Gå til innhold

Forza vs GT


Anbefalte innlegg

Gran turismo 4 ble sluppet i 2005. Ps3 kom i 2006. Forventet du virkelig at de skulle lansere et såpass dyrt og innholdsrikt spill med 1 års utviklingstid?

Ærlig talt... Selv halvdårlige fps tar flere år å utvikle.

Du kan ikke nekte for at GT5 ble hypet som ett av de store spillene til PS3 *før* PS3 faktisk ble lansert.

 

Jeg tror ganske mange oppfattet det som at GT5 skulle komme i rimelig tid etter PS3-lanseringen og ikke (slik det ligger an til nå) 3,5 år etter lansering.

 

Jeg kjenner 2 stk som var store fans av GT4 og kjøpte PS3 noen måneder etter lansering nettopp fordi de ventet på GT5. Sannsynligvis tidenes dårligste investering siden de ikke er noe særlig opptatt av andre typer spill og heller ikke har kjøpt mer enn et par blu-ray-disker bare for å teste.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om de kjøpte den for å vente på Gt5 så har de jo virkelig fått valuta for pengene. De har fått vente en stund :p

 

Men er litt forskjell på det å lage GT5 etter GT4 som var på en mye svakere hw. PD kan ikke gjøre slik som Turn10 har gjort mellom Forza 2 og 3, gjenbruke baner og biler. En gt4 bil eller bane hadde ikke sett veldig bra ut.

Lenke til kommentar

har svart deg i spoiler under Cuz

 

 

det er nok fordi det er flere alternativer på RTS fronten enn det er på realistisk bilsim. Hvis du ser bort i fra blodseriøse race-simulatorer er det bare forza og gt som er realistisk alternativer for meg som liker å herje med vanlige biler. At GT4 skuffet til DE GRADER, gjorde at vi må gå tilbake til gt3 for å finne en seriøs konkurrent til forza spillene. Uten multiplayer og ps2 grafikk må denne dessverre ses på som utdatert og da sitter fansa der som ikke har 360 og venter...og venter... og venter. Sett flere folk på jobben så spillet blir released mens konsollen ihvertfall kan ses på som delvis up to date.

 

Vel, veldig ulogisk det siste du skriver. 360 er en eldre konsoll enn det ps3 er (1 år), og forza 3 kjører på eldre hardware enn det GT5 kommer til å gjøre med ps3 (med tanke på at det kommer i mars). Så du mener at Forza 3 kjører på en konsoll som bare delvis kan sees på som "up to date"?

Eller er det en liten fanboy og lurer under skinnet ditt? =)

 

Skjønner ikke helt hvorfor du klager så på utsettingen av spillet, når du selv ikke likte GT4 engang. Virker som om forza er serien for deg.

 

Nei det er ikke ulogisk. Xbox synger sammen med ps3 på siste verset nå. Hvis du ser på hva som har skjedd på gpu fronten siden konsollene ble released ser du at det har skjedd så mye at konsollene snart må kalles utdatert.

 

Det du sier om at siden ps3 kom 1 år etter xbox så mener du at den har 1 år nyere hardware? pga prod. feil med bluray leserne ble ps3 utsatt lenge, det hadde ingenting med gpu å gjøre som var dritkraftig da (en variant eller tilsvarende ytelse til nvidia 7800gtx hvis jeg har forstått riktig)Hvis vi ser på teoretisk gpu ytelse mellom konsollene ser det slik ut:

 

Xbox 360 Vs PS3: GPU Specs

 

 

Core Clock Frequency

Xbox 360 - 500 MHz

PS3 - 500 MHz

 

Vertex Shader Processing (Vertex ALU x Clock / 4)

PS3 - 1.0 Billion Vertices/sec

Xbox 360 - 1.0 Billion Vertices/sec

 

Filtered Texture Fetch

Xbox 360 - 8.0 Billion Texels/sec

PS3 - 12.0 Billion Texels/sec

 

Vertex Texture Fetch

Xbox 360 - 8.0 Billion Texels/sec

PS3 - 4.0 Billion Texels/sec

 

Pixel Shader Processing with 16 Filtered Texels Per Cycle (Pixel ALU x Clock)

Xbox 360 - 24.0 Billion Pixels/sec (using all 48 Unified Pipelines)

PS3 - 16.0 Billion Pixels/sec

 

Pixel Shader Processing without Textures (Pixel ALU x Clock)

Xbox 360 - 24.0 Billion Pixels/sec (using all 48 Unified Pipelines)

PS3 - 24.0 Billion Pixels/sec

 

Multisampled Fill Rate

Xbox 360 - 16.0 Billion Samples/sec (8 ROPS x 4 Samples x 500MHz)

PS3 - 8.0 Billion Samples/sec (8 ROPS x 2 Samples x 500MHz)

 

Pixel Fill Rate with 4x Multisampled Anti-Aliasing

Xbox 360 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 4 Samples x 500MHz / 4)

PS3 - 2.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 2 Samples x 500MHz / 4)

 

Pixel Fill Rate without Anti-Aliasing

Xbox 360 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 500MHz)

PS3 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 500MHz)

 

Frame Buffer Bandwidth

Xbox 360 - 256.0 GB/sec (dedicated for frame buffer rendering)

PS3 - 20.8 GB/sec (shared with other graphics data: textures and vertices)

 

 

Texture/Vertex Memory Bandwidth

Xbox 360 - 22.4 GB/sec (shared with CPU)

PS3 - 20.8 GB/sec (shared with frame buffer)

 

 

Shader Model

Xbox 360 - Shader Model 3.0+ / Unified Shader Architecture

PS3 - Shader Model 3.0 / Discrete Shader Architecture

 

 

Konsollene stiller omrent likt og kodingen på spillet og utnyttelse av resten av hardwaren vil antakeligvis være avgjørende for hvilken konsoll som leverer mest. Dette er også erfaringen jeg har av konsollene. Allikevel blir dette for svakt 4 år etter og man ser at turn 10 f.eks måtte gå ned på mengden røyk fra bilene for å holde fpsen høy selv med mye action. Vi trenger neste genrasjons spillkonsoller nå imo.

 

 

Skjønner ikke helt hvorfor du klager så på utsettingen av spillet, når du selv ikke likte GT4 engang. Virker som om forza er serien for deg.

 

nei jeg likte ikke gt4, det var søppel, gt1 2 og 3 derimot likte jeg veldig godt. synes prologue var søppel med bra grafikk også. Synes de har skakkkjørt franchisen helt, og at man måtte gå en hel konsollgenrasjon uten en gt tittel sier vel sitt?

 

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
Synes de har skakkkjørt franchisen helt, og at man måtte gå en hel konsollgenrasjon uten en gt tittel sier vel sitt?

 

Det sier at dem satser på å ta seg tid til å lage ett veldig bra spill denne generasjonen med masse innhold, istedenfor to OK spill. :-/

 

Bare fordi at neste God of War ikke har kommet ut på denne plattformen enda, betyr ikke at serien er skakk-kjørt, samme med Gran Turismo. :-/

 

Slik som du snakker, skulle man tro at de i Polyphony var noen lathanser.

 

Polyphony lager spill på flere plattformer enn PS3.

 

I tillegg lager Turn 10 ett mye mindre omfattende spill, enn Polyphony.

Polyphony hadde 700 forskjellige biler i GT4 (85 forskjellige bilmerker), og over 800 i GT: Mobile, og i GT5 så er det rundt 1000 biler, og du skal t.o.m. kunne flytte over bilene du har skaffet deg i GT:Mobile til GT5.

 

Til sammenligning sa Turn 10 seg fornøyd etter ca. 400 hundre biler, i Forza 3, vet ikke hvor lenge siden det var så få biler i Gran Turismo. :-/

 

400 biler er sikkert planty, tenker du sikkert. Du kjører tross alt bare en om gangen.

SÅ lenge din favoritt-Dodge Viper, Porche og Ferrari er der, så er det plenty.

 

Men dersom jeg vil konkurere med min egentlige bil på Mazda Raceway Laguna Seca, bare for moro skyld, så er det mer enn dobbelt så sannsynlig at jeg kan gjøre det i GT5 som Forza. :-/

Lenke til kommentar
Men dersom jeg vil konkurere med min egentlige bil på Mazda Raceway Laguna Seca, bare for moro skyld, så er det mer enn dobbelt så sannsynlig at jeg kan gjøre det i GT5 som Forza. :-/

Nja, det er vel heller mer trolig at du kan kjøre din egentlige bil på Laguna Seca i FM3, ettersom GT5 enda ikke er ute. Og ikke kommer i overskuelig fremtid. Men når det kommer, så kan du kanskje få rett... Så får man se hva som blir kulest av GT5 og FM4 hehe

Lenke til kommentar
Til sammenligning sa Turn 10 seg fornøyd etter ca. 400 hundre biler, i Forza 3, vet ikke hvor lenge siden det var så få biler i Gran Turismo. :-/

Hvis du teller antall *forskjellige* biler tror jeg faktisk Forza blir vinneren med klar margin.

 

Hvorfor? Jo fordi antallet dubletter i GT-serien alltid har vært enormt høyt.

 

Sjekk her for eksempel - av de anslagsvis 1000 bilene er hele 78 av dem (!!!) eller nær 8 prosent av *alle bilene i spillet* - varianter av Nissan Skyline. Klikk spoileren nedenfor for å se listen.

 

 

Nissan Skyline [s54A] 2000 GTB ‘67

Nissan Skyline [KPGC10] 2000 GTR HT ‘71

Nissan Skyline [KPGC10] 2000 GTR Race Car ‘71

Nissan Skyline [KPGC110] 2000 GTR ‘73

Nissan Skyline [R30] RSturbo ‘83

Nissan Skyline [R30] RSX Turbo C ‘85

Nissan Skyline [R30] Shillouette Formula Race Car ‘

Nissan Skyline [R31] GTSR ‘88

Nissan Skyline [R31] GTSR Touring Car ‘88

Nissan Skyline [R32] GTS4 ‘90

Nissan Skyline [R32] GXi ‘

Nissan Skyline [R32] GTE ‘

Nissan Skyline [R32] GTS ‘91

Nissan Skyline [R32] 25GT TURBO ‘

Nissan Skyline [R32] GTST Sedan ‘90

Nissan Skyline [R32] GTR Grp. A Race Car ‘93

Nissan Skyline [R32] GTST Type M ‘94

Nissan Skyline [R32] GTR VSpec II ‘94

Nissan Skyline [R32] GTR NISMO ‘92

Nissan Skyline [R33] GTS25T Sedan ‘95

Nissan Skyline [R33] GTS ‘

Nissan Skyline [R33] GTS4 ‘93

Nissan Skyline [R33] GTS25T ‘95

Nissan Skyline [R33] GTS25t TypeM ‘93

Nissan Skyline [R33] GTR VSpec ‘96

Nissan Skyline [R33] GTR LM Limited ‘96

Nissan Skyline [R33] Autech GTR 4door ‘96

Nissan Skyline [R34] 25GT ‘98

Nissan Skyline [R34] 2.5 GTT 4door ‘00

Nissan Skyline [R34] GTFOUR ‘98

Nissan Skyline [R34] GTT ‘99

Nissan Skyline [R34] GTT Sedan ‘99

Nissan Skyline [R34] GTR Blackbird ‘01

Nissan Skyline [R34] GTR Vspec II Nur ‘02

Nissan Zexel Skyline GT ‘97

Nissan Calsonic Skyline GT ‘97

Nissan Calsonic Skyline ‘99

AB Flug Nissan Skyline GTR R32 ‘

AB Flug Nissan Skyline GTR R33 ‘

AB Flug Nissan Skyline GTR R34 ‘

A’pexi 1100HP VMAX BCNR33 Skyline GTR ‘04

A’pexi BNR34 Skyline GTR ‘04

A’pexi BMR32 Skyline GTR ‘04

A’pexi BCNR33 Skyline GTR ‘04

Super Autobacs Kyoto Fushimi D1 Skyline ‘06

Blitz Skyline ER34 Road Car ‘04

Blitz Skyline 250GT Sedan D1 Drift Car ‘06

Cockpit Tatebayashi ER34 Skyline Street ‘06

Cockpit Tatebayashi ER34 Skyline Circuit ‘06

Cross Factory ER34 4Door Skyline ‘06

EX VI TERMINI Nissan Skyline R33 GTR GTR700 ‘

FALKEN RACING Nissan R34 Skyline GTR Race Car ‘

FALKEN RACING Nissan R34 Skyline GTR Race Car ‘

HASEGAWA KITAGAWA SIGMA (HKS) Nissan Skyline R32 GTR Drag ‘

HASEGAWA KITAGAWA SIGMA (HKS) Nissan Skyline R33 GTR Drag ‘

M Speed Skyline [R34] GTR Time Trial Car ‘06

MCR Nissan Skyline GTR ‘

Mine’s Skyline R32 GTR ‘

Mine’s Skyline R33 GTR ‘

Mine’s Skyline R34 GTR ‘

Nagisa Auto Skyline [R34] GTR Time Trial Car ‘06

Nismo Skyline GTR Z Tune ‘05

Nissan Skyline Silhouette [R31] Series I ‘87

Nissan Skyline Silhouette [R31] Series III ‘90

Nissan Skyline [R31] SVD GTS I ‘88

Nissan Skyline [R31] SVD GTS II ‘90

NissanWinfield Racing Skyline [R32] GTR #1 Bathurst Touring ‘92

SIGNAL AUTO GROUP Signal R34 Skyline GTR ‘

SP ENGINEERING Nissan Skyline GTR R33 ‘

Tommy Kaira R [R33] Skyline ‘97

Tommy Kaira Rz [R34]Skyline ‘99

Tommy Kaira 25R [R34]Skyline ‘01

Tommy Kaira Skyline GTR R34 ‘02

TOP SECRET Nissan Skyline V32 R ‘06

TOP SECRET Nissan Skyline V35 GTR Coupe [V8] ‘04

TOP SECRET Nissan R34 Skyline GTR ‘

Universal Studios Nissan Skyline [R34] GTR “2Fast 2Furious” ‘02

VEILSIDE Nissan BNR34 Skyline GTR Street Drag ‘

 

 

 

 

Greit nok at det har vært en del forskjellige varianter av Skyline opp gjennom årene. Men ikke mange titalls... Hvor mange i listen ovenfor oppfører seg vesentlig forskjellig på banen? Neppe mer enn drøyt 10.

 

Og i GT-serien er ikke dette unikt for Skyline; det er mange 'bilserier' som er representert med en håndfull eller færre i Forza (alle mulige å style/oppgradere/dekorere/lakke i tusenvis av varianter for den som vil) som har 20+ varianter tilgjengelige i GT.

 

Det er klart at det da blir mange biler ut av det totalt hvis man teller på den måten. Men som jeg sa; tell antall virkelig unike/forskjellige bilmodeller og Forza er sannsynligvis vinneren med god margin.

 

For den som bryr seg om sånt da; de fleste bruker nok neppe mer enn et par håndfuller 'favoritter' uansett og lar det store flertallet stå urørt.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Transponder79: Kan garantere deg at flere enn 10 av de skylinene oppfører seg ganske så forskjellig. Om du ikke ser det så kan du absolutt ikke skyline eller biler generelt. På listen din er det jo ett hav av forskjellige motorer. Sikkert alt fra 100 hester til over 1100 hester. Fra bakhjulstrekk til 4 hjulstrekk. En haug med forskjellige konfigurasjoner av girkasser, drivverk og understell. Men ser poenget ditt. Den listen kunne sikkert vært 70 bilder i stedet for 78. Bortsett fra det så ser jeg absolutt ikke poenget ditt for de fleste av de bilene er den STOR forskjell på.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
30 mer eller mindre like utgaver av Fiat 500 er ikke så veldig spennende.

 

Er kanskje det om det er ett eget Fiat 500-løp, slik som det er Skyline-løp i GT-serien. :-/

 

Synes det er kjekkere å ha de forskjellige Fiat modellene å velge mellom da, istedenfor en Fiat 500 - som du kan sette forskjellige klistremerker på.

Menmen..

Lenke til kommentar

Her går det i sirkler ser jeg...

 

Fra post nummer 263 i denne tråden:

 

synes det er fint å ha flere varianter av samme bil. hvis civic kom i 1,4 1,6 1,6 vtec osv, hvorfor ikke ta med alle? Men å si at et spill er bedre enn et annet grunnet antall biler/varianter av dem er rimlig tåpelig.

 

 

men håper virkelig gt5 leverer, det fortjener de som har venta på det, jeg gav det opp for flere år siden og ble sykt skuffa av prologue da :(

 

Som fredrik sa, de er identiske:

 

Honda Civic SiR-II (EG). 91, 92, 93 og 95-modellen:

 

179.jpg180.jpg

181.jpg182.jpg

 

Alle fire har naturligvis like mange hester (167), like mye dreiemoment (115,72), osv, osv. Og værre blir det, Honda NSX? 6 like med samme specs (01, 93, 95, 96, 99 og 01-modellene) Den nye NSXen? 7 forskjellige, samme specs. Nissan Skyline GT-R? 28 biler(!!) med begrenset variasjon.

Synes godt PD kunne latt være å fylle listene med duplikater. Klart det er kos å skryte av 950 biler, men så blir jo bare kunden skuffet når det ikke er så stor variasjon som forventet.

Lenke til kommentar

Yepp, jeg hadde vært fornøyd om det var Astra Bertone i Forza 3, men fire identiske Astra Bertone med samme motor og alt? Nei, det hadde jeg ikke vært fornøyd med. For jeg hadde forventet 950 biler eller 1100 biler eller 1500 biler eller det neste tallet PD kaster ut og jeg hadde ikke fått det. Så nei, jeg hadde vært en skuffet kunde.

Lenke til kommentar

Ja men da snakker du om DEG, o'store Forza 3 fanboy og o'store finne feil på gt5 badboy. Jeg tenkte mer på alle andre. De som kanskje har e civic 91 modell, eller de som kanskje har en Nissan Skyline R34 Spec II Nurburing Edition.

 

Men uansett hvordan du vrir det så er det nok flere forskjellige biler i GT5 enn det er i Forza 3. Så hva er problemet? Tror det eneste som kommer til å irritere seg over alle skylinene og civicene er deg, resten kommer til å spille. Forza 3 har jo også en del duplikater om man går inn å ser på listen.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Fanboy og fanboy, jeg foretrekker helt klart FM3, det er jo det beste bilspillet tilgjengelig på konsoll for øyeblikket. Jeg var helt klar for å kjøpe en PS3, kun for å spille GT5. Men spillet er ikke ute og jeg sitter enda på gjerdet.

 

Når det gjelder biler så må vel selv du, UrgeLoL, være enig i at å putte totalt 100% identiske biler i spillet er litt tøysete? Hva er liksom poenget? Listefyll? Et større tall på bullet-lista på baksiden av eska? Større E-penis til utviklerne i PD? Jeg ser ikke poenget. FM3 har dessverre noen duplikerte? LeMans løpsbiler, ca 30 stk. Bilene har full race-dekor for forskjellige team, men er usikker på om det er noen mindre forskjeller på tuning / oppsett som gjør de unike i forhold til hverandre. Sikkert greit for de som følger med i LeMans Racing og få velge teamet de heier på, men det kan vel kalles duplikater om de er identiske rent teknisk.

 

Hva GT5 angår så er det vel sannsynlig at det blir mange biler, men også mange duplikater. Turn10 og Microsoft er generelt gode på DLC og første pakke er allerede ute så vi som har investert i FM3 får kanskje et bredere utvalg i biler etterhvert som tiden går, så får vi se hvordan det ser ut når GT5 endelig dukker opp og vi kan sammenligne direkte. Turn 10 har hatt følgende å si om saken:

 

"Originally Posted by @Turn10Studios

DLC for FM3 will be swift, consistent, and awesome."

 

 

I mellomtiden kan vi glede oss over to svært gode bilspill innenfor 6 mnd, kanskje? :)

Endret av thklinge
Lenke til kommentar
I mellomtiden kan vi glede oss over to svært gode bilspill innenfor 6 mnd, kanskje? :)

Jeg er skeptisk. PD er beryktet for å utsette GT spillene. Og nå som GT5 endelig har fått en dato, har de først nå muligheten til å utsette det. Kan man vente spillet om ett år eller halvannet?

Lenke til kommentar
Eller så blir kunden fornøyd når han kan velge akkurat den modellene som han/hun eier.

Det er i seg selv greit nok. Uansett, det er villedende å f.eks. påstå at GT5 har tre ganger så mange biler som FM3, hvis det viser seg at f.eks. over halvparten er variasjoner av samme bil, kanskje med en tredjedel er identisk på kjøreegenskaper.

 

Dessuten, så kan man vel i begge spillene modifisere biler, og da forsvinner poenget helt med identiske biler og nesten like specs, eller?

Lenke til kommentar

Men så overdriver dere også noe så grenseløst. Nå er det ikke 50 % duplikater eller noe i nærheten av det. Om det er mer enn 6 % så er jeg imponert. Og tror du ikke PD kommer til å komme med dlc?

 

Zeke, ikke mer villedende enn når Turn10 sier at forza 3 er nesten 1 generasjon foran forza 2 når det kommer til grafikk. Og så viser deg seg at mange baner er nesten 100% med banene i Forza 2. Klart Turn10 kan skryte av å ha brukt "kort" tid mellom Forza 2 og 3, men det er vel enklere når de kan gjenbruke halvparten av spillet.

 

Og thklinge, ja du er en fanboy når du tydeligvis bryr deg mer om hva utviklerene sier eller ikke sier enn det du gjør om spillet. Du har jo tidligere sagt at du ikke vet om du gidder å kjøpe Gt5 siden PD har kommet med disse "store" løgnene.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...