Gå til innhold

Hjelp til sammensetting av Komponenter til ny PC

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en ny pc og vil bygge den selv. har funnet noen komponenter som jeg mener passer bra sammen.

Passer alle sammen?

Er det nok støm fra strømenheten?

Passer komponentene til Kabinettet?

Er det nok kabler fra strømforsyneren til disse komponentene + noen Flere?

Er det noe jeg mangler for det grunnleggende innen PC?

Er det noe dere mener jeg skal forrandre på?

Håper noen kan svare på alle eller noen av disse spørsmålen :)

Alle komponentene er funnet på Komplett.no sin nettside.

Disse har jeg tenkt å Kjøpe:

Kabinett: Akasa infinti ZOR Gaming Case (uten PSU) Aluminium front, Vindu i sidepanelet

Hovedkort: Asus Rampage II Extreme, X58 Socket-1366, DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, 3xPCI-Ex(2.0)x16

Skjerm: BenQ 19" LCD G900HDA TCO03, 1366x768, 5ms, VGA

Nettverkskort: CNet PCI Express Gigabit Ethernet Adapter, Realtek RTL8168B, PCIe x1

Strøm: Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

Minnebrikke(ram): Crucial DDR3 1333MHz 6GB KIT CL9 Kit w/3x DDR3 2GB, 240pin

Skjermkort: HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 IceQ 4 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP, "Turbo"

Hard Disk: Hitachi Deskstar P7K500 500GB, 7200RPM, 16MB Cache, SATA

Prossesor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 4,8GT/sec, 8MB, Boxed

DVD Leser/skriver: Samsung DVD±RW burner, SH-S223F, 22x, DVDRAM 12x, Silver, Bulk

Hard Disk nr 2:Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

Endret av Rikko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm det hadde kansje vert litt enklere hvis du la ut linkene... Men jeg er ganske sikker på at du vil få et problem vis du skal instalere xp på en sata disk :S men skal du ha xp eller vista?

Endret av japp20
Lenke til kommentar
Hmmm det hadde kansje vert litt enklere hvis du la ut linkene... Men jeg er ganske sikker på at du vil få et problem vis du skal instalere xp på en sata disk :S men skal du ha xp eller vista?

Skal ha vista.

Lenke til kommentar

Ser forsåvidt greit ut. Men jeg antar du skal bruke maskinen til en del spill så hvorfor går du ikke for et litt bedre skjermkort når du først er i gang?

Selv har jeg 2 stk. av den 750gb Samsung disken du har valgt og den er glimrende, så hvorfor du skal ha den Hitachi disken skjønner ikke jeg når du likegodt kan kjøpe 2 stk av Samsung. Da kan du også f.eks kjøre de i Raid hvis du vil.

Personlig synes jeg også du burde gå for et annet kabinett, men for den saks skyld vet jeg lite om det du har valgt så det kan jo være godt. Antec 1200 er f.eks et annerkjent kabinett, dog til en noe høyere pris. Et annet punkt er at det tilsynelatende ikke er noe rom bak i Akasa-kabinettet til å skjule kabler ol, og siden Corsair 750W ikke er modulær kan det by på en del rot.

Edit: Du bør også tenke på fremtidige oppgraderinger da dette systemet

sannsynligvis vil holde en stund. F.eks vurdere kraftigere PSU hvis du

en gang vil ha behov for ytterligere skjermkort eller annet.

Endret av Ohlja
Lenke til kommentar
Ser forsåvidt greit ut. Men jeg antar du skal bruke maskinen til en del spill så hvorfor går du ikke for et litt bedre skjermkort når du først er i gang?

Selv har jeg 2 stk. av den 750gb Samsung disken du har valgt og den er glimrende, så hvorfor du skal ha den Hitachi disken skjønner ikke jeg når du likegodt kan kjøpe 2 stk av Samsung. Da kan du også f.eks kjøre de i Raid hvis du vil.

Personlig synes jeg også du burde gå for et annet kabinett, men for den saks skyld vet jeg lite om det du har valgt så det kan jo være godt. Antec 1200 er f.eks et annerkjent kabinett, dog til en noe høyere pris. Et annet punkt er at det tilsynelatende ikke er noe rom bak i Akasa-kabinettet til å skjule kabler ol, og siden Corsair 750W ikke er modulær kan det by på en del rot.

Høres fornuftig ut... Men pengene gikk litt over det jeg forventet.

Enig i at jeg skal ha to av samme harddisk, skal nok endre på det.

Kabinettet er det biligste jeg fant med Glass på siden.(må ha glass)

Har du noen forslag til Noen andre strømforsynere??

Lenke til kommentar

Nuh ser alt så mye bedre ut ja ;) Chieftec leverer gode PSU'er, og 750W skal være mer enn nok.

Dette kommer an på forskjellige faktorer, men hvis du noen gang skal spille i høyere oppløsning vil 512mb på skjermkort være lite i noen tilfeller.

Du kan også vurdere et litt billigere hovedkort og evt. sløyfe nettverkskortet da HK'ets innebygde sikkert er godt nok i første omgang. Du vil da ha nok til overs som du evt. kan bruke på 1gb skjermkort og 22" skjerm. Men alt etter hva du føler du har behov for.

Kanskje litt mye pirk fra min side, men bedre å tenke seg grundig om før man bruker en "formue", enn å angre som en hund kort tid etter :)

Lenke til kommentar

Ikke at jeg forstår valgene der?, Hva er det du bruker pc til. Sitter du og konverter dvd filmer eller tallknusing som hovedoppaver så er det bra, hvis ikke er det et relativt tåpelig oppsett.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Har du egentlig behov for et hovedkort i den prisklassen? Et av de billigere kortene til Asus, som P6T Deluxe, bør vel holde lenge?

For min del hadde en skjerm med høyere oppløsning vært å foretrekke. Denne, som ikke ligger langt over den opprinnelige i pris, kan muligens vurderes?

Lenke til kommentar

Det jeg ikke greier å se med oppsettet er rett og slett forhold mellom skjerm, skjermkort, cpu, hk.

19" skjerm med den oppløsninga, jo det holder fint med 4850. Bortsett ifra endel applikasjoner vil cpu gå på tomgang, dvs konverterer det video dagen lang, jo så har oppsettet noe for seg, men her kjøres det high end på cpu, hk, minne, low end på skjerm, skjermkort, altså ingen balanse i systemet.

Som gamer pc er det bort i vegga, som videoredigering det samme, pga skjermen. Som film pc tja , dårlig

Det ville vært greit å vite hva hovedbruksområder er.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Bra dere kommer med forslag:)

Grunnen til at jeg satt opp det hovedkortet er at jeg ble litt "Forelsket" med alle de kule tingene den hadde...

Dermed har jeg funnet komponenter som passet til denne.

Men jeg er er gjerne åpen for Forslag til andre typer.

Lenke til kommentar

Jeg vil være så dristig å påstå at selv om skjermkortet/skjerm ikke holder tritt med resten av systemet så vil det likevel være en fordel med et i7 system da dette muliggjør og forenkler muligheten for fremtidige oppgraderinger i stor grad.

Osse: Å kalle en slik løsning tåpelig er vel å ta litt hardt i? Synes du ordlegger deg litt vel hardt før du i det hele tatt har særlig innblikk i tingenes tilstand.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har selv valgt et lignende oppsett. Tenker som så at det er like greit å legge litt penger i skikkelig hovedkort, prosessor og minne nå, og heller oppgradere litt på skjermkortfronten senere. Dumt å legge mye penger i et socket 775-system nå, hvis det uansett begynner å bli utdatert om ikke mange månedene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Ser ikke dumt ut det. Jeg ville ha byttet ut harddisken med en på 1TB, samt byttet DVD-brenneren til en i svart i stedet for sølv. Dette kunne kanskje også vært et alternativ til skjermkortet?

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...