Gå til innhold

spørsmål til anngående å behandle farger!?


Anbefalte innlegg

hei

 

noen som gjør, eller har gjort, dette her:

 

Painting with Soft Light

Make a new layer and change its blend mode to Soft Light. Fill it with 50% grey (keyboard shortcut is Shift+F5 then choose 50% grey). Get your brush tool and reduce its opacity to about 30%. Now make sure your foreground and background colours are set to the Photoshop defaults (press the D key). Now paint with dark grey to burn or light grey to dodge. Reduce the opacity of the new layer until the effect is subtle enough.

 

Sente en melding til en ung landskaps fotograf for å spørre om åssen han behandlet bildene sine og da ga han meg denne beskrivelsen!?

Regner med at man ikke kan gjøre noe lignende via lightroom 2?

 

EDIT: dette skal visst tilsvare velvia slide film!?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg testet dette ut på en litt annerledes metode. Jeg brukt Paint bucket på hele bildet, istedenfor å bruke brush på kun noen steder, så tok jeg heller å brukte color range > delete > paint bucket opacity (10-20% mindre enn resten)%, så ble det helt ok.

 

Før:

post-176745-1239959619_thumb.jpg

 

Etter:

post-176745-1239960430_thumb.jpg

 

Brukte samme oppskrift, men har brukt color range til å gjøre om fargene på fjellene og snøen, da de ble for mørke. Jeg brukte Paint bucket på 100%, istedenfor brush på 30%, da jeg synes hele bilde trengte mer kontraster og liv.

 

Ganske grei metode, synes jeg.

Lenke til kommentar

Altså; dette er jo essesielt en Dodge og burn teknikk;

Når du tegner på det laget med hvitt, blir det lysere, og med svart blir det mørkere.

 

Det du skal gjøre er å male highlightene lysere, og skyggene mørkere for å øke konstrasten på en selektiv måte som gir deg full kontroll ca.

 

Ville vurdert å ha laget på Overlay istede for softlight, og bare bruke litt mindre opacity (gir litt sterkere effekt med overlay vs soft light).

Lenke til kommentar

PWL (Paint with light) er en veldig kjent teknikk som også ble brukt i det gamle mørkerommet. I Photoshop kan dette gjøres på veldig mange måter. Jeg synes at teknikken beskrevet først her er litt tungvint, samt at dodge og burn har en tendens til å påvirke fargene.

 

Jeg bruker denne teknikken i Photoshop:

1. Lag et Levels Adjustment Layer og skru bildet mørkere.

2. Sett Blend mode til Luminosity

3. Inverter masken så den blir svart

4. Mal mal på masken med en myk, svart brusk med lav opacity.

5. Finjuster opacity på layeret.

Gjenta alle punktene over med et levels layer gjør bildet lysere.

 

I lightroom 2 kan denne teknikken gjøres slik:

1. Velg Adjustment Brush

2. Skru alle kontrollerne til null bortsett fra Exposure. Skru ned denne et trinn eller to.

3. Velg en passe stor brush med lav flow.

4. Mal i bildet

5. Finjuster exposure etter smak

 

Gjenta dette ved å trykke "New" på Adjustment-panelet, men denne gangen skrur du exposure opp.

 

Et par videoer om Adjustment Brush i Lightroom2 her:

http://www.layersmagazine.com/lightroom-2-...ush-part-1.html

http://www.layersmagazine.com/lightroom-2-...ush-part-2.html

Lenke til kommentar
PWL (Paint with light) er en veldig kjent teknikk som også ble brukt i det gamle mørkerommet. I Photoshop kan dette gjøres på veldig mange måter. Jeg synes at teknikken beskrevet først her er litt tungvint, samt at dodge og burn har en tendens til å påvirke fargene.

 

Jeg bruker denne teknikken i Photoshop:

1. Lag et Levels Adjustment Layer og skru bildet mørkere.

2. Sett Blend mode til Luminosity

3. Inverter masken så den blir svart

4. Mal mal på masken med en myk, svart brusk med lav opacity.

5. Finjuster opacity på layeret.

Gjenta alle punktene over med et levels layer gjør bildet lysere.

 

I lightroom 2 kan denne teknikken gjøres slik:

1. Velg Adjustment Brush

2. Skru alle kontrollerne til null bortsett fra Exposure. Skru ned denne et trinn eller to.

3. Velg en passe stor brush med lav flow.

4. Mal i bildet

5. Finjuster exposure etter smak

 

Gjenta dette ved å trykke "New" på Adjustment-panelet, men denne gangen skrur du exposure opp.

 

Et par videoer om Adjustment Brush i Lightroom2 her:

http://www.layersmagazine.com/lightroom-2-...ush-part-1.html

http://www.layersmagazine.com/lightroom-2-...ush-part-2.html

 

takk, sjekka videoene...men dette er vell ikke helt det samme som jeg ble beskrevet(se første tråd), altså å behandle farger som velvia slide film!? Dette du viser til her er vell mer dogde and burn!?

Lenke til kommentar

Det er jo dodge & burn du beskriv i første posten!!!?!?11

har ikke noe med velvia film å gjøre det du beskrev !!0??!1

 

For å prøve å forklare det på en måte du kanskje skjønner; Soft Light gjør at layeren ignorer alt som er 50% grått.

Maler du med svart på det soft light laget blir alt som er nedenfor det laget mørkere.

Maler du med hvitt på det soft light laget blir alt som er nedenfor det laget lysere.

 

Mao. det er en teknikk som gir deg 100% kontroll over hvor og hvor mye kontrast du skal gi ting.

 

Det har ingenting å gjøre med velvia film!?!?!!

Jeg skjønner ærligtalt ikke hvordan dette med velvia?!

Det er jo ikke en teknikk som gir ett fast resultat engang. Den kan brukes både til å øke kontrast, og til å dempe kontrast. Evt. kan den også brukes til mørklegging (feks vignettering), eller lysning av mørke ting.

Lenke til kommentar
Det er jo dodge & burn du beskriv i første posten!!!?!?11

har ikke noe med velvia film å gjøre det du beskrev !!0??!1

 

For å prøve å forklare det på en måte du kanskje skjønner; Soft Light gjør at layeren ignorer alt som er 50% grått.

Maler du med svart på det soft light laget blir alt som er nedenfor det laget mørkere.

Maler du med hvitt på det soft light laget blir alt som er nedenfor det laget lysere.

 

Mao. det er en teknikk som gir deg 100% kontroll over hvor og hvor mye kontrast du skal gi ting.

 

Det har ingenting å gjøre med velvia film!?!?!!

Jeg skjønner ærligtalt ikke hvordan dette med velvia?!

Det er jo ikke en teknikk som gir ett fast resultat engang. Den kan brukes både til å øke kontrast, og til å dempe kontrast. Evt. kan den også brukes til mørklegging (feks vignettering), eller lysning av mørke ting.

 

 

vell, han sa dette i mailen sin;

 

Dodging means locally brightening midtones and highlights. Burning means locally darkening midtones and highlights. Personally I dont do dodging and burning. I prefer to use curves adjustment layers and layer masks in photoshop. Marc Adamus doesnt use the photoshop dodge and burn tool he uses a slightly more complex method which is also is editable.

 

Så deretter;

 

Painting with Soft Light

Make a new layer and change its blend mode to Soft Light. Fill it with 50% grey (keyboard shortcut is Shift+F5 then choose 50% grey). Get your brush tool and reduce its opacity to about 30%. Now make sure your foreground and background colours are set to the Photoshop defaults (press the D key). Now paint with dark grey to burn or light grey to dodge. Reduce the opacity of the new layer until the effect is subtle enough.

 

Så i følge han så er det to forskjellig ting.I den først mailen jeg fikk, hvor han ikke ga noe beskrivelse, så sa han bare at at likte å behandle bildene sine som velvia film!?

 

Så ikke vet jeg...bare referer til det han sier=)

Lenke til kommentar

Helt rett; du vet ikke. Og han er ikke helt stødig heller.

 

Det han mener er at han bruker denne teknikken, for å legge på samme mengde kontrast som han får på en velvia film, og han legger sikkert metning opp på samme nivå han får med nevnt film også. Feks jeg bruker denne teknikken til å behandle hud i portretter. Samme teknikk, men ser ikke ut som velvia film da jeg er ferdig ;)

 

Men har ett relativt enkelt forslag; kan du ikke bare prøve teknikken før du diskuterer. Selv om du ikke direkte bruker Dodge og burn tool, så er effekten den samme, og du kan godt bruke dodge tool istede for en hvit brush og burn tool istede for en svart brush på det soft light laget.

 

Men som sagt, prøv begge metodene før du diskuterer mere. Jeg har brukt begge metodene, og får likt resultat, men foretrekker å bruke Dodge og burn tool på ett soft light lag istede for curves i CS4 pga D&B har blitt såpass bra der.

Lenke til kommentar
Helt rett; du vet ikke. Og han er ikke helt stødig heller.

 

Det han mener er at han bruker denne teknikken, for å legge på samme mengde kontrast som han får på en velvia film, og han legger sikkert metning opp på samme nivå han får med nevnt film også. Feks jeg bruker denne teknikken til å behandle hud i portretter. Samme teknikk, men ser ikke ut som velvia film da jeg er ferdig ;)

 

Men har ett relativt enkelt forslag; kan du ikke bare prøve teknikken før du diskuterer. Selv om du ikke direkte bruker Dodge og burn tool, så er effekten den samme, og du kan godt bruke dodge tool istede for en hvit brush og burn tool istede for en svart brush på det soft light laget.

 

Men som sagt, prøv begge metodene før du diskuterer mere. Jeg har brukt begge metodene, og får likt resultat, men foretrekker å bruke Dodge og burn tool på ett soft light lag istede for curves i CS4 pga D&B har blitt såpass bra der.

 

Prøvde adjustment tool litt i lightroom 2, viker som en bra metode for å behandle visse bilder=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...