Gå til innhold

Asus P5Q Pro, støtte for SLI?

Craz3J0e

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig kjøpt Asus P5Q Pro kortet og Intels E8500 cpu. fra før av har jeg to Gainward 9800 GTX+ skjermkort. Byttet fra XFX 750a sli til dette. Er det mulig å kjøre SLI med Asus P5Q Pro? om ikke, hvilket hovedkort må jeg kjøpe da som støtter min cpu og SLI?

Håper på mange gode svar, så fort som mulig.

Takk.

post-175309-1239911020_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av de hovedkortene med SLi til 775 plattformen kan sies å være bra.

Dessverre er de problembarn, alt fra minneproblemer til CPU implenteringsproblemer.

Nvidia har ikke fått det til og det er i hovedsak ett gammelt brikkesett brukt på nytt flere ganger.

Med andre ord, P45 kortet ditt er en god del bedre, men støtter ikke SLi.

Skal du på død og liv ha SLi så kjører du 1, AMD for her klarer Nvidia seg bra når de slipper å lage minnekontrollere.

2, kjøpe X58 og Core i7.

Lenke til kommentar

Lista er lang, vi kan begynne med øverste delen som er stabilitetsproblemer.

Ofte har disse hovedkortene problemer med å holde seg stabile, og det å finne ut hvor problemet ligger er IKKE enkelt, du må knote med det mest merksnodige for å kanskje få ett fnugg av håp om du i det hele tatt får kortet stabilt.

Nr 2 har disse kortene problemer med fulle slots, slotene er enten defekte eller at brikkesettet rett og slett ikke vil ha noe med 8Gb RAM å gjøre, det øyeblikket du legger last på minnekontrolleren så kneler den raskt.

Nr 3, Kortene har en uviss levetid, er folk her som på ett år har gått igjennom 5 nForce hovedkort, de dør sånn helt uten videre og stopper på CPU_INIT.

Dette er ett brikkesett problem som aldri har blitt fikset.

Nr 4, De går varme svært lett og har en sinnsyk til varmeproduksjon.

Nr 5, De har en tendens til å slakte minnebrikker når det selv passer hovedkortet.

Nr 5, RAID funksjonaliteten er helt på trynet når det kommer til stabilitet.

Her blir det gruset av Intel sitt fakeRAID på stabilitet.

De er ikke webshoppenes venner, om du har kjøpt ett og spør butikken om å få bytte til ett Intel så sier de som oftest ja.

Dette fordi de slipper tapskostnader på disse hovedkortene.

Det er også en av grunnene til at DFI, Foxconn, Gigabyte og ABIT i sin tid etter 680i katastrofen (780i er samme brikke som 680i) ba Nvidia å ryke og reise og det var kun EVGA / XFX (Samme kort) og ASUS som stod igjen og solgte møkka kortene.

Nvidia har aldri klart å mekke sammen noe ordentlig til 775 plattformen, dette av forskjellige grunner og jeg vil si at det å kjøre GTX 295 eller GTX 285 på ett P45 frister mer enn SLi eller Quad SLi på ett nForce.

Jeg har som sagt degradert mitt nForce til TV tjeneste og jeg merker at det går varmt.

Synes også spesielt synd på de som må drifte disse kortene i daglig tjeneste.

Lenke til kommentar

Oki.. Huff de var en lang liste. Burde jeg bare holde meg til de kortet jeg har kjopt? Og bare kjore ett kort isteden for to? Naa har jeg to og 4 gbmed ram,, tenkte aa oppgradere til 8. Men frister ikke saa mye. Siden kortet ikke klarer seg saa bra med 8 gb. Er de en anna sokkel som stotter sli?unntatt 775?

Lenke til kommentar

Asus P5Q Pro, er det jeg har nå, pluss en intel E8500 prosessor. jeg har jo to skjermkort fra før og hadde vært kjekt å fått brukt begge. men hvor mye mer fres får jeg ut av min pc om jeg kjøper EVGA nForce 780i SLI FTW? siden jeg såg at XFX sin støtter ikke min ram type, jeg har PC2-8500. utenom blir det jo å oppgradere til i7, og det blir litt for dyrt igjen.

Så noen som har noen meininger om det? hva burde jeg gjøre? og kjedelig å la et godt skjermkort ligge i skapet og støve ned.

"endring"

Jeg hadde AM2+ og XFX 750a sli fra før ja. også kjøpte jeg nettopp intel

brikkesetta.

Endret av Craz3J0e
Lenke til kommentar

780i er også tregere enn tilsvarende P45, og lite fremtidsrettet burde også nevnes.

Hvorfor? Det har som jeg har nevnt kun 16x PCI-E 1.0 til 2x skjermkort, forskjellen mellom 680i og 780i er at istedet for å trekke 2x 16x PCI-E lanes fra nordbrua så har de trukket 1x 16x til en NF200 brikke som fungerer som en USB hub kan du si og deler opp til 2x 16x.

Det sier seg selv at du ikke får øket båndbredde over å gjøre noe slikt og du blir da sakket akterut med heftigere skjermkort og SLi.

Dessverre er ingen 780i hovedkort friskmeldte for sine problemer siden problemet ligger i brikkesettet som Nvidia solgte / Selger.

Lenke til kommentar

Han merker ikke forskjell på PCIx 1.0 og 2.0 med 2 9800GTX. Ja chipsetene har mye problemer, men det er faktisk ikke så ille som du skal ha det til 007CD. Du har sikkert en negativ erfaring med de selv, men jeg har flere bekjente som er veldig fornøyde med både 680i og 780i. Argumentet her at han vil ha SLI på socket 775 med DDR2, da er det 780i som gjelder. Sjansen for at det fungerer greit er stor.

Skjønner ikke helt hvorfor TS kjøpte inn maskinvaren først, og spurte etterpå men....

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Hvorfor trådstarter handlet først kan vi begge still oss som spørsmålstegn til.

Dog for å ta 780i, jeg vil si at statestikken står imot, de fleste får problemer med disse brikkesettene, dog kanskje ikke hele lista men oftest 2 eller flere ting.

De sjeldne eksemplarene som klokker bra er det langt imellom mens de fleste trives kun på stock hastighet og det øyeblikket du går over så BSODer de i beste fall eller tar fyr i verste fall.

Kontra må jeg si at mitt 780i er en kranglefant, har ikke klokket det enda men når den oppfører seg som den gjør stock så forblir den stock for jeg vil ikke ha enda mer problemer enn det allerede har.

Videre kan jeg legge til at jeg har vært borti flere med disse brikkesettene og alle har hatt problemer, har enda til gode å se de fungerende eksemplarene, dog skal det nevnes at flesteparten jeg vet av har ikke Nv brikkesett, men de fåtall jeg vet av sliter.

Med 9800GTX vil han ikke merke forskjell, det har du rett i, jeg tenker på fremtidige kort, vi begynner å nærme oss grensa for 1.0 og 1.0 delt på 2 blir ikke så ideelt å ha for fremtiden (SLi på 780i tenker jeg her bare for å klargjøre det)

Dessverre er det som du sier, eneste alternativet, og det er SLi saksa, dog synes jeg heller at han skulle ha satt en Phenom 2 på sitt HK istedet for å hoppe på 775 plattformen, siden det hadde vært mer øknomisk også i det lengere løp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...