Gå til innhold

Dele internett linje med utleiedel i boligen

Anbefalte innlegg

Tenkte å leie ut endel av boligen.

I den forbindelse ønsker jeg gjerne at de som leier skal kunne "låne" min internett linje, men..

Idag har jeg Internett -> modem -> D-link DIR-655 -> Netgear FS726T -> herifra går det separate kabler til alle PCr OG til hybel leiligheten.

Netgear; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329848 - lurer på om denne har noen slik avansert "separat nett" funksjon..hmm..

Q:

Hvordan kan jeg sette opp et system slik at vi begge deler samme internett linje, men at de to nettverkene(?) er helt uavhengig av hverandre ? (at de ikke skal se hverandre, da jeg deler filer, squeezecenter, printere mellom "mine" pcer og gadgets)

/ Stig Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og selvfølgelig ønsker jeg at jeg har "direkte" tilgang til internet slik at jeg enkelt kan sette opp port forwarding og ssh tunneler (slik det er idag)..

Leste litt her;

http://www.tomsguide.com/us/how-to-two-pri...view-193-2.html

Men å sette det opp på denne måten skaper vel "problemer" i form av port forwarding og ssh tunneler, vpn og ftp forwarding.. (eks, har jeg jeg en ftp som kjører på en maskin bak routeren)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar.

Jeg kan se for meg, om jeg hadde fått levert 2 faste IP adresser,

kunne jeg koble adsl modemet -> switch -> 2 routere.. og deretter splitte nettverket.

Men idag har jeg bare en "random" IP av GET, og hvordan kan jeg dele denne opp i 2 SSID nett ?

Forklar gjerne mere.. jeg er ivrig på å lære mer om dette!

/ Stig Henning

Endret av stighenning
Lenke til kommentar

Jeg har fått tips om at jeg kan bruke "IPCop".

En linux distro som trenger 3 nettverkskort. 1 til Wan, og 1 til PrivatNett og 1 til gjestenett..

Spørsmål:

..litt tilbake i tid fantes det PCr med vifteløse CPU'r... kan man få kjøpt noe _enkelt_ idag som kan brukes til dette som er beskrevet over ? Og da helst ikke vannkjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...