discostu Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Har endelig fått fiber i hus, men sliter nå litt med hvordan jeg skal sette opp hjemmenettverket mitt pga koblingspunktet hvor det ble satt opp var ikke ideelt for meg. Slenger meg en tegning over leil slik at det blir enklere å se for seg hvordan det er. Oppsettet er slik: 1x nedlasting/filserver 1x Stasjonær / mediaserver 1x tv+ps3 2x laptopper. Laptoppene byr ikke på noen problemer da de kjører trådløst. Koblingspunktet hvor fiberen kommer inn i huset er ved bokstav C. Tven+ps3 er ved bokstav B Serverne er ved bokstav D. Så er greia, hvordan skal jeg sette det opp? Slik jeg ser det har jeg noen muligheter. 1. Trådløst, ved enten å kjøpe kort til stasjonære eller bruke en annen router som reciever og så kable opp derifra. Mine erfaringer med trådløst er at det er litt ustablilt. Maskinene B. skal jo stå på omtrent hele tiden og ps3'n skal streame media igjennom nettverket. 2.Kable opp hele driten og legge kabler langs A og så borre hull i veggen vedsiden av døra E for så å strekke kabelen til D. Tungvindt, må borre og sånt pluss at det ser litt stygt ut, men kanskje mest stabile løsning? 3. Siste løsning er å kjøre ethernet igjennom strømnettet. Har hørt det både er stabilt og raskt. 200Mbps hvis det er samme kurs og 100Mbps dersom det er forskjellig kurs. 100Mbps er jo tilstrekkelig for alt jeg trenger det til, inkl streaming av hd materiale, men fungerer det? Koster jo litt også, tror det er 1000 kroner for 2 bokser. Noen andre tips? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) ville kjøpt meg en boks/kveil helt hvit installasjonskabel (uten skriften med kabelinfo) så festet hver 25-30cm langs listene med kramper og borret hvor nødvendig helt med listen. slik ville jeg kablet: forutsetter at du har mulighet til sette switchen der da, men kan også bare flyttes sammen med servern og trekke kablene lenger i rommet der. Endret 17. april 2009 av cruzader Lenke til kommentar
discostu Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Det var noe slikt jeg tenkte også, men glemte å føre opp at bak vegg B er det et skap og hulrom (aner ikke hvorfor) så switchen må muligens befinne seg ved tven B. og så strekke derifra, borre igjennom E og legge opp til serverne D med enda en switch... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå