Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startproblemer på MB 230E


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en MB 230 E, 1990 mod. Mitt problem er følgende:

 

Noen ganger starter bilen ikke, uten at jeg gjentatte ganger må prøve og starte. Dvs. noen ganger tenner den og jeg kan gi gass og motoren øker turtallet, men den kutter brått uten at det er noen "fusking" inne i blidet. Dette skjer kan skje uansett om bilen er kald eller varm.

 

Hadde tilsvarende problemer for noen måneder siden, men da kunne den også kutte mens jeg kjørte. Skiftet da fordeler lokk og stift, noe som hjalp den gang. Har også nå sjekket fordeler for fukt, uten og finne noe.

 

Regner med det er noen oppegående bileksperter på dette forumet som har en formening om hva dette kan være.

 

På forhånd takk for hjelpen!

 

-Einar-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bensinpumpe rele er en kjent gjenganger på Benz...

 

Går den på startgass?

 

Edit : bensinpumpe releet er et svært helvettes rele med mange funksjoner. Det trenger bl.a et TD signal fra fordeler for at pumpa skal gå. Mulig du var nær noe her når du bytta forderlokk/rotor. Sjekk at alle kabler sitter og sjekk om den går på startgass.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=539963&st=0

 

Fikk selv problemer idag med en 230e 92mod.

 

Jeg kjørte med den imorges, men når jeg skulle starte den nå nettopp så

startet den og ruste opp til 1500 rpm for så å gi seg etter 1.5-2 sek.

 

Jeg mistenker i mitt tilfelle OVP releet. (mulig min fikling med turtallsregulatoren i vinter ikke er med på å hjelpe mye heller:P)

 

Hører du bensinpumpa starter hver gang du vrir om tenninga 2 hakk?

Hvis du hører gnistelyder (noe jeg gjorde) så er det antaglig dårlig kontakt på

pumpa. (eller kanskje bensinpumpereleet som mekkern nevner?) Da får man slike symptomer.

 

Fikses med litt sandpapir o.l uten å måtte jekke opp bilen. Releet vet jeg ikke hvor ligger, men jeg har en anelse om at jeg i løpet av idag/morgen vet det:P

 

Det ligger på høyresida rett foran bakhjulet. Der ser du også bensinfilteret, noe som koster ca 50-100kr og kan være greit å skifte så det ikke kommer biter av filteret i innspruten.

Da blir det fort dyrere:/

 

Har alliert meg med naboen som har jobbet på motor trade, mulig jeg kan videreføre noen tips.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips. Skal sjekke det dere sier imorgen, å gi tilbakemelding hva som skjedde.

 

Det er definitivt ikke batteriet, da dette er nytt og starteren går uten problemer. Etter noen startforsøk starter den, ruser opp og kutter momentant. Men andre ganger starter den på første forsøk uten problemer, dog synes det skjer sjeldnere og sjeldnere!!

 

Hvor finner jeg bensinpumpe releet, og hvordan ser det ut? Og er det det samme som injektion relee som jeg finner hos bilopphuggerne? Kan releet måles på verksted for å sjekke om det er i orden?

 

Takk for all hjelp så langt..

 

PS. Hører ingen "gnistre" lyder når jeg vrir 2 hakk nei. Men hører noe jeg regner med er besinpumpa start hvis jeg vrir litt til. Altså rett før starteren slår inn.

Endret av Maidennor
Lenke til kommentar

I mitt tilfelle så viste det seg å være fordelerlokket.

Pusset det rent med litt sandpapir og bilen gikk som den skulle etterpå:)

 

Ganske rart egentlig siden den startet helt som den skulle uten at den fusket , den bare døde helt etter 1-3 sek.

 

Kan være verdt en titt, relativt enkelt å sjekke. Den var bare festet i en skrue m/mutter.

 

OVP releet virket å være i orden, sikringen var intakt også. Ga den ett par slepne kakk just in case:P

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket slangen til tomgangsregulatoren, du kjenner den om du tar hånda under innsuget, om denne slangen har begynt å bli litt slapp i fisken vil ikke motoren starte.

Stikk hånda inn mellom motorblokk og servopumpe så skal du kunne kjenne den, om den er løs eller sprukket så vil du få disse problemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...