Gå til innhold

Forza vs GT


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er nevnt, de snakket litt om Forza 3 på Invisible Walls.

 

Videoen de skrøt sånn av som ble vist på E3, som ble lagd i Forza 3 sin video-editor, som alle spillerene skulle være i stand til å lage slike videoer som de viste, er visst bare bullshit.

En video-eksport-mode, altså at replay'et blir saved..

Men ingen redigeringsmuligheter.

 

Og på singleplayer; her kan du alltid kjøre perfekte løp om du vil, siden det ikke er noen straff for å bruke Rewind-featuren. :-/

Dersom du krasjer i veggen, trykk rewind, sving unna vegg, fortsett... kjør i en bil, trykk rewind, og sving unna bil, fortsett...

Dette vil bli: ungikk vegg, ungikk bil, fantastisk kjøring, selv om du egentlig krasjet to ganger på rad.

Klarer ikke forstå hva de har tenkt på hvis dette stemmer; for meg så virker det som om de har fjernet all utfordring på singleplayer-modus'en med vilje.

 

---

 

Om Gran Turisimo 5, så kom jeg over denne artikkelen:

 

GB: Gran Turismo 5 will not be released in Japan before March 2010. What about Europe?

KZ: Trust me, it should be very close from this date because our schedules didn’t changed. What I can assure you is both versions will be finished at the same time.

 

GB: Gran Turismo 5 will offer a new kind of damage…

KY: Right now we are adding a brand new real-time deformation engine that will process according to the speed and angle of impact. But doing this in real-time remains truly complex. We could make it an easier way with pre-damaged models but definitely we don’t want to make it that way.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke om det er nevnt, de snakket litt om Forza 3 på Invisible Walls.

 

Videoen de skrøt sånn av som ble vist på E3, som ble lagd i Forza 3 sin video-editor, som alle spillerene skulle være i stand til å lage slike videoer som de viste, er visst bare bullshit.

En video-eksport-mode, altså at replay'et blir saved..

Men ingen redigeringsmuligheter.

 

Og på singleplayer; her kan du alltid kjøre perfekte løp om du vil, siden det ikke er noen straff for å bruke Rewind-featuren. :-/

Dersom du krasjer i veggen, trykk rewind, sving unna vegg, fortsett... kjør i en bil, trykk rewind, og sving unna bil, fortsett...

Dette vil bli: ungikk vegg, ungikk bil, fantastisk kjøring, selv om du egentlig krasjet to ganger på rad.

Klarer ikke forstå hva de har tenkt på hvis dette stemmer; for meg så virker det som om de har fjernet all utfordring på singleplayer-modus'en med vilje.

 

 

First things first. Hva diverse reps har sagt på stands rundt om (E3, GamesCom, PAX, TGS, osv) skal jeg ikke sverge for, det er vel mange ansatte som kan ha sagt ting som er enten dårlig formulert, misoppfattet eller bare rent ut løgn. Det Dan (the man) Greenwalt har sagt er at FM3 har en replay-eksporterings-funksjon. Den lar deg lagre dine favorittreplays, laste de ned til PCen og redigere de slik du vil, med eksempelvis Premiere eller lign.

 

Småklipp av en fin powerslide osv. kan du velge kameravinkel på selv når du ser replayen, så eksportere den og dumpe til f.eks Youtube. Flott for å dele med venner. De som gjør dette proft derimot har nå fått en veldig mye enklere hverdag. Før brukte de video-opptaksutstyr koblet mellom Xbox og skjerm. Opptaksutstyr som gir 720p video er dyre saker og få har det tilgjengelig. Men nå kan de veldig enkelt og ekstremt mye billigere få ferdig 720p video på PCen for redigering.

 

I singleplayer så kan du rewinde så mye du vil ja. Synes du det er "juks" så la være å trykke på knappen! Hvis du bruker rewind så er ikke tiden din kvalifisert for å komme på online leaderboards. Det samme er tilfelle om du kjører mye av banen og tar snarveier. Rewind er naturligvis heller ikke mulig når du spiller multiplayer. De har absolutt ikke "fjernet all utfordring". Vil du ha det utfordrende så skrur du av hjelpemidler og kjører deg opp i feltet om du gjør en feil. Hvis du ikke vil ha utfordring så skrur du på alt, holder inne gassen og styrer. Hvis det likevel, mot formodning, skulle gå adundas så trykker du på rewind-knappen. Vil du spille som MarioKart så kan du gjøre det, vil du ha utfordring så skrur du av assists og lar være å bruke rewind. Det er helt opp til deg selv og å si at det fjerner utfordringen er bare tøys.

 

Og der det teller, online og på leaderboards så er det heller ikke mulig å bruke rewind. Så, nok tøys om rewind, du kommer til å være lykkelig for at den er der når du har kjørt i 35 minutter på Nürburgring og gjør en feil i nest siste sving.

Lenke til kommentar

Så akkurat videoen fra

.

 

De er virkelig fra seg av begeistring for FM3 og på spørsmål om Polyphony Digital har utsatt GT5 fordi de har sett hvor bra FM3 er (og husk at FM3 kom som en overraskelse med annonsering og all info om spillet dumpet i juni med release bare 4,5 mnd etterpå) så var svaret: "Absolutely!".

 

"Forza 3 is definitely sim."

Det får 13/15 på fysikk, sammenlignet med rFactor og de store PC-simmene så er Forza 3 helt i toppen. Det overrasket gutta siden de egentlig er PC-sim-racere og inntil bare to år siden så var konsoller og racing på konsoll bannlyst...

Det får 9,5/10 på grafikk, ikke GT5-kvalitet, men som en helhetlig pakke er det top notch. De trekker litt på interiør.

Det får 9,5/10 på lyd.

"One of the best combinations of tracks, fantasy and real, I have ever seen!"

 

9,75/10 på bilene, "amazing selection of cars" "400 cars, amazingly modeled"

 

9,25/10 på funfactor.

 

7,75/10 på Force Feedback. "The most realistic clutch ever."

 

4,25/5 på AI, "benchmark for AIs, this is really good!"

 

Litt trekk i multiplayer-karakteren for bare 8 biler i feltet.

 

Damage - 5/5! "This sim sets the benchmark". "Visually it's amazing!". Han testa å bomgire, fjerde til første, motoren er så godt som død. Du får den til å gå framover fortsatt, men det er bare såvidt og på flat mark.

 

Value - 5/5. "Anything under a hundred dollars would be worth it! It's not a rental, BUY this game!" (For the record, så koster det halvparten). "I would buy a 360 just for this game!"

 

 

Totalt om spillet, "There are a few small details that could be better, but it just doesn't get any better than this!"

89/100. "That's amazing!"

 

 

 

Alt i quotes er direkte sitater.

 

 

Vel verd en titt, selv om videoen er 37 minutter, men det er noen deler du kan hoppe over.

Lenke til kommentar

Tror de aller fleste driter i leaderboardsene, for det er veldig usansynlig at du ligger i nærheten topp der..

Kanskje kjekt å se ann hvordan du ligger iforhold til venner, men ellers er de aller fleste likegyldig til dette.

 

En liten feil etter 35 minutter på Nurnberg-ring har ingenting å si, fordi da har man allerede kjørt 34 perfekte minutter, og ligger kjempelangt foran de andre bilene.

Poenget blir at utfordringen forsvinner, det blir som å spille Pacman uten uten farlige Ghost, javisst kan man komme høyere opp på hi-score-listen hvis du spiser flere ghost i tillegg til pillene, men utfordringen i at du ikke trenger å vinne brettet er så å si borte.

 

Hadde vært mye bedre om de hadde checkpoint, eller begrense bruken av denne funksjonen, litt mere, i.e. kan maks spole tilbake 5 sekunder, eller lignende.

 

Edit: rettet skriveleif.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
De er virkelig fra seg av begeistring for FM3 og på spørsmål om Polyphony Digital har utsatt GT5 fordi de har sett hvor bra FM3 er (og husk at FM3 kom som en overraskelse med annonsering og all info om spillet dumpet i juni med release bare 4,5 mnd etterpå) så var svaret: "Absolutely!".

 

Vell, hvis du ikke bryr deg om hva Microsoft forteller pressen på E3, og andre pressekonferanser, så er det merkelig at du tror på disse som reviewer Forza 3 vet hvorfor GT5 ble delayed, eller at de visste den egentlige releasedato'en på GT5 før resten av verden. :-/

Lenke til kommentar

For å ta PacMan-analogien: Vil du ha det vanskelig, flere spøkelser på brettet. Vil du ha det vanskelig i FM3, skru assists av og la være å bruke rewind. Jeg klarer helt fint å la være med viljestyrke alene og sliter med å forstå at normalt oppegående mennesker trenger å ha hengelås på "back"-knappen når man spiller alene mot maskinen.

 

Du får sende en sint mail til InsideSimRacing og beskylde dem for løgn da. Er forskjell på hva som uttales i et planlagt og scriptet review, eller hva Dan Greenwalt sier i en planlagt presentasjon, til hva en MS representant sier til journalist nummer 200 som er innom standen den dagen, på et spørsmål han/hun kanskje ikke er helt sikker på.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Ja men klinge, dan the man sa jo at at Forza 3 er så beyond alt som er av bilspill når det gjelder fysikk. Hvorfor ser ikke reviewerene det i den videoen fra insidesimracing?

 

Og dan the man er jo den som har sagt at bilmodellen i menyen og i spillet er akkurat det samme. Altså 10x polygonene til forza 2. Men det var også bare tull, for alle ser jo at spillet bytter modeller ingame.

Lenke til kommentar
Forza 3 Screenshots and Videos. We released a generous helping of Forza Motorsport 3 screenshots and videos this week. If you haven't seen them yet, go check 'em out in our Media Gallery. There are some things you should know about these screenshots. First of all, at Turn 10, we don't bullshot -- which means everything you see here is real-time taken from in-game gameplay. The E3 batch was taken back in early May, and given how the development process works, the game is improving just about daily, so the bottomline is that these screenshots are from a work-in-progress. Naturally, the game will actually look better by the time it comes out later this fall. The reason why you might have mistaken these screenshots as faked, touched-up, or embellished art is because Forza 3 is an exceedingly gorgeous game.

 

We don't bullshot, we take it a step further. We show you good car models, only to switch them out with the less detailed ones when you want to play.

Lenke til kommentar
Ja men klinge, dan the man sa jo at at Forza 3 er så beyond alt som er av bilspill når det gjelder fysikk. Hvorfor ser ikke reviewerene det i den videoen fra insidesimracing?

 

De sa jo det, at fysikken var helt i topp, på linje med de store PC-simmene. Dan snakket om konsoller, det var tydelig fra konteksten.

 

 

Respons fra Turn 10:

 

"One clarification about photomode and screenshots we've released so far. Aside from the added effects such as AA, DOF, and motion blur, all assets you see in photomode are the same although I do stand corrected on one factor which is the player car. They do have higher detail in photomode while all other cars, the environments, etc. are exactly what you see in game. And as you know in replays everything is the same. Anyway, did not mean to mislead or 'play dumb' with earlier statements as I misunderstood how LODs were being used in the various modes. That said, many of the screenshots we've released thus far have used the in-game graphics car models since we often shoot a scene including cars that aren't the player car. <shrug> It all looks good and representative of the game, imo."

 

 

Akkurat som GT5 altså. Forskjellen her er at photomode i spillet == screenshots gitt ut av Turn 10. Photomode i GT5 == Neppe så ultradetaljert som vist på Sonys screencaps.

Og teknisk sett er jo photomode "ingame", det er noe du gjør i spillet, ikke som er rendret på en CGI-park. Dog er det litt sleipt å redde seg unna på den, det skal jeg være enig i.

 

 

Ellers, sammenligning:

 

506075.jpeg

 

506076.jpeg

 

 

Bullshottene fra Gran Turismo ser fantastiske ut, men om man ser på ingame-shots over så ser man tydelig at Polyphony Digital må jobbe hardere, for kvaliteten på GT5p er ikke nok til å slå Forza 3.

 

 

Og en dypere gjennomgang av HDR-shading i FM3 vs GT5p og hvorfor det er lettere å få gode skygger på FM3: Close Analysis of Gran Turismo 5 trailer, not so impressed.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Hehe de bildene du poster der er morsomme, har sett mange av de. Men hvorfor lager du dem så små?

 

Men hvorfor tror du ikke at photomode til gt5 kommer til å bli så bra som de bildene pd legger ut? De har jo sagt at kvaliteten kommer til å bli minimum 8mp.

 

Her er jo ett bilde fra photomoden til Gt4.

 

gt4-photo-mode-20050126034811683.jpg

Lenke til kommentar
For å ta PacMan-analogien: Vil du ha det vanskelig, flere spøkelser på brettet. Vil du ha det vanskelig i FM3, skru assists av og la være å bruke rewind. Jeg klarer helt fint å la være med viljestyrke alene og sliter med å forstå at normalt oppegående mennesker trenger å ha hengelås på "back"-knappen når man spiller alene mot maskinen.

 

Du får sende en sint mail til InsideSimRacing og beskylde dem for løgn da. Er forskjell på hva som uttales i et planlagt og scriptet review, eller hva Dan Greenwalt sier i en planlagt presentasjon, til hva en MS representant sier til journalist nummer 200 som er innom standen den dagen, på et spørsmål han/hun kanskje ikke er helt sikker på.

 

Hadde Forza 3 sine hatt en stor tekst på toppen 'Press all triggers, and bumpers at once to automatically win race' knapp, så er jeg sikker på at du hadde synes dette var kjempegreier..

 

Da måtte jeg svart på slik idioti:

Det er ikke nødvendig å trykke på autopilot-knappen, denne funksjonen er bare for de som vil se på de flotte blanke bilene, og vil ha sin egen bil først.. Dan (the man) har sagt at normalt oppegående mennesker klarer fint unngå å trykke på autopilot-knappen, og da er det nødt å være sånn.

 

Problemet er ikke at det er rewind knapp, problemet er at du kan nesten gjøre det når du vil, så mye du vil og uten meningsfyllt straff..

Om du kan velge om du skal komme som nr.1 eller nr.2, uten noen form for straff, når du spiller mot data'en, så velger du sannsynligvis at du skal vinne.

 

Jeg synes at det blir for enkelt å jukse på denne måten, med denne formen for assists, og at det er plenty av gode løsninger for å minimere bruken av vinn-funksjonen.

F.eks. bli fratatt 25% av vinner-summen på løpet hver gang du bruker den, eller andre begrensninger på å bruke vinn-funksjonen mere enn det er blitt her.

 

Jeg blir rasende, dersom noe slikt piss kommer i GT5. :-/

En god løsning ville vært å ha mulighet til å save under stopp i pit-stop'en, mot en betydelig ingame pengesum.

 

 

PS. På Bildr.no, så bruk forum-koden du får opp, og ikke link direkte til bildene.

Hvis du gjør sistnevnte så redirecter det til thumbnailen. :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt dette enorme fokuset på grafikkdetaljer om man ikke skal sitte og nistudere repriser av løp i slow motion.

 

Det viktige er vel at det er moro å kjøre. Og det virker det som det er større sjanse for i Forza 3 for øyeblikket, der man kan tilpasse vanskelighetsgraden etter hvor erfaren man er til å kjøre bilspill.

 

Det virker ikke som lignende opplegg er tilgjengelig i GT5.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt dette enorme fokuset på grafikkdetaljer om man ikke skal sitte og nistudere repriser av løp i slow motion.

 

Det viktige er vel at det er moro å kjøre. Og det virker det som det er større sjanse for i Forza 3 for øyeblikket, der man kan tilpasse vanskelighetsgraden etter hvor erfaren man er til å kjøre bilspill.

 

Det virker ikke som lignende opplegg er tilgjengelig i GT5.

I Prologue så har man amateur og professional, så regner med det kommer lignende innstillinger i GT5.

Lenke til kommentar
Haha ser jo ut som det var litt kontrastendring som var generasjonskille.

Da bør du ta en titt til. Penere texturer, lyssettning og løvverk på trærne ihvertfall i Forza3. Samt i bevelgelse er texture crawling/shimmeringen fra Forza2 borte i 3'ern. Det er likevel skremmende hvor likt det ser ut, man kan ikke nekte på det. Men igjen så så ser det ut som at Turn10 har tatt noen snarveier og bare finpusset noe på gammelt innhold fra Forza2. Det er først med de nye banene og bilene Forza3 skinner.

 

Det er også kanskje verdt å nevne at mens Turn10 har satset på en mer "kunstnerisk stil" i lyssettning osv, har PD gått for mest mulig fotorealistisk. Så personlig smak og behag spiller også inn her.

post-6993-1255436484_thumb.jpg

post-6993-1255436498_thumb.jpg

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt dette enorme fokuset på grafikkdetaljer om man ikke skal sitte og nistudere repriser av løp i slow motion.

 

Det viktige er vel at det er moro å kjøre. Og det virker det som det er større sjanse for i Forza 3 for øyeblikket, der man kan tilpasse vanskelighetsgraden etter hvor erfaren man er til å kjøre bilspill.

 

Det virker ikke som lignende opplegg er tilgjengelig i GT5.

I Prologue så har man amateur og professional, så regner med det kommer lignende innstillinger i GT5.

 

To instillinger på vanskelighetsgrad(?) er ikke akkurat noe å skryte av i forhold til alt det som er gjort for at Forza spillere skal kunne tilpasse spillet sine evner.

Lenke til kommentar

Det har ikke jeg sagt noe om heller. Amateur så er det ganske enkelt å spille, og på proff. så blir det straks litt vanskligere og realistisk. Ser forøvrig ikke poenget med hundre innstillingsmuligheter bare for dette.

 

Dessuten kan det være at det er flere i GT5 kontra GT5P.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...