Gå til innhold

Misbruk av privat parkeringsplass. Hva har man lov til å gjøre?

z1Ob

Anbefalte innlegg

God dag!

Mulig denne skal i juss, men prøver her først.

Jeg jobber i en bedrift som er i et bygg eller sameie som det kalles sammen med en del andre bedrifter og enkeltforetak. Vi har en av de to gratis parkeringene i dette tettstedet, og har da problemer med folk som kommer og parkerer her og går andre steder. Resultatet er da at kundene som egentelig skal hit må gå andre steder og betale for å parkere da det blir fort fullt. Vi har skilt hvor det står at det er gratis for kundene og arbeiderne i bygget til den gitte adressen og at uvedkomne vil bli borttauet.

Ledelsen i sameiet har meget lyst til å slippe å måtte benytte seg av p-selskap, da de vil at deres egne kunder/gjester skal få parkere gratis.

Så spørsmålet blir da hva dette sameiet kan foreta seg mot uvedkomne gjester som parkerer og går andre steder? Vis gjerne til lovverk eller saker som kan omhandle private parkeringsplasser.

//B.C.R.

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til lovverket, men mange forretninger skilter parkeringsplassene sine f. eks. med "Parkering kun for kunder hos XXXXXX og maks 1 time. Borttauing skjer uten forvarsel (og for eiers regning)." Deretter kan dere gjøre en avtale med et privat inntauingsselskap, men som sagt vet jeg ikke om det må gjøres mer forarbeid mtp. regelverket. Parkeringsplassen er deres, mens eiendommen som eventuelt taues vekk tilhører andre.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til lovverket, men mange forretninger skilter parkeringsplassene sine f. eks. med "Parkering kun for kunder hos XXXXXX og maks 1 time. Borttauing skjer uten forvarsel (og for eiers regning)." Deretter kan dere gjøre en avtale med et privat inntauingsselskap, men som sagt vet jeg ikke om det må gjøres mer forarbeid mtp. regelverket. Parkeringsplassen er deres, mens eiendommen som eventuelt taues vekk tilhører andre.

Glemte og nevne det, men vi har et slikt skilt hvor det står at det er gratis for kunder og arbeiderne i bygget og at uvedkomne vil bli tauet bort om noen skulle bryte dette. Det virker for meg som det bare er en avskrekker, og at de i styret ikke er sikker på om de har lov til å gjøre det. Noe som vet om man man har lov til å taue bort biler som er 'feilparkert' på eier sin regning når man har satt opp skilt om det, evt. gi de en bot av noe slag? isåfall har jeg noen morsomme uker i sikte^^

//B.C.R.

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar
http://www.tv2nyhetene.no/snop/article2671159.ece

Dere får bare starte å ta tilbake med samme mynt. Står folk feilparkert, er det bare å taue bilen bort.

Artig liten sak det der, men han brukte dog en egen bil til å skremme bort turgåere. Om han hadde skadet noen av bilene hadde han endt opp med erstattningskrav. Så ikke at det stod noe om borttauing annet enn i en av kommentarene under artikkelen, og dette virket heller ikke veldig seriøst skrevet. Så om noen har egne erfaringer, lovverk eller noe jeg kan kontakte ang. dette hadde det vært supert. Har vært hos det lokale politiet, men de visste fint lite om saken og anbefalte bare å ansette et p-selskap til å ta seg av saken.

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar

Her vil privatrettslig håndhevelse gjelde, det vil si at det finnes ingen lovregler. Med andre ord er det fritt fram å taue vekk biler som står galt på eiers regning og risiko. Men det er viktig å skilte dette klart og tydelig, sammen med resten av parkeringsreglene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...