Gå til innhold

Valg av skjermkort opp mot ny skjerm

Notch

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer gå i anskaffelse av ny skjerm, NEC 24" Multisync LCD24WMGX3.

Har nå en Nec multisync 20WGX2 som fårsåvidt er en kjempe god skjerm, men hadde lyst å slå på stor tromma, mye vil ha mer :yes:

Spiller stort sett bare, og har nettopp lasta ned GTA IV som jeg har litt trøbbel med å kjøre. Nytt Skjermkort?

Maskinparken min består av:

-MSI 975X Platinum hovedkort.

-Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz(Overklokka til 3,4Ghz).

-4stk Corsair TWIN2X 6400 DDR2 CL5.

-Asus Radeon HD 4850 1GB GDDR3.

-MIST, 650W, avtagbare kabler, Rev.3.

Budsjett? ja, man skulle tro ubegrenset ved anskaffelse av en så dyr skjerm, men jeg skulle gjerne hatt noen anbefalinger/vurderinger av dere som har peiling :)

Har vært inne på tanken på å kjøpe ett til HD 4850, altså kjøre crossfire, men er usikker på om det vil funke bra, hovedkortet støtter dog crossfire. Har inntrykk av at når man går opp i skjermstørrelse må man ha skjermkort deretter for å takle høye oppløsninger, vil jo spelle med med minimum 1680x1050. Klare Crysis på rimelige gode innstillinger, men GTA var det verre med...hmmm?

Helt sjukt egentlig, man kjøper ett nytt spill idag som koster ca.400,- men når man har fått spillet til å kjøre tar det ett kvarter før lommeboka treffer bakken :)

Spørmålet står da, hvilket skjermkort løsning kan funke bra opp mot denne skjermen/spillet? Og holder resten av maskinen? Har prossessoren nok kraft til å drive nyere skjermkort?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har noe av det samme oppsettet som du har.

E6400 @ 3,2 GHz

4GB PC6400 DDR2

8800 GTS 512MB

Valget for meg for å bedre spillgrafikken landet på ATI HD 4890 1GB, og i spill som COD4 gikk jeg fra rundt 45FPS (alt maxet ut) til 115FPS (fortsatt maxet ut). Det er en betydelig økning i spillflyt for mitt vedkommende, men dette var altså kjørt på 1680 x 1050 oppløsning, ikke 1920 x 1200 som din nye skjerm er. Ytelseshoppet vil naturligvis bli noe mindre.

I Crysis f.eks økte jeg fra OK 26/27 FPS til helt herlige 55/56 FPS på grafikktestene innebygd i spillet.

GTA4 har jeg ingen erfaring med, men det er MANGE som har hatt problemer med dette spillet selv med vesentlig kraftigere maskinvare enn det du og jeg sitter på i dag.

-Øivind-

Lenke til kommentar

GTA IV er et av verdens mest CPU-avhengige spill, og er det første spillet som virkelig drar nytte av 4 kjerner. Med samme hardware klarer selv ikke en E8500@4Ghz å hamle opp med en Quad Core@3GHz)

Det jeg tror litt av grunnen til GTA IV's problem har vært er at folk har kjøpt kjempedyre grafikkort (4870x2) men beholdt prosessoren (veldig ofte E7xxx/E8xxx) og forventet å kunne kjøre alt på fullt.

Husk at NEC 24" har høye oppløsning (1900*1200) en den skjermen du har nå, altså kreves det enda mer maskinkraft.

Kjøp ny prosessor. Jeg ville satset på Q9650 og klokket den 3,5GHz.

Gjør du det blir 4850 flaskehalsen... Jeg ville først prøvd med CF, funker ikke det tilfredsstillende bruker du angreretten og kjøper et 4870x2 (Ikke 295 siden ditt HK støtter CF og du senere kan oppgradere med en til 4870x2 for bedre ytelse)

Endret av ravii
Lenke til kommentar

Hei! Takk for svar ravii, jeg tror du er inne på noe dr.

Har lest på nett en del og GTA IV trenger høye specs, spillet har mye bugs og jeg personlig har ikke klart å starte spillet ordentlig enda, kommer inn i spillet forbi intro også låser alt seg når man skal til å kjøre fra kaia. Uansett ett slikt spill burde jo spilles med litt kvalitets innstillinger.

Så det ser ut som jeg blir å gå fra anskaffelse av ny skjerm til anskaffelse av fetere pc :whistle:

Dette er ganske skuffende med tanke på at jeg med ti tommeltotter faktisk klarte overklokke prossesoren min og har fått den til å kjøre stabilt på 380Mhz fra 266Mhz FSB :D , men innser jo at det ikke holder til gull.

Har jo brukt nærmere 4000,- på oppgraderinger sålangt, så det ser jo ut for at det kan bli litt dyrere enn antatt, sånn sett i forhold til at jeg kansje bare burde kjøpt helt ny pc.

Men tipset ditt kan jo få betraktelig mye mer fart på sakene, blei jo litt gira når æ så den prosessoren dr da, er du sikker på at den er kompatibel med mitt hovedkort? Den har jo 1333Mhz og hovedkortet mitt går bare for 1066Mhz, æ sitt ikke inne med så alt for mye data kunnskaper, men det holder vel at den er socket 775.

Hvis den er good to go, så har jeg lyst å prøve det, altså som du anbefaler.

Bytte prosessor og sette opp ett til skjermkort i crossfire med hd 4850.

Da blir dette opp mot den skjermen jeg har Nec 20WGX2, som har max oppløsning 1680x1050.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding! Da vil vel den prosessoren funke ifølge den linken, hang meg litt opp i det med FSB på 1333Mhz, men gjelder vel bare dataen på prossessoren.

Uansett jeg får bare takke for hjelpen din, så vis det ikke er før mye mas å be om litt tips for å oppgradere bios.. for det har jeg prøvd via MSI Live, å det funka heller dårli, hadde vært herli å fått det til.

MVH

Notch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...