Gå til innhold

Dine erfaringer og uhell i trafikken

Tmz

Anbefalte innlegg

Hei, idag skjedde det en liten episode som satte en liten støkk i meg, kunne fort gått mye værre en det gikk. Skulle kjøre hjem en kompis som bor på Frogner. Det var mørkt ute og dårlig sikt, øde vei med bare trær og skog på begge kanter, var i en 60 sone. Plutselig skimter jeg noe forran meg, trodde det først var en moped uten noen som helst form for lys eller noe men en ting er sikkert og det er at den kom nærmere og nærmere. Jeg tråkker på bremsen, men det var vått i veibanen så var ganske lang bremselengde. Stopper da ca 1 meter unna uten å overdrive, og det var faen meg en gammel gubbe som gikk på tur, midt i høyre kjørefelt, med mørke klær og ikke en jævla refleks... På en landevei liksom, langt uti ødemarka, var ikke akkurat forventa at han skulle komme der og det var bare flaks at det gikk bra. Jeg opdaget han relativt tidlig, men alikevel var det bare såvidt jeg klarte å stoppe og jeg kjørte ikke fort heller... hadde 60 ca. Hadde jeg kjørt bittelitt fortere eller ikke hvert så oppmerksom kunne det fort gått galt. Jeg tutet som faen og gubben snudde seg og bare trasket videre i midten av veien så var ganske tydelig at noe var galt med han, kom en bil et stykke bak meg også, han klarte ikke å stoppe og måtte kaste seg over i motsatt kjøreretning (var heldigvis ikke biler imot) Er klar over at man til enhver tid skal kunne stoppe innen den sikten man har, men tror faktisk ingen oppretholder den regelen hele tiden. Føltes litt slik som på skrekkfilm, kjører bil i ødemarka så plutselig dukker det opp noen i midten av veien out of nowhere, bare at jeg klarte å stoppe da.. Ser ikke på det som helt usansynelig at han ble kjørt ned av noen ikveld =p Litt synd da, siden han sikkert er senil eller noe, prøvde å jage han ut til sia ihvertfall men han skjønte ikke..

Også mitt første kræsj da, var i vinter og hadde nettopp fått lappen. Og som sikkert 99% av andre ungdommer med lappen måtte jeg teste litt av hvert da siden jeg endelig kunne kjøre aleine, så jeg kjørte rundt på parkeringsplasser å brekka litt, syntes jeg ble ganske flink etterhvert, klarte fint og slenge frem og tilbake og styre sladdene uten å snurre rundt og sånt. Blei til at jeg prøvde meg litt på oversiktelige, breie svinger med lav fart etterhvert også(30-40km/t) og det gikk jo lekende lett da så jeg ble kanskje litt kjepphøy. Stedet jeg presterte å kræsje på er så latterlig at bare utifra å se veien jeg kræsjet på burde jeg egentlig mistet lappen men :p Det var en 4-500 meter lang helt rett vei, ganske brei, tilsvarer vel 3 vanlige kjørefelt. Her kommer jeg kjørene i en 70-80km/t og det er såpeglatt, mye sørpe og slafs.. Med min økte selvtillit bestemte jeg med da for å dra i brekket, og jeg ligger helt sidelengs, slenger frem og tilbake et par ganger før jeg er litt for treig med å ratte opp og sklir skrått ut mot en ganske solid trevegg som ligger langs med hele veien. Jeg ser at det går galt og jeg er ikke helt sikker på hvor stor fart jeg hadde i selve sammenstøtet, men da jeg mistet kontrollen hadde jeg 70-80 og jeg stod jo på bremsen da jeg skjønte at jeg ikke klarte å rette opp. Jeg gikk ut av bilen og forventet knuste lykter, knust front, rammeskevheter osv og skjønner ikke en dritt da jeg kommer ut å ser bilen. Det var bortimot uskada, var noen sprekker i plasten som sprakk opp med de var det jo sprekker i fra før. Har kræsjet i myke snøfoner i 15kmt og fått større skade liksom. Men tror jeg hadde veldig flaks med måten jeg traff på, airbaggene slo ikke ut heller. Men litt fart må jeg ha hatt da det ble hull i treveggen som faktisk er veggen til det ene bygget på jobben min(hysjhysj:p)

Jeg er forresten glad det snødde, for de spora mine som gikk sikksakk bortover veien og endte opp midt i veggen og etterlot et hull så ikke akkurat bra ut

Glad ingen så meg da, og ble bare flau egentlig ovenfor to kompiser som satt på.

Veien er forresten særdeles lite trafikkert da dette er "gamleveien" dvs det er en ny mye bedre vei rett ved siden av. Så satte ingen andre i fare med det lille stuntet mitt da jeg hadde 4-500 meter sikt

Del deres historier og erfaringer :)

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mørk, bløt høstkveld. Oversiktlig 90-sone på E6-en, med en slak sving. Plutselig hopper det ett rådyr ut i veien. Holdt 90, var nede i 45 før det smalt. 20k i skader, men bilen var hel nok til å komme meg hjem, 30-ish mil. Siden jeg husket å varsle politiet fikk jeg det på forsikringen uten bonustap, og NAF tok egenandelen på 8k fordi det var viltpåkjørsel.

I ettertid har jeg tenkt litt over det med bremsing og dekk. Fikk meg en liten overraskelse når jeg byttet til nye piggfrie dekk og så hvor mye bedre disse reagerte på vått føre. Viste seg at sommerdekkene mine var ganske dårlige, helt innenfor lovlige grenser, men slitte økodekk fram og slitte jalladekk fra kina bak - nei huff.

Greit nok når noe oppstår der man tenker over at det kan skje, men hvem tenker på at et rådyr kan komme hoppende i en 90-sone?

Tuneller der det blir bråstopp er også skumle. Plutselig ble det bråstopp i helltunellen, 3km igjen eller noe sånt. Bilen forran lå plassert slik at jeg ikke så langt framover, og bremset ganske brått. Køkjøring i tunell er kjipt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...