Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stuehøyttalere i russebil - god ide?

Anbefalte innlegg

Vi er en gjeng som fortsatt pusler rundt med russebilen (ford transit, eldre modell) vår. I den forbindelse har vi fått et par relativt store "stuehøyttalere" som vi lurte på om kunne monteres inne i bilen som lydanlegg. Dette er selvfølgelig forutsatt at vi finner en løsning for å sikre rukleverket fullstendig.

Har hørt at dette ikke akkurat skal gå knirkefritt pga. ulik resistans og at de er beregnet på store rom og lignende. For å være ærlig har jeg absolutt null peiling på bilstereo, høyttalere og installasjon av lyd generelt, så jeg er avhengig av deres hjelp.

NB! Diskanten på den ene høyttaleren er skutt, finnes mulige løsninger for å montere opp diskanthøyttalere sammen med disse andre "stuehøyttalerne"?

tl:dr Hjelp til å installere relativt store "stuehøyttalere" i russebil (ford transit, eldre modell)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du tenkt til å bruke en "stue" forsterker eller en bilforsterker. for hvis du skal bruke en bilforsterker må du regne med at de er beregner på forskjellig spenning..

Blir jo helt klart enklere å bruke en bilforsterker i bil da.

Kjører hushøytalerne på 8Ohm? det kommer nokk til å gå uansett, bare du har riktig forsterker :)

Lenke til kommentar

Transformatorer til bil er som oftest ikke serlig kraftige, skal du ha noe ordentlig så blir det dyrt.

Her på jobben har vi en 1000W transformator til bil som kostet 1300kr elns.

Dårlige saker, Støyer alt for mye på utgangssignalet, så med mindre du kjøper en skikkelig ordentlig å dyr transformator, så tror jeg ikke det er noe god løsning. Bruk heller pengene på en skikkelig bilforsterker :)

Lenke til kommentar

Som sagt, om bilforsterkeren kan takle samme Ohm som høyttalerne, så går det nok veldig bra. Både bilhøyttalere og "stue"høyttalere går på 12V, så spenning er ikke å tenke på. Bortsett fra at bilforsterkere går på 12V og inneforsterkere på 230V. Men det veit du sikkert allerede:)

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar, da vet jeg at det sannsynligvis kommer til å funke med bilforsterker og høyttalerne. Men angående diskanthøyttalere, disse har jeg to av, og har lyst til å koble opp de sammen med stuehøyttalerne, hvordan funker det? Er det vanskelig?

Trenger man subwoofer?

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på hvordan diskanter du mener. Vi har 2 stk sub i russebilen vår, så kalte "Konsert" opplegg. Dette fungere helt knall med en god forsterker. De høytalerene har sikkert en impedanse på 8 Ohm, Samme som våre. De fleste bilforsterkerne klarer å kjøre dette bra. Hvis dere kjøper en god forsterker til å kjøre "Stuehøytalerene" og en annen til å ta seg av diskantene blir det bra vettu;) Eller om dere kjøper en 4 kanals, slipper dere å stuke med alt lednings greine. Tro meg, holder på å koble opp til 4 forsterkere... :p Lykke til vidre...! Tryvann til helgen!:D

Lenke til kommentar

Har selv prøvd mine reltaivt beskjedne bokhyllehøytalere i bilen (en passat 2001 stasjonsvogn), 1*5" i hver høytaler + en helt rå diskant, kan si at det slo rimelig hardt for å være så smått. Det var nok til å kjenne det i brystet i føreresetet når de stod i bagasjen.

Har også prøvd et par store stuehøytalere med 2*6.5" i hver høytaler, + samme hjemmeforsterkeren (skjøteledning :p får kun brukt det hjemme) Det føltes rett og slett ut som om øya skulle ut av hodet. Hvis man satt rett opp uten å være nær nakkestøtten så vibrerte det likevel så mye at synet ble tåkete. Villeste jeg har kjent (kan si at det banka 2*10" polk basskassa til en kompis, men forsterkeren jeg har er rimelig heftig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...