Gå til innhold

Forza vs GT


Anbefalte innlegg

Hvis hvert GT-spill kommer med 1 bil, unngår man bil-sløseri.

Kall det økologi-feature..

 

I tillegg kan vi få nytt GT annenhver dag..

He he, ikke sant. Men det litt fæle er at RBR med sine 7 biler er en mye bedre simulator enn FM og GT. Man kunne kanskje tenkt i litt andre baner (pun intended). Hva med å legge mer arbeid i selve simulatoren, i stedet for å kaste bort 5 år på å lage en drøss blanke biler? Dristig tanke kanskje, men...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis hvert GT-spill kommer med 1 bil, unngår man bil-sløseri.

Kall det økologi-feature..

 

I tillegg kan vi få nytt GT annenhver dag..

He he, ikke sant. Men det litt fæle er at RBR med sine 7 biler er en mye bedre simulator enn FM og GT. Man kunne kanskje tenkt i litt andre baner (pun intended). Hva med å legge mer arbeid i selve simulatoren, i stedet for å kaste bort 5 år på å lage en drøss blanke biler? Dristig tanke kanskje, men...

 

Spørs hvilken utvikler som ønsker å lage en simulator så hardcore at de kanskje klarer å selge en halv million, i stedet for å lage en "simulator" som er tilgjengelig for større markeder. Enig at det er en dristig tanke. Kunne godt tenkt meg ett slikt spill, men ville ikke hatt det i stedet for GT5. Ja takk begge deler.

 

52%.

 

Tror GT5 klarer den grensen fint :)

Lenke til kommentar
Jeg trodde akkurat det var klart: Mengden, eller antallet duplikater, og hvordan dette manipulerer antallet biler.

 

Ok, duplikat =dupli|ka't n3 (fra lat., se duplisere) kopi med underskrift; gjenpart.

 

La oss bruke kopier istede.

 

Men selv med det blir det feil, det er ikke kopier av samme bil, det er forskjell mellom FWD, RWD, 2WD og 4WD. Som man ser av listen med biler er det mange forskjellige oppsett som ser lik ut, hvor en er 2WD og andre er 4WD. Så de er ikke kopier, de er tilnærmet lik men forskjellig på det punktet.

 

Så, Zeke, min utfordring til deg: Vis meg 1 bil i GT som er en eksakt kopi av en bil som allerede eksisterer i spillet. Jeg kan garantere høyre og venstre rompekjeke at du ikke finner det for der er ingen kopier i GT, ei heller i Forza. De kan se tilnærmet lik ut, men der er forskjeller mellom dem.

 

KongRudi hadde en veldig veldig fin forklaring på dette, men som med Swat Dude... regner jeg med at dette ikke er interesang lesestoff for din del da den river i stykker dine "argumenter" og spiser dem som forrett.

 

 

Jeg svarer for Zeke jeg, ved å gjenta meg selv igjen, sakset fra post nummer 593 i denne tråden:

 

Her går det i sirkler ser jeg...

 

Fra post nummer 263 i denne tråden:

 

Et eksempel:

 

Honda Civic SiR-II (EG). 91, 92, 93 og 95-modellen:

 

179.jpg180.jpg

181.jpg182.jpg

 

Alle fire har naturligvis like mange hester (167), like mye dreiemoment (115,72), osv, osv. Og værre blir det, Honda NSX? 6 like med samme specs (01, 93, 95, 96, 99 og 01-modellene) Den nye NSXen? 7 forskjellige, samme specs. Nissan Skyline GT-R? 28 biler(!!) med begrenset variasjon.

Synes godt PD kunne latt være å fylle listene med duplikater. Klart det er kos å skryte av 950 biler, men så blir jo bare kunden skuffet når det ikke er så stor variasjon som forventet.

 

 

 

Så til UrgeLoL:

 

Hvor går grensen? :p i % helst. Skal sende det til PD slik at de ikke går på den blemmen i GT6.

 

Har lite peiling på noen av disse bilene, men tror dette er det som kvalifiseres som duplikater i Forza 3.

 

Kastet sammen denne listen over tilsynelatende duplikater eller veldig like biler i Forza 3. Sikkert mange som er uenig i veldig av mange bilvalgene. Og dere har helt rett, jeg hadde også vært uenig. Men slik som noen lister opp GT5 biler som duplikater så er det lett å gjøre noe lignende for Forza 3. Men er verken enig i denne listen eller andre lister som har andre har kommet med. Det er mange forskjeller blant disse bilene, noen lett gjenkjennelig andre ikke.

 

 

2008 Acura #15 Lowe's Fernandez ARX-01b

2008 Acura #26 Andretti-Green Racing ARX-01b

2008 Acura #66 de Ferran Mortorsports ARX-01b

2009 Acura #66 de Ferran Mortorsports ARX-02a

2006 Aston Martin #007 Aston Martin Racing DBR9

2008 Aston Martin #008 Bell Motorsports DBR9

2008 Aston Martin #009 Aston Martin Racing DBR9

2008 Audi #2 Audi Sport North America R10 TDI

2006 Audi #8 Audi Sport Team Joest Audi R10 TDI

2006 Chevrolet #4 Corvette Racing C6.R

2007 Chevrolet #4 Corvette Racing C6.R

2004 Chevrolet #3 Corvette Racing C5.R

2003 Chevrolet #50 Corvette Racing C5.R

2003 Chevrolet #73 3R-Racing Corvette Z06

2005 Chevrolet #99 Tiger Racing Corvette Z06

2005 Chevrolet #31 Whelen Engineering Corvette Z06

2002 Chevrolet Corvette Z06

2006 Chevrolet Corvette Z06

2002 Dodge #1 Team Zakspeed Viper GTS-R

2008 Dodge #11 Primetime Racing Group Viper Competition Coupe

2008 Dodge #2 Mopar Viper Competition Coupe

2004 Dodge #22 3R-Racing Viper Competition Coupe

2003 Dodge #23 Magellan Financial Viper Competition Coupe

2006 Ferrari #62 Risi Competizione F430GT

2008 Ferrari #71 Tafel Racing F430GT

2008 Ferrari #90 Farnbacher Racing F430GT

1987 Ferrari F40

1989 Ferrari F40 Competizione

2009 Ford #1 TeamVodafone FG Falcon

2009 Ford #25 Britek Motorsport FG Falcon

2009 Ford #5 Ford Performance Racing FG Falcon

2009 Ford #9 Stone Brothers Racing FG Falcon

2009 Holden #2 Toll Holden Racing Team Commodore VE

2009 Holden #33 Garry Rogers Team Commodore VE

2009 Holden #39 Supercheap Auto Racing Commodore VE

2009 Holden #51 Sprint Gas Racing Commodore VE

2000 Honda Integra Type-R

2002 Honda Integra Type-R

2005 Honda #18 TAKATA DOME NSX

2005 Honda #8 ARTA NSX

2005 Honda NSX-R GT

2008 Nissan #12 CALSONIC IMPUL GT-R

2003 Nissan #12 CALSONIC SKYLINE

2008 Nissan #23 XANAVI NISMO GT-R

2008 Nissan #24 WOODONE ADVAN Clarion GT-R

2008 Nissan #3 YellowHat YMS TOMICA GT-R

1993 Nissan Skyline GT-R V-Spec

1997 Nissan Skyline GT-R V-Spec

2002 Nissan Skyline GT-R V-Spec II

2002 Nissan MINE'S R34 Skyline GT-R

1993 Nissan MINE'S R32 Skyline GT-R

1992 Nissan Silvia CLUB K's

1994 Nissan Silvia K's

2007 Peugeot #8 Peugeot Sport 908

2009 Peugeot #9 Peugeot Sport Total 908

2008 Porsche #2 Gruppe Orange Racing 911 GT3 Cup

2005 Porsche #31 Peterson-White Lightning 911 GT3-RSR

2008 Porsche #45 Flying Lizard 911 GT3-RSR

2005 Porsche #5 XBOX 360 911 GT3-RSR

2005 Porsche #55 Applied Materials 911 GT3 Cup

2005 Porsche #66 AXA Racing 911 GT3 Cup

2007 Porsche #80 Flying Lizard 911 GT3-RSR

2006 Porsche #82 Red Bull 911 GT3 Cup

2004 Subaru Impreza WRX STi

2005 Subaru Impreza WRX STI

2008 Subaru Impreza WRX STi

2003 Dodge #126 Team Zakspeed Viper GTS-R

2000 Dodge #57 Carsport Holland Viper GTS-R

2000 Dodge #91 Viper Team Oreca GTS-R

 

 

69 biler, ca 16-17 % av det totale antallet biler i forza 3.

 

 

Denne listen er bare tøys. A) Du har tatt med biler som åpenbart ikke er duplikater, eksempel:

 

2002 Nissan MINE'S R34 Skyline GT-R

1993 Nissan MINE'S R32 Skyline GT-R

 

Du tror ikke Skyline GT-R endret seg en smule på 9 år!?

 

B) Skal du telle duplikater må du trekke fra en bil for hver duplikat, for bilen skal jo være med. Som i eksemplet over er det tre _duplikater_ av Civic SiR-II i GT4, ikke fire. Tar du bort fire biler er ikke bilen med i spillet i det hele tatt ;)

 

Mener det var ca 30 biler som kan regnes som kopier hvis det er slik at løpsbilene er som i Nascar, "stock". Har de forskjellig oppsett kan man vel egentlig ikke regne det som duplikater iom. at de ser forskjellig ut og oppfører seg annerledes på veien, men da er man pirkete og snakker nok få forskjeller. Uansett, tell med de 30 og du har en prosentandel på 6-7 prosent. Samme vil vi nok se på GT5 med de forskjellige teamene i Nascar og WRC og det er igrunnen greit. Men send gjerne brev til PD og forklar at vi ikke vil ha duplikater av vanlige biler. ;)

Lenke til kommentar

Noen som gleder seg til å prøve hybrid-, og elektriske- biler i GT5? :)

Følge med på batteri-nivå'et i endurance-løpene?

 

Yamauchi har jo sagt spøkefullt i ett intervju, at siden dem inkluderer dette i GT5, så er han relativt sikker på at det vil komme egne Prius-løp i den virkelige verden.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
en simulator så hardcore at de kanskje klarer å selge en halv million, i stedet for å lage en "simulator" som er tilgjengelig for større markeder.

Man lager jo spillet så vanskelig man selv ønsker, gjør man ikke? Hvor vanskelig er det å fullføre en runde hvis du smekker på TCS, ABS, stabilitetskontroll, brake assist, turn assist og i tillegg setter motstanderene til å kjøre i max 10 km/t? Du kommer rundt banen og du vinner løpet. Dette er like enkelt om det ligger en god simulator i bunnen eller en half-assed en. Ønsker man mer utfordring, slår man av assists og setter en rakett i ræva på motstanderne (eller går online). Man trenger ikke lage en dårligere simulator for å nå ut til massene. Bare gi dem mange nok krykker. Og en rullestol.

Lenke til kommentar

thklinge: Ja som jeg skreiv så er jeg ikke enig i listen jeg laget. Du var raskt ute å korigerteden , ikke like raskt som når den enorme listen med Skyliner ble vist frem fra Gt4 sin liste. Der var vel alt i orden?

 

en simulator så hardcore at de kanskje klarer å selge en halv million, i stedet for å lage en "simulator" som er tilgjengelig for større markeder.

Man lager jo spillet så vanskelig man selv ønsker, gjør man ikke? Hvor vanskelig er det å fullføre en runde hvis du smekker på TCS, ABS, stabilitetskontroll, brake assist, turn assist og i tillegg setter motstanderene til å kjøre i max 10 km/t? Du kommer rundt banen og du vinner løpet. Dette er like enkelt om det ligger en god simulator i bunnen eller en half-assed en. Ønsker man mer utfordring, slår man av assists og setter en rakett i ræva på motstanderne (eller går online). Man trenger ikke lage en dårligere simulator for å nå ut til massene. Bare gi dem mange nok krykker. Og en rullestol.

 

Hvorfor når ikke disse råe pc simulatorene ut til massene da?

Lenke til kommentar

@thklinge

 

Et eksempel:

 

Honda Civic SiR-II (EG). 91, 92, 93 og 95-modellen:

 

Alle fire har naturligvis like mange hester (167), like mye dreiemoment (115,72), osv, osv. Og værre blir det, Honda NSX? 6 like med samme specs (01, 93, 95, 96, 99 og 01-modellene) Den nye NSXen? 7 forskjellige, samme specs. Nissan Skyline GT-R? 28 biler(!!) med begrenset variasjon.

Synes godt PD kunne latt være å fylle listene med duplikater. Klart det er kos å skryte av 950 biler, men så blir jo bare kunden skuffet når det ikke er så stor variasjon som forventet.

 

Dette er da ikke kopier da forskjellen er årsmodellen og som KongRudi så fint sa:

 

Andre regelsett som var aktive i tidligere GT-spill, og sannsynligvis også i GT5, er at noen løp tillot bare bakhjulsdrevne biler, noen løp krever at alle som konkurer kjører i Sedan, andre krever at du kjører biler under X kilo. Veteranbil-løp krever at du kjører biler fra ett visst årstall. Andre løp tillater bare umodifiserte orginalbiler.

Og noen løp krever at du kjører bakhjulsdrevne biler, og lignende.

 

Noe som vil tilsi at man trenger tilnærmet "like" biler med forskjellige årsmodeller fordi det nettopp er satt opp løp for dette.

 

Og dette finner du nok og i Forza 2, hvor man har løp med forskjellige restriksjoner, og dermed og "tilnærmet" like biler. Det blir fort slik når man i tilegg til å skal gi variasjoner og skal gi flere biler å velge mellom. Er forferdelig kjedelig å kjøre et løp hvor alle mostanderne har samme bil.

Lenke til kommentar
thklinge: Ja som jeg skreiv så er jeg ikke enig i listen jeg laget. Du var raskt ute å korigerteden , ikke like raskt som når den enorme listen med Skyliner ble vist frem fra Gt4 sin liste. Der var vel alt i orden?

 

Alt var neppe i orden, men jeg kjenner ikke det spillet så godt, dessuten er det has-been. Det er mer relevant å se hva som blir sagt fra PD om GT5 og som sagt mange ganger tidligere, før Mars 2010 (kanskje?) så vet vi egentlig ingenting. Men jeg håper inderlig at de gir seg med duplikatene.

Lenke til kommentar
Hadde vært rått med en simulator som tar fysikk til det ekstremt realistiske, sammen med denne skademoduleringen!

 

Skademodelleringen slik jeg inbiller meg dem er i både Forza og GT5 spillene er nesten bortkastet siden det bare er kosmetiske tulle-skader, synes jeg.

Det er ikke mulig å ødelegge bilene uansett hvor mye skadd de blir.

 

Skader burde ha mer enn kosmetiske følger, dersom noen krasjet i venstre framhjul, så burde bilen kansje trekt litt mot venstre hele tiden etterpå, eller kanskje hjulet kunne løsnet, og det gikk til helvete neste gang du fikk bruk for det hjulet.

Bilene burde heller ikke bli automatisk fikset etter ett løp hvor du har herpet bilen.

Og sist men ikke minst det burde vært slik som i Motorstorm og Burnout, bare med de ekte bilmodellene.. Slik at du faktisk kan ende opp med å ødelegge bilene totalt. Selv om ødeleggelsene ikke trenger å være like spektakulær.

 

Uansett så får vi håpe disse små-stegene vil bringe oss til målet. :)

Lenke til kommentar

Enig. Synes skademoduleringen i Forza 3, og sikkert den som blir i Gt5 er ganske så dårlig. Samme gjelde kollisjonsfysikken i forza 3, synes det ser utrolig teit ut. men den er jo selvfølgelig mindre dårlig enn den i GT4. Der den er totalt fraværende.

 

Men se her f.eks.

og her.

 

Men mye av problemet ligger jo i det at utviklerene ikke får lov å la bilene deformere. F.eks. i en av videoene så kræsjer en bil rett mot en murvegg. Men når ikke bilen lar seg deformere så der det ganske så urealistisk ut.

Lenke til kommentar

Prøvde Forza 3 på HMV i London, helt flott bortsett fra elendig skademodellering. Ojsann, krasja med fronten i en annen bil, da ble begge sidene på bilen helt ripa opp. Det er det jeg kaller vaseskademodellering, no PD i følge sjefen sjøl ikke holder på med. Blir spennende å se...

 

Med tanke på deformering, go Burnout Paradise sier jeg bare :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Prøvde Forza 3 på HMV i London, helt flott bortsett fra elendig skademodellering. Ojsann, krasja med fronten i en annen bil, da ble begge sidene på bilen helt ripa opp. Det er det jeg kaller vaseskademodellering, no PD i følge sjefen sjøl ikke holder på med. Blir spennende å se...

 

Med tanke på deformering, go Burnout Paradise sier jeg bare :)

 

Jepp! Men deformering ala Burnout Paradise kommer til å få mange bilprodusenter til å nekte å la bilene sine være med i spillet.

Lenke til kommentar
Prøvde Forza 3 på HMV i London, helt flott bortsett fra elendig skademodellering. Ojsann, krasja med fronten i en annen bil, da ble begge sidene på bilen helt ripa opp. Det er det jeg kaller vaseskademodellering, no PD i følge sjefen sjøl ikke holder på med. Blir spennende å se...

 

Med tanke på deformering, go Burnout Paradise sier jeg bare :)

 

Har egentlig ikke særlig tro på at den blir noe særlig mere realistisk i GT så lenge de bruker ekte biler.

 

Referring to damage specifically, Yamauchi mentioned some details about how damage will work in the game. There will be two types of damage, depending on the car you're driving. For regular production model cars, you'll be able scuff the paint job, as well as deform specific areas of the cars. For race model cars, like WRC and NASCAR models, damage will be extended to include parts falling off the car during particularly violent shunts.
Lenke til kommentar
Skader burde ha mer enn kosmetiske følger, dersom noen krasjet i venstre framhjul, så burde bilen kansje trekt litt mot venstre hele tiden etterpå

Forza ;)

 

Både styring og bremser kan ødelegges på hvert enkelt hjul når man kræsjer (i tillegg til dekkslitasje i lengre løp såklart). Ødelegger du spoilere eller sideskjørt påvirker også det ytelsen. For lenge i redline ødelegger motoren, for brutal nedgiring for å bremse bilen herper også girkassa osv. Men det er klart; det er langt frem til det er 100% realistisk, men slik det er nå er det faktisk viktig å unngå skader for å kunne være med i teten i et løp.

 

Man vinner ikke et løp mot ellers jevnbyrdige biler i Forza hvis man har betydelige skader på bilen.

 

Bilene burde heller ikke bli automatisk fikset etter ett løp hvor du har herpet bilen.

Det hadde jo vært litt kult i forbindelse med serier som går over 3-5 løp ja (litt som i rally). Men mange hadde nok ikke likt det. I Forza blir du uansett straffet for kræsjing; 'reparasjon' blir fratrukket premiepengene dine. Men det er (dessverre?) ikke lagt opp slik at du blir trukket 'penger' hvis du havner på en elendig plassering som ikke ville gitt premie.

 

'Ekte' skademodellering er nok langt unna - hovedsaklig på grunn av bilprodusentene. Men man ser jo godt at en bil er skadet selv om den ikke er helt trøkka sammen - og når det også går utover kjøreegenskapen er man jo et stykke på vei om ikke annet :)

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
for brutal nedgiring for å bremse bilen herper også girkassa osv.

Trenger ikke engang gire brutalt fant jeg ut. Satt og lekte litt før jobb i dag og slang på manual+clutch, og kjørte uten å clutche. Tok ikke lange tida får det kom rare lyder. Det tok sin tid å skifte gir etter en liten stund he he. Girte normalt og pent, bare minus clutch.

Lenke til kommentar
52%.

 

Tror GT5 klarer den grensen fint :)

Det var et helt tilfeldig tall, ettersom du ville ha et. Sannheten er at jeg har ikke peiling, men må jeg det? Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg klarer å se forskjell på 8 verisjoner av samme bil, og 38 verisjoner av samme bil. Akkurat hvor grensen går mellom disse to vet jeg ikke, men det er heller ikke viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...