Gå til innhold

Forza vs GT


Anbefalte innlegg

Og så prøvde jeg å påpeke at vi ikke kan sammenligne PS2-spill salgstall mot PS3-spill sinne salgstall, med å visse til den spillserien som solgte best på PS2 har gjort det mye svakeret.

Det er en god grunn til at GTA4 til PS3 har gjort det svakere enn GTA til PS2. 360-versjonen av GTA4 har solgt ca 7,28 millioner. De sammenlagte tallene til 360- og PS3-versjonene vil altså plassere spillet foran GTA3.

Endret av Bruskork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket spill av F3 og GT5 tror dere passer for en som suger i bilspill? Det siste jeg spilte var PGR4 og Need for Speed Underground før det igjen, så jeg har nok ikke veldig mye erfaring.

 

Eller skal jeg bare gå for Grid, da det har mer en arcade-stil og er dermed kanskje litt lettere for meg?

Forza 3 er et veldig bra spill for nybegynnere av sim bilspill, det har veldig mangen hjelpe midler du kan slå av og på. Men spille varer veldig lenge, eg har spillt ca 30 timer og er på 8% (men har kjørt mye online)

Grid er et veldig bra arcade bilspill, et av dem beste eg kan trygt anbefale deg det.

 

Men dersom du vil prøve BilSim så kjøper du Forza 3 dersom du liker det så kan du kjøpe GT5 når det kommer ut neste år.

Endret av R0OT
Lenke til kommentar
Og så prøvde jeg å påpeke at vi ikke kan sammenligne PS2-spill salgstall mot PS3-spill sinne salgstall, med å visse til den spillserien som solgte best på PS2 har gjort det mye svakeret.

Det er en god grunn til at GTA4 til PS3 har gjort det svakere enn GTA til PS2. 360-versjonen av GTA4 har solgt ca 7,28 millioner. De sammenlagte tallene til 360- og PS3-versjonene vil altså plassere spillet foran GTA3.

Problemet er ikke 360 men at det ikke er nok solgte PS3 konsoller på markede.

Lenke til kommentar
Problemet er ikke 360 men at det ikke er nok solgte PS3 konsoller på markede.

Poenget mitt er at fanbasen til GTA ble delt da spillet kom ut samtidig til 360. Gran Turismo-serien er fortsatt eksklusiv.

 

Jeg skjønner hvor du vil hen med kommentarene om brukerbasen til PS3. Men brukerbasen sier egentlig ikke mye om fanbasen til Gran Turismo har blitt mindre eller ikke.

GT5 blir for øvrig ikke lansert før i Q12010 i Japan, og sikkert enda senere i Europa og USA. Da vil trolig konsollen ha kommet seg godt over 30 millioner solgte enheter. Det er også naturlig å anta at spillet vil bli en systemselger.

 

Halo 3 har solgt 10 millioner kopier til en brukerbase på ca 33 millioner. Det er fullt mulig for GT5 å klare den samme bragden. Jeg har dog mer tro på at tallet blir nærmere 8 mill enn 10 mill.

 

Men dersom vi tar med Xbox tallet til GTA3 så kommer det omtrent likt, GTA3 litt mer.

Fair enough. Tallene motbeviser fortsatt poenget ditt.

Endret av Bruskork
Lenke til kommentar
Fair enough. Tallene motbeviser fortsatt poenget ditt.

Det motbeviser ikke poenget mitt, at brukerbasen er viktigest.

Og når vi snaker om fanbasen så blir det ikke naturlig å samen ligne GTA3 VS GTA4. GTA4 bør sammenlignes med GTA3:SA og ikke GTA3. Men snaker vi om brukerbasen så kan vi samenligne GTA3 med GTA4.

 

Fanbasen er viktig, men ikke nok.

Lenke til kommentar
Det motbeviser ikke poenget mitt, at brukerbasen er viktigest.

360/PS3 har en langt mindre brukerbase enn PS2/Xbox1. Alikevel har GTA4 snart nådd igjen GTA3.

Edit: Kan vel også legge til at spillet kommer til å selge enda mer. 360-versjonen fikk nettopp en classic-versjon, og det har også blitt en del av Games on Demand.

 

Og når vi snaker om fanbasen så blir det ikke naturlig å samen ligne GTA3 VS GTA4.

Hvorfor ikke? Det er snakk om det PS2/Xboxs første GTA-spill og PS3/360s første GTA-spill. Den mest hardbarka kjernen med fans kjøper spillet først.

 

GTA4 bør sammenlignes med GTA3:SA og ikke GTA3.

Det tredje GTA-spillet til 360/PS3 bør sammenlignes med SA.

Endret av Bruskork
Lenke til kommentar
Det motbeviser ikke poenget mitt, at brukerbasen er viktigest.

360/PS3 har en langt mindre brukerbase enn PS2/Xbox1. Alikevel har GTA4 snart nådd igjen GTA3.

Det er snak om brukerbasen når GTA3 kom ut, ikke 3.år etter.

Og når vi snaker om fanbasen så blir det ikke naturlig å samen ligne GTA3 VS GTA4.

Hvorfor ikke? Det er snakk om det PS2/Xboxs første GTA-spill og PS3/360s første GTA-spill. Den mest hardbarka kjernen med fans kjøper spillet først.

 

GTA4 bør sammenlignes med GTA3:SA og ikke GTA3.

Det tredje GTA-spillet til 360/PS3 bør sammenlignes med SA.

Det gir ingen mening så folk som ble fan av GTA:VC eller GTA:SA kommer ikke til å kjøpe GTA4 som er det nyeste spille i serien fordi di aldri kjøpte GTA3?

Lenke til kommentar
Det er snak om brukerbasen når GTA3 kom ut, ikke 3.år etter.

GTA3 solgte bra over lengre tid. Akkurat som GTA4 også kommer til å gjøre.

 

Det gir ingen mening så folk som ble fan av GTA:VC eller GTA:SA kommer ikke til å kjøpe GTA4 som er det nyeste spille i serien fordi di aldri kjøpte GTA3?

Jeg sa at den mest hardbarka kjernen med fans kjøpte spillet først. Kanskje de andre kjøpte VC og SA som følge av hypen? Kanskje de andre venter på at 360 eller PS3 går ned i pris?

 

Salgsmessig var GTA en merkelig serie forrige generasjon. I en generasjon bruker bruker ofte oppfølgere å ha mindre salg enn forgjengerne, dette skjedde ikke med GTA. Derfor synes jeg at det er naturlig å vente til det har kommet ut flere GTA til 360/PS3.

 

Edit: Kluss med tastaturet. Har ordnet opp med å og ø nå.

Endret av Bruskork
Lenke til kommentar
Halo 3 har solgt 10 millioner kopier til en brukerbase på ca 33 millioner. Det er fullt mulig for GT5 å klare den samme bragden. Jeg har dog mer tro på at tallet blir nærmere 8 mill enn 10 mill.

Ja og Halo 2 hadde en brukerbase 25 og solgte 8m. Så det er ikke unaturlig av Halo og selge så mye til en "liten" brukerbase.

Poenget er at for at GT5 kommer over 10m så må en mye høyere andel av brukerbasen kjøpe GT5 en noen gang tidligere.

 

10 mill er ikke umulig dersom:

Sony markedsfører GT5 bra og mye

spille får veldig god kritik

Sony kjører GT5 PS3 bundl hardt

Pluss salget av PS3 tarr av.

Det er snak om brukerbasen når GTA3 kom ut, ikke 3.år etter.

GTA3 solgte bra over lengre tid. Akkurat som GTA4 også kommer til å gjøre.

Men det var en støre GTA fanbasen når GTA4 kom ut en når GTA3 kom ut. Hadde det vært en støre brukerbasen når GTA4 kom ut ville salget vært bedre. Og det er poenget mitt.

Lenke til kommentar
Poenget er at for at GT5 kommer over 10m så må en mye høyere andel av brukerbasen kjøpe GT5 en noen gang tidligere.

Akkurat som GTA4 har blitt kjøpt av en mye større andel 360/PS3-eiere enn GTA3 ble kjøpt av PS2/Xbox1-eiere? :)

 

Men det var en større GTA fanbase når GTA4 kom ut enn når GTA3 kom ut.

Riktig det. Men hvor mange av de var villige til å kjøpe en helt ny konsoll for å få tak i GTA4? Jeg mener fortsatt at en del venter på at konsollene går ned i pris.

 

Hadde det vært en større brukerbase når GTA4 kom ut ville salget vært bedre.

Mulig det, mulig det. Det sier dog ikke noe om hvor mye GTA4 kommer til å selge til sammen. GTA4 kommer som sagt til å selge en god del mer.

 

Forresten... Brukerbasen til PS3 i 2010 vil neppe være mye mindre enn brukerbasen til PS2 var da GT3 kom ut.

Lenke til kommentar
Poenget er at for at GT5 kommer over 10m så må en mye høyere andel av brukerbasen kjøpe GT5 en noen gang tidligere.

Akkurat som GTA4 har blitt kjøpt av en mye større andel 360/PS3-eiere enn GTA3 ble kjøpt av PS2/Xbox1-eiere? :)

Ja eg er enig, men spørsmålet blir hvor mye 15%, 18%, 20%, 25% eller 40% GTA4 hadde 23% dersom GT5 greier det blir salget 5.98m

Men det var en større GTA fanbase når GTA4 kom ut enn når GTA3 kom ut.

Riktig det. Men hvor mange av de var villige til å kjøpe en helt ny konsoll for å få tak i GTA4? Jeg mener fortsatt at en del venter på at konsollene går ned i pris.

 

Hadde det vært en større brukerbase når GTA4 kom ut ville salget vært bedre.

Mulig det, mulig det. Det sier dog ikke noe om hvor mye GTA4 kommer til å selge til sammen. GTA4 kommer som sagt til å selge en god del mer.

Eg er enig

Forresten... Brukerbasen til PS3 i 2010 vil neppe være mye mindre enn brukerbasen til PS2 var da GT3 kom ut.

Men vil salget øke like mye for SP3 som det gjorde for PS2?

Lenke til kommentar

Oppdatering

 

Tror GT5 kommer til å selge: 4.7m - 6m

(7.5m er ikke usansynlig, men tror tallet vil ligge mellom 4.7m og 6m)

Grunnet

Eg visste ikke hvor dyrt GT5 har vært å lage ($60 million). Tror at Sony sin markedsføringskampanje kommer til å være noe vi aldri har sett maken til. Eg tror det var grunnen til at spillet ble utsatt for å gi spillet tidenenes markedsføringskampanje.

 

Tror Forza 3 kommer til å selge: 3.5m - 4.2m

Endret av R0OT
Lenke til kommentar
60$ er jo ikke spesielt mye for ett spill som har vært under produksjon i 4-5 år. Og samtidig har de vel dekket inn over halvparten med salget av prologuen.

Ja du har nok rett men, jeg reinet med at det budsjet var på ca 20$.

 

Støre budsjet på spille jo støre maekedsføring av spille?

Eg tror Sony kommer til komme med en veldig stor markedsføringskampanje mye mye støre en Killzon 2 og Little Big Planet.

Lenke til kommentar
Tviler på at Forza 3 klarer å slå salgstallet til gt5p, og i værtfall ikke GT5.

 

 

Samme her, GranTurismo er et spill som har levd så lenge det har vært spill maskiner og det er det mest omtalte bil spillet i verden. Så det blir nok vanskelig når omtrent alle skal ha det når det kommer, jeg hadde ikke engang hørt om eller kjente noen som hadde vært borti Forza før rundt et år siden lissom :p

Lenke til kommentar

Haha, Gran Turismo har definitivt ikke levd så lenge det har vært spillmaskiner. Det kom først ut til PlayStation i 1997. Før det har vi hatt en drøss av forskjellige spillmaskiner. Men ja, det er nok et av de mest omtalte bilspillseriene som er laget. Når det er sagt, så vet jeg ikke om "alle" skal ha det, da det er ganske mange (spesielt yngre enn f.eks. 16-17 år) som ikke er veldig interresert i andre bilspill enn spill som NFD Underground og lignende, som har urealistisk styring og fokuserer på stying, drifting, kul musikk etc.

 

Men vi får se hvor godt det selger. Jeg tror det blir et av de spillene som selger best på PS3 når alt kommer til alt, om ikke det beste. Det er imidlertid mulig at andre spill som jeg kan tenke meg rekker ut til et bredere publikum, kanskje som GTA eller et stort FPS eller lignende, kan selge bedre enn GT5. Jeg tviler for eksempel sterkt på at GT5 når salgstallene til Halo 3.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Et år siden? Da hadde Forza 2 vært på markedet i et år allerede. Forza 1 lagde ganske store bølger da det ble lansert til Xbox 180. Det fikk gode omtaler (10/10 hos 1Up, 9,5/10 på IGN, 92% på Metacritic) og solgte over en million eksemplarer. Kanskje du ikke har vært helt tilstede de siste fire årene? ;)

 

Budsjettet til GT er som UrgeLoL sier, ikke så stort om man tar utviklingstiden med i betraktningen. Og GTA4 kostet betydelig mer, faktisk 40 millioner dollar mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...