HeinrichVII Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 For svingende svarte! Aldri har jeg sett en verre gjeng når det gjelder skrivefeil enn bare på noen timer på min sønns bruker her på diskusjon.no. I alle mine år som norsklærer har jeg aldri vært i nærheten av større dysleksiprosent enn dagens unge internetforbrukere. Dere kan vente dere en helvetes leserbrev på dette, i morgen den dag! At de unge skal bli så mye bedre enn foreldregenerasjonen. Ikke narr meg til å smile! Jeg gruer meg til dagen hvor jeg skal forlate vår herres jord og stige inn i lyset. Ikke fordi jeg er redd, men fordi jeg erger meg over at mine barnebarn må leve i et miljø som degenererer hjernene deres! Dere skulle skjemmes, alle som en! Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 For svingende svarte! Aldri har jeg sett en verre gjeng når det gjelder skrivefeil enn bare på noen timer på min sønns bruker her på diskusjon.no. I alle mine år som norsklærer har jeg aldri vært i nærheten av større dysleksiprosent enn dagens unge internetforbrukere. Dere kan vente dere en helvetes leserbrev på dette, i morgen den dag! At de unge skal bli så mye bedre enn foreldregenerasjonen. Ikke narr meg til å smile! Jeg gruer meg til dagen hvor jeg skal forlate vår herres jord og stige inn i lyset. Ikke fordi jeg er redd, men fordi jeg erger meg over at mine barnebarn må leve i et miljø som degenererer hjernene deres! Dere skulle skjemmes, alle som en! Dagens ungdom er i stor grad en gjeng hjernedøde tapere som verken kan regne eller skrive. Og det er selvsagt skoleverkets skyld. Der er man så opptatt av at ingen skal føle seg som taper at man gjør alle til tapere for at ingen skal skille seg ut. De skoleflinke er dominert av flittig innvandrerungdom med en litt annen arbeidsmoral enn den etnisk norske subben som er mer opptatt av dataspill og fyll og fest enn av å tilegne seg et minimum av kunnskap. Om få år er alle viktige jobber i samfunnet besatt av flinke folk med innvanderbakgrunn, mens drittjobbene er besatt av dumme nordmenn. Og med litt flaks vil den nye åndseliten få samfunnet på rett kjøl igjen slik at neste generasjons ungdom kanskje blir tilnærmet like intelligente som ungdommen var på 50- og 60-tallet, altså før det åndelige forfallet satte inn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) For svingende svarte! Aldri har jeg sett en verre gjeng når det gjelder skrivefeil enn bare på noen timer på min sønns bruker her på diskusjon.no. I alle mine år som norsklærer har jeg aldri vært i nærheten av større dysleksiprosent enn dagens unge internetforbrukere. Dere kan vente dere en helvetes leserbrev på dette, i morgen den dag! At de unge skal bli så mye bedre enn foreldregenerasjonen. Ikke narr meg til å smile! Jeg gruer meg til dagen hvor jeg skal forlate vår herres jord og stige inn i lyset. Ikke fordi jeg er redd, men fordi jeg erger meg over at mine barnebarn må leve i et miljø som degenererer hjernene deres! Dere skulle skjemmes, alle som en! Jeg gleder meg til den dagen du tar turen til de evige jaktmarker, jeg. Mulig du har vært vitne til en del dårlig språkbeherskelse på dette forumet, men å legge en hel generasjon for hat synes jeg virker meget trangsynt av deg. Det er tross alt ditt ansvar at vi, som tilhører denne "generasjonen fulle av dyslektikere"(Dysleki er forøvrig en sykdom, og har ikke noe med ferdigheter å gjøre.), lærer oss å skrive på en ordentlig måte. Ansvarsfraskyvelse vil jeg kalle det, og slike mennesker tåler jeg ikke. Endret 14. april 2009 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 steffengd: Dysleksi er ikke en sykdom, men en diagnose man setter på folk som er dårlig til å lese og skrive. Det skjer uavhengig av årsaken til dysleksien. Om det er dårlig læremiljø, medfødte problemer, problemer hjemme, eller rett og slett latskap er ikke så viktig. Slike stemples som dyslektikere likevel. Dysleksi-diagnosen blir ofte brukt som en unnskyldning for å senke lista for bestemte elever og godta at det bare er sånn. Det mener jeg er fullstendig feil måte å behandle dyslektikere. De bør derimot få mer undervisning og strammere oppfølging enn resten så de ikke skal ramle av lasset. Hjernen er som en muskel. Den kan trenes langt bedre selv om den er svak i utgangspunktet. Det er fullt mulig å redusere dysleksi og i mange tilfeller bli kvitt helt, dersom det motiveres og trenes skikkelig. Akkurat som en som er dårlig på 60-meteren kan trene seg til å bli bedre og kanskje ennå bedre enn mange av de som gjør det ganske bra. Men det kreves som sagt rikelig med motivasjon og trening. Det tror jeg dagens skole er alt for dårlig på. Både i måten de behandler dyslektikere og måten systemet er bygget opp nå med garantert plass i videregående skole. Tidligere hadde man en reell frykt for å ikke komme inn på videregående. Det ga mange ekstra motivasjon til å skjerpe seg på siste år av ungdomskolen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 steffengd: Dysleksi er ikke en sykdom, men en diagnose man setter på folk som er dårlig til å lese og skrive. Det skjer uavhengig av årsaken til dysleksien. Om det er dårlig læremiljø, medfødte problemer, problemer hjemme, eller rett og slett latskap er ikke så viktig. Slike stemples som dyslektikere likevel. Dysleksi-diagnosen blir ofte brukt som en unnskyldning for å senke lista for bestemte elever og godta at det bare er sånn. Det mener jeg er fullstendig feil måte å behandle dyslektikere. De bør derimot få mer undervisning og strammere oppfølging enn resten så de ikke skal ramle av lasset. Hjernen er som en muskel. Den kan trenes langt bedre selv om den er svak i utgangspunktet. Det er fullt mulig å redusere dysleksi og i mange tilfeller bli kvitt helt, dersom det motiveres og trenes skikkelig. Akkurat som en som er dårlig på 60-meteren kan trene seg til å bli bedre og kanskje ennå bedre enn mange av de som gjør det ganske bra. Men det kreves som sagt rikelig med motivasjon og trening. Det tror jeg dagens skole er alt for dårlig på. Både i måten de behandler dyslektikere og måten systemet er bygget opp nå med garantert plass i videregående skole. Tidligere hadde man en reell frykt for å ikke komme inn på videregående. Det ga mange ekstra motivasjon til å skjerpe seg på siste år av ungdomskolen. Wiki første avsnitt. Du må gjerne begrunne påstanden om at dyslektikere er late mennesker. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Wiki første avsnitt. Du må gjerne begrunne påstanden om at dyslektikere er late mennesker. Han har da ikke satt likhetstegn mellom dysleksi og latskap. Han påpeker bare at man kan bli regnet som dyslektiker selv om ens lave skrive- og leseferdighetene tilskrives latskap. Og dette stemmer nok. Samtidig er det en kjensgjerning at mange dyslektikeres problemer skyldes en eller annen feilkobling i hjernen. Jeg har sett nok av fremragende elever og studenter som har hatt dysleksi. Et par av de skarpeste elevene i klassen min på vgs. var dyslektikere. At disse bare kunne skjerpe seg og lære å skrive bedre, stemmer nok ikke... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Ok, sant nok. Når jeg tenker meg om virker det som om nesten alle som har "dyleksi" i klassen min har hjuelp i alle andre fag de kan få ekstrahjelp i også. Men jeg VET at en del faktisk sliter, derfor ble jeg litt provosert da sa at dysleksi er en unskyldning for latskap Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 url="http://no.wikipedia.org/wiki/Dysleksi"]Wiki[/url] første avsnitt. Du må gjerne begrunne påstanden om at dyslektikere er late mennesker. Frevild svarer bra: Han har da ikke satt likhetstegn mellom dysleksi og latskap. Han påpeker bare at man kan bli regnet som dyslektiker selv om ens lave skrive- og leseferdighetene tilskrives latskap. Forøvrig står det ingenting i første avsnitt hos Wikipedia om årsaken til dysleksi. F.eks hverken avkrefter eller bekrefter det at latskap kan være en av årsakene. Men jeg VET at en del faktisk sliter, derfor ble jeg litt provosert da sa at dysleksi er en unskyldning for latskap Mulig du tolket feil igjen. Dysleksi kan brukes som unnskyldning for latskap. Da mener jeg ikke bare hos eleven, men også hos lærerne. De kan delvis gi opp eleven og godta situasjonen som den er. Merk at jeg skriver kan. Det gjelder altså noen, ikke alle. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hvor mange er det ikke som bruker dysleksien sin som unnskyldning? Altså, jeg kan ikke lære dette da jeg har dysleksi! Dysleksi innbærer på ingen måte noe frikort når det kommer til det å slippe å lære, for jeg kjenner flere som har diagnosen, men som har kommet seg mye lenger enn meg når det kommer til skriftlige fag. Jeg har ikke noen diagnose, men jeg klarer fortsatt ikke å skrive bra, hva er det som er galt med meg? Det er heller ikke slik at man skal synes synd på de som er syke, men snarere hjelpe dem til å takle hverdagen. Lesepenner, talesynteser, bokscannere osv er eksempler på hjelpemidler som kan hjelpe de som lider av dysleksi. Jeg har disse problemene uten å ha diagnosen, konsentrasjonsproblemer, og ikke minst lese og skrivevansker. Det koster meg masse å skrive slike tekster som dette, jeg skriver masse feil, men jeg leser gjennom teksten min noen ganger før jeg poster og selv etter at jeg har postet også. Jeg tror jeg finner de fleste feilene mine ... Jeg kjenner flere som er akkurat som meg, bare at de har fått diagnosen og bruker det som en unnskyldning for at de ikke gidder å trene hodet sitt. Akkurat som at jeg har brukt min sykdom som unnskyldning for at jeg ikke har orket å trene fysisk. Resultatet er at jeg er en slapp faen, det betyr ikke at jeg ikke er i stand til å trene, jeg har ikke muskelsvinn, jeg er bare lat - slik veldig mange dyslektikere er. Årsaken er at, i motsetning til tidligere, nå er blitt alt for enkelt å få diagnosen. Før så var det alt for vanskelig og ingen ble oppdaget. Diagnosen i seg selv betyr ikke så mye for meg, årsakene er mye viktigere. Er det mangel på trening, problemer i hjemmet, rusproblemer, alkoholproblemer, feilkoblinger i hjernen? Det samme gjelder også dyskalkuli, som ikke er like pop som sin navnebror. Når kommer dysofagi, dysgym, dyslivsynologi osv? Jeg sleit som faen med puggefag, dyspuggiogi? Jeg klarer ikke å pugge årstall, jeg må forstå det jeg leser, hvis ikke så er det ikke noen vits, derfor passer tekniske fag som programmering, databaser, IT-drift meg, mattematikk, regnskap, markedsføring o.l også. Samfunnsfag, historie og andre slike, pugg så mange årstall du klarer, passer ikke for meg. Jeg får ingen diagnose av den grunn. Jeg kan lese en tekst tusen ganger, jeg kan høre den på tape, jeg kan lese og høre den samtidig, jeg kan streke under, skrive den ned, lage stikkordsliseter - men jeg husker ikke en dritt av den, med mindre det er en logisk sammenheng i den. Phew, dette ble langt og er kanskje OT, men jeg ble litt ivrig over diskusjonen rundt dysleksi. Bare vent til dyskalkuli og andre de andre dysene blir populære. Snart er det ikke noen som kan gå på skole under normale forhold lenger ... Lenke til kommentar
frevild Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Kloke ord fra Nikka. Det er forresten merkelig hvordan det i dag er en tendens til å ha en diagnose på alt mulig som man før anså som dårlige egenskaper (eller fravær av gode sådanne). Til slutt er det vel slik at alt som ikke gjør en perfekt, skyldes en eller annen diagnose. Gidder man ikke gjøre lekser, studere eller arbeide, er det ikke fordi man er lat, men fordi man har diagnose X. Spiser man mye og er inaktiv, har man ikke dårlig selvdisiplin, man lider bare av diagnose Y. Og blir man smellfeit til slutt, kan det tilskrives sykdom Z. Jeg er fullstendig klar over at man i mange tilfeller kan basere diagnosen på reelle fysiologiske fenomener, en eller annen ubalanse i hjernen e.l., men samtidig mistenker jeg sterkt at man i mange tilfeller bare bruker diagnoser for å dekke over den enkeltes personlige svakheter. Men dette har kanskje ikke så mye å gjøre med grammatiske skrivefeil. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Læreren min på barneskolen jaktet aktivt på elever med dysleksi. I dag har hun rekorden for å ha avdekket flest dyslektikere i skolens historie. En venn av meg ble "avslørt" som dyslektiker. Han har aldri hatt lærevansker, selv om han ikke gjør det veldig godt på skolen, det var læreren vår som hevdet at han hadde dysleksi. Det viste seg snart at han bare ikke var flink til å skrive og lese. Jeg tror det stemmer at enkelte lærere bruker dysleksi som unnskyldning for at de ikke klarer å lære en elev å skrive og lese rett. Den norske skolen skyter seg selv i tåa. Frykten for at noen skal falle utenfor sosialt fører til at all energien blir brukt på å løfte dem som er rett under middels til middels. Hvis du er under det punktet gir skolen opp og du forblir utenfor. Er du over det punktet og kan alt vil du ikke få nok utfordringer og risikerer å bli lat. Da vil du til slutt gå på en smell, på ungdomsskolen, på videregående, eller på universitetet, fordi du er vant til at skolen er lett og nå er det for vanskelig. Da faller du utenfor. Norske elever som har potensialet til å bli store vitenskapsmenn blir tvunget ned på middelsnivå for å unngå sosiale forskjeller. Dette hjelper ikke for noen, det fører bare til at de smarte blir like dumme som gjennomsnittet, de som er litt dummere enn gjennomsnittet blir dummere. Her har vi sosialdemokratiets balletak på befolkningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå