av "de 10 bud";

"# I have driven away for thee wickedness.

# I have not done iniquity to mankind.

# Not have I done harm unto animals.

# Not have I done wickedness in the place of Ma'at.

# Not have I known evilness in my actions.

# Not have I acted wickedly.

# Not have I done each day and every works above what I should do.

# Not hath come forth my name to the boat of the Prince.

# Not have I despised God.

# Not have I caused misery.

# Not have I caused affliction.

# Not have I done what is abominable to God.

# Not have I caused harm to be done to the servant by his chief.

# Not have I caused pain.

# Not have I made to weep.

# Not have I killed."

Dette må jeg lese mer på når jeg får tid, dette var interresant :)

Takker.

PS. Dette kan sammenlignes med de nyere "10 bud" HER

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar
Hvor du ser de 10 bud her er en gåte, XanderZ

Du klarer ikke engang å se noen likhetstrekk ?

edit: skal stikke og trene nå, om ingen andre har gjort det før meg og jeg får tid til det skal jeg fòre det inn med teskje til deg, IHS...

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar
sannsynligheten for at en gud eller flere eksisterer er meget liten

For å være ærlig så forstår jeg ikke helt hva folk mener med dette. For det første kan du ikke måle sannsynligheten for et tilfelle du aldri har observert direkte - ironisk nok er denne måten å trekke konklusjoner på, den samme som i dag ses på som latterlig og uholdbar - "Jeg har aldri sett noen svarte mennesker. Altså finnes det ikke negre". Dvs. "jeg observerer ikke Gud akkurat nå, derfor finnes han ikke". Det er samme prinsipp, no? Er det ikke det da?

Nei.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_God_Delus..._God_hypothesis

Jeg har ingen tall på dette her nå, men i alle fall er sjansene for at vår eksistens finner sted, tilnærmet lik null hvis man ikke regner med en Gud. På den andre siden er den selvsagt lik 100% når vi betrakter dagens situasjon - MEN, det forutsetter at der finnes en form for guddommelig kraft som hadde planlagt oss helt fra begynnelsen. Og da er jo sjansen for begge deler 100%, woho.

Nei, du tar feil. Sannsynligheten for at vi eksisterer er 1, fordi vi faktisk eksisterer.

Ellers er det nesten helt usannsynlig at jeg skulle sitte akkurat her på akkurat dette tidspunktet og skrive akkurat dette, men det skjer likevel.

Lenke til kommentar

De ti bud, slik de står i bibelen og angivelig stod på steintavlene:

1: Du skal ikke sette andre guder foran Gud

Du skal ikke lage statuer eller gjengi gud eller noe gudommelig eller ugudelig i kunst

Du skal ikke tilbe andre guder, for Gud er en sjalu gud, som straffer barna for foreldrenes synder i tre til fire generasjoner, men elsker den tusende generasjon av dem som elsker Gud og følger hans bud

2: Du skal ikke misbruke Guds navn, for gud tilgir aldri dem som misbruker hans navn.

3: Følg med på kalenderen, og hold helligdagen hellig, for Gud befaler det

I seks dager skal dere arbeide, men den syvende dagen skal du hvile.

Hverken dine sønner, dine døtre, dine slaver eller dine husdyr, ei heller besøkende i din by

4: Du skal ære din far og mor, så at det går bra med dere og at dere får leve lenge sammen

5: Du skal ikke slå i hjel

6: Du skal ikke ha sex med andre enn din kone

7: Du skal ikke stjele

8: Du skal ikke vitne falskt

9: Du skal ikke bægjære din nestes hustru

10: Du skal ikke bægjære din nestes hus, land, slaver, okser, esel eller noe annet som tilhører din neste.

Kilder:

7 you shall have no other gods before me.

8 You shall not make for yourself an idol, whether in the form of anything that is in heaven above, or that is on the earth beneath, or that is in the water under the earth.

9 You shall not bow down to them or worship them; for I the Lord your God am a jealous God, punishing children for the iniquity of parents, to the third and fourth generation of those who reject me,

10 but showing steadfast love to the thousandth generation of those who love me and keep my commandments.

11 You shall not make wrongful use of the name of the Lord your God, for the Lord will not acquit anyone who misuses his name.

12 Observe the sabbath day and keep it holy, as the Lord your God commanded you.

13 For six days you shall labour and do all your work.

14 But the seventh day is a sabbath to the Lord your God; you shall not do any work—you, or your son or your daughter, or your male or female slave, or your ox or your donkey, or any of your livestock, or the resident alien in your towns, so that your male and female slave may rest as well as you.

15 Remember that you were a slave in the land of Egypt, and the Lord your God brought you out from there with a mighty hand and an outstretched arm; therefore the Lord your God commanded you to keep the sabbath day.

16 Honor your father and your mother, as the Lord your God commanded you, so that your days may be long and that it may go well with you in the land that the Lord your God is giving you.

17 You shall not kill

18 Neither shall you commit adultery.

19 Neither shall you steal.

20 Neither shall you bear false witness against your neighbour.

21 Neither shall you covet your neighbour’s wife. Neither shall you desire your neighbour’s house, or field, or male or female slave, or ox, or donkey, or anything that belongs to your neighbour.

3 Do not have any other gods before me.

4 You shall not make for yourself an idol, whether in the form of anything that is in heaven above, or that is on the earth beneath, or that is in the water under the earth.

5 You shall not bow down to them or worship them; for I the Lord your God am a jealous God, punishing children for the iniquity of parents, to the third and the fourth generation of those who reject me,

6 but showing steadfast love to the thousandth generation of those who love me and keep my commandments.

7 You shall not make wrongful use of the name of the Lord your God, for the Lord will not acquit anyone who misuses his name.

8 Remember the Sabbath day and keep it holy.

9 For six days you shall labour and do all your work.

10 But the seventh day is a Sabbath to the Lord your God; you shall not do any work—you, your son or your daughter, your male or female slave, your livestock, or the alien resident in your towns.

11 For in six days the Lord made heaven and earth, the sea, and all that is in them, but rested the seventh day; therefore the Lord blessed the Sabbath day and consecrated it.

12 Honor your father and your mother, so that your days may be long in the land that the Lord your God is giving you.

13 You shall not kill

14 You shall not commit adultery.

15 You shall not steal.

16 You shall not bear false witness against your neighbour.

17 You shall not covet your neighbour’s house; you shall not covet your neighbour’s wife, or male or female slave, or ox, or donkey, or anything that belongs to your neighbour.

Ma'at kjenngjerninger:

Jeg har ikke gjort ondskap mot menneskeheten

Jeg har ikke undertrykket familien min

Jeg har ikke løyet i stedet for å tale sant

Jeg har ikke omgås med lovløse

Jeg har ikke forsøkt å kaste ære over meg selv

Jeg har ikke mishandlet slaver

Jeg har ikke krenket noen gud

Jeg har ikke svindlet til meg noe

Jeg har ikke gjort noe gudene hater

Jeg har ikke latt noen sulte

Jeg har ikke forårsaket noens sorg

Jeg har ikke myrdet noen

Jeg har ikke beordret noen om å myrde for meg

Jeg har ikke gjort skade på mennesker

Jeg har ikke hatt sex utenfor ekteskapet

Jeg har ikke utvidet min eiendom på bekostning av andre

Jeg har ikke tatt melken fra et barn (tatt noen kvinne fra hennes barn)

Jeg har ikke skremt vekk kyr fra markene deres

Jeg har ikke hindret noen gud sine verk

Og mange, mange fler.

Poenget er:

Disse reglene fantes FØR de ti bud, og de er mye mer dekkende enn de ti bud -- OG de er pinadø kjønnsnøytrale -- i stedet for å bare skrive at man ikke skal ha sex med noens hustru, så skrives det i neste vers også at man ikke skal ha sex med noens ektemann!

(Man kan i følge de ti bud skade sine kjære og sine barn, voldta sin kone -- og helt direkte i følge de ti bud ha slaver)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Jeg vil si at det finnes to type guder, som konsepter.

Den ene guden er en gud som lages av evolusjon innenfor universet, og den andre guden er en gud som har eksistert før spacetime.

F eks den siste type guden kan lage sitt eget univers som han har i lomma si, mens den andre er laget inni universet.

Den første guden er mer lik en "stor mektig skapning" mens den siste guden er mer lik guden vi finner i religion.

Vi kan kalle dem kreasjonsguden og evolusjonsguden.

Hvis vi sier at det eneste kriteriet for å bli gud er å ha bevissthet, så kan vi lage en teori om at guden som ble gud gjennom evolusjon kunne starte som en liten mikrobe og over milliarder av år perfeksjonere seg selv.

Den andre type guden eksisterte før spacetime, og har dermed en begynnelse som er ukjent for oss.

Men kan evolusjonsguden ha like mye makt og bli sterkere enn kreasjonsguden?

Men problemet er at kreasjonsguden må enten ha blitt skapt eller så har han eksistert i uendelig tid.

Hvis det siste er sant, vil denne kreasjonsguden være så kompleks at vanlig vitenskapelig inquiry vil ikke komme noe vei, og vi kan heller ikke lage noe mentalt konsept.

Dette er problemet med gud generelt - han vil alltid være et skritt foran oss.

jeg tror at å definere gud er et stort problem.

Lenke til kommentar

De ti bud, slik de står i bibelen og angivelig stod på steintavlene:

1: Du skal ikke sette andre guder foran Gud

Du skal ikke lage statuer eller gjengi gud eller noe gudommelig eller ugudelig i kunst

Du skal ikke tilbe andre guder, for Gud er en sjalu gud, som straffer barna for foreldrenes synder i tre til fire generasjoner, men elsker den tusende generasjon av dem som elsker Gud og følger hans bud

2: Du skal ikke misbruke Guds navn, for gud tilgir aldri dem som misbruker hans navn.

3: Følg med på kalenderen, og hold helligdagen hellig, for Gud befaler det

I seks dager skal dere arbeide, men den syvende dagen skal du hvile.

Hverken dine sønner, dine døtre, dine slaver eller dine husdyr, ei heller besøkende i din by

4: Du skal ære din far og mor, så at det går bra med dere og at dere får leve lenge sammen

5: Du skal ikke slå i hjel

10: Du skal ikke bægjære din nestes hus, land, slaver, okser, esel eller noe annet som tilhører din neste.

Kilder:

7 you shall have no other gods before me.

8 You shall not make for yourself an idol, whether in the form of anything that is in heaven above, or that is on the earth beneath, or that is in the water under the earth.

9 You shall not bow down to them or worship them; for I the Lord your God am a jealous God, punishing children for the iniquity of parents, to the third and fourth generation of those who reject me,

10 but showing steadfast love to the thousandth generation of those who love me and keep my commandments.

11 You shall not make wrongful use of the name of the Lord your God, for the Lord will not acquit anyone who misuses his name.

12 Observe the sabbath day and keep it holy, as the Lord your God commanded you.

13 For six days you shall labour and do all your work.

14 But the seventh day is a sabbath to the Lord your God; you shall not do any work—you, or your son or your daughter, or your male or female slave, or your ox or your donkey, or any of your livestock, or the resident alien in your towns, so that your male and female slave may rest as well as you.

15 Remember that you were a slave in the land of Egypt, and the Lord your God brought you out from there with a mighty hand and an outstretched arm; therefore the Lord your God commanded you to keep the sabbath day.

16 Honor your father and your mother, as the Lord your God commanded you, so that your days may be long and that it may go well with you in the land that the Lord your God is giving you.

17 You shall not kill

18 Neither shall you commit adultery.

19 Neither shall you steal.

20 Neither shall you bear false witness against your neighbour.

21 Neither shall you covet your neighbour’s wife. Neither shall you desire your neighbour’s house, or field, or male or female slave, or ox, or donkey, or anything that belongs to your neighbour.

3 Do not have any other gods before me.

4 You shall not make for yourself an idol, whether in the form of anything that is in heaven above, or that is on the earth beneath, or that is in the water under the earth.

5 You shall not bow down to them or worship them; for I the Lord your God am a jealous God, punishing children for the iniquity of parents, to the third and the fourth generation of those who reject me,

6 but showing steadfast love to the thousandth generation of those who love me and keep my commandments.

7 You shall not make wrongful use of the name of the Lord your God, for the Lord will not acquit anyone who misuses his name.

8 Remember the Sabbath day and keep it holy.

9 For six days you shall labour and do all your work.

10 But the seventh day is a Sabbath to the Lord your God; you shall not do any work—you, your son or your daughter, your male or female slave, your livestock, or the alien resident in your towns.

11 For in six days the Lord made heaven and earth, the sea, and all that is in them, but rested the seventh day; therefore the Lord blessed the Sabbath day and consecrated it.

12 Honor your father and your mother, so that your days may be long in the land that the Lord your God is giving you.

13 You shall not kill

14 You shall not commit adultery.

15 You shall not steal.

16 You shall not bear false witness against your neighbour.

17 You shall not covet your neighbour’s house; you shall not covet your neighbour’s wife, or male or female slave, or ox, or donkey, or anything that belongs to your neighbour.

Ma'at kjenngjerninger:

Jeg har ikke gjort ondskap mot menneskeheten

Jeg har ikke undertrykket familien min

Jeg har ikke løyet i stedet for å tale sant

Jeg har ikke omgås med lovløse

Jeg har ikke forsøkt å kaste ære over meg selv

Jeg har ikke mishandlet slaver

Jeg har ikke krenket noen gud

Jeg har ikke svindlet til meg noe

Jeg har ikke gjort noe gudene hater

Jeg har ikke latt noen sulte

Jeg har ikke forårsaket noens sorg

Jeg har ikke myrdet noen

Jeg har ikke beordret noen om å myrde for meg

Jeg har ikke gjort skade på mennesker

Jeg har ikke hatt sex utenfor ekteskapet

Jeg har ikke utvidet min eiendom på bekostning av andre

Jeg har ikke tatt melken fra et barn (tatt noen kvinne fra hennes barn)

Jeg har ikke skremt vekk kyr fra markene deres

Jeg har ikke hindret noen gud sine verk

Og mange, mange fler.

Poenget er:

Disse reglene fantes FØR de ti bud, og de er mye mer dekkende enn de ti bud -- OG de er pinadø kjønnsnøytrale -- i stedet for å bare skrive at man ikke skal ha sex med noens hustru, så skrives det i neste vers også at man ikke skal ha sex med noens ektemann!

(Man kan i følge de ti bud skade sine kjære og sine barn, voldta sin kone -- og helt direkte i følge de ti bud ha slaver)

Yes, Mye utgravinger viser faktisk at oldtidens Egypt var langt fremme når det gjalt kjønnsnøytralisering, og deres kvinnesyn og "kvinnens rolle i samfunnet" var faktisk ikke så ulikt Europa i vår tid. Ma'at var faktisk en kvinne. Ellers så er Ma'at sine "lover" langt mere forklarende og inkluderer medmenneskelighet og behandle dyr pent slik som Andre1983 poengterte.

Vi sammenligner:

2: Du skal ikke misbruke Guds navn.

Declarations to Rekhti-merti-f-ent-Ma'at: 4. Not have I done wickedness in the place of Ma'at.

42 Negative Confessions: 37. Not have I have I cursed God.

4: Du skal ære din far og mor, så at det går bra med dere og at dere får leve lenge sammen.

Excerpt from 38 Negative Confessions: 2. I have not oppressed the members of my family.

5: Du skal ikke slå i hjel.

42 Negative Confessions: 4. Not have I slain men: twice.

42 Negative Confessions: 17. Not have I made the order for killing for me.

42 Negative Confessions: 16. Not have I killed.

Excerpt from 38 Negative Confessions: 16. I have done no murder.

Excerpt from 38 Negative Confessions22. I have not committed fornication.

42 Negative Confessions: 3. Not have I robbed.

42 Negative Confessions 8. Not have I spoken lies.

42 Negative Confessions: 20. Not have I defiled the wife of a man.

42 Negative Confessions: 21. Not have I defiled the husband of a woman.

Man finner også likhetstrekk av de samme og andre innenfor "Islams 10 bud".

http://no.wikipedia.org/wiki/De_ti_bud

Ellers så er dette også kjent:

Maat: I have not carried away the milk from the mouths of children.

Matt 15.26 He said, "It's not right to take bread out of children's mouths and throw it to dogs."

Historien om Horus: Seth (bror til Osiris) var misunnelig på Osiris og drepte ham i slagsmål. Etter å ha drept ham kuttet han kroppen hans opp i 14 deler som han spredte utover hele Egypt.

Dom 19,29 "Da han kom hjem, grep han en kniv, tok sin medhustru og skar henne opp i tolv stykker, lem for lem. Og han sendte delene omkring i hele Israels landområde."

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...