dan83 Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) hei noen som gjør, eller har gjort, dette her: Painting with Soft Light Make a new layer and change its blend mode to Soft Light. Fill it with 50% grey (keyboard shortcut is Shift+F5 then choose 50% grey). Get your brush tool and reduce its opacity to about 30%. Now make sure your foreground and background colours are set to the Photoshop defaults (press the D key). Now paint with dark grey to burn or light grey to dodge. Reduce the opacity of the new layer until the effect is subtle enough. Sente en melding til en ung landskaps fotograf for å spørre om åssen han behandlet bildene sine og da ga han meg denne beskrivelsen!? Regner med at man ikke kan gjøre noe lignende via lightroom 2? EDIT: dette skal visst tilsvare velvia slide film!? Endret 16. april 2009 av dan83 Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Dette må gjøres i Photoshop og er ganske rett frem som han beskriver. Du må dog vite hvor du finner de forskjellige valgene. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Har aldri hørt om det før, men prøvde det nå på et landskapsbilde med snø, og det fungerte ganske fra for å få mer kontrast, og styrke i fargene. Kommer antageligvis til å brukes igjen! Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Noen som har et bilde hvor dette er brukt? Vil gjerne se hva dette gjør, men har ikke photoshop i orden så jeg får testet det selv. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Jeg testet dette ut på en litt annerledes metode. Jeg brukt Paint bucket på hele bildet, istedenfor å bruke brush på kun noen steder, så tok jeg heller å brukte color range > delete > paint bucket opacity (10-20% mindre enn resten)%, så ble det helt ok. Før: Etter: Brukte samme oppskrift, men har brukt color range til å gjøre om fargene på fjellene og snøen, da de ble for mørke. Jeg brukte Paint bucket på 100%, istedenfor brush på 30%, da jeg synes hele bilde trengte mer kontraster og liv. Ganske grei metode, synes jeg. Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Hvis du duplikerer laget og setter modus til multiply vil du vel få samme effekt? Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 På en måte, men ikke helt. Du er også mer fri til hvor du vil gjøre det lite, og hvor du vil gjøre det mye med den andre oppskriften. Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Prøvde det selv i GIMP nå. Fungerte jo greit dette. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Altså; dette er jo essesielt en Dodge og burn teknikk; Når du tegner på det laget med hvitt, blir det lysere, og med svart blir det mørkere. Det du skal gjøre er å male highlightene lysere, og skyggene mørkere for å øke konstrasten på en selektiv måte som gir deg full kontroll ca. Ville vurdert å ha laget på Overlay istede for softlight, og bare bruke litt mindre opacity (gir litt sterkere effekt med overlay vs soft light). Lenke til kommentar
perottol Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 PWL (Paint with light) er en veldig kjent teknikk som også ble brukt i det gamle mørkerommet. I Photoshop kan dette gjøres på veldig mange måter. Jeg synes at teknikken beskrevet først her er litt tungvint, samt at dodge og burn har en tendens til å påvirke fargene. Jeg bruker denne teknikken i Photoshop: 1. Lag et Levels Adjustment Layer og skru bildet mørkere. 2. Sett Blend mode til Luminosity 3. Inverter masken så den blir svart 4. Mal mal på masken med en myk, svart brusk med lav opacity. 5. Finjuster opacity på layeret. Gjenta alle punktene over med et levels layer gjør bildet lysere. I lightroom 2 kan denne teknikken gjøres slik: 1. Velg Adjustment Brush 2. Skru alle kontrollerne til null bortsett fra Exposure. Skru ned denne et trinn eller to. 3. Velg en passe stor brush med lav flow. 4. Mal i bildet 5. Finjuster exposure etter smak Gjenta dette ved å trykke "New" på Adjustment-panelet, men denne gangen skrur du exposure opp. Et par videoer om Adjustment Brush i Lightroom2 her: http://www.layersmagazine.com/lightroom-2-...ush-part-1.html http://www.layersmagazine.com/lightroom-2-...ush-part-2.html Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 1. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2009 PWL (Paint with light) er en veldig kjent teknikk som også ble brukt i det gamle mørkerommet. I Photoshop kan dette gjøres på veldig mange måter. Jeg synes at teknikken beskrevet først her er litt tungvint, samt at dodge og burn har en tendens til å påvirke fargene. Jeg bruker denne teknikken i Photoshop: 1. Lag et Levels Adjustment Layer og skru bildet mørkere. 2. Sett Blend mode til Luminosity 3. Inverter masken så den blir svart 4. Mal mal på masken med en myk, svart brusk med lav opacity. 5. Finjuster opacity på layeret. Gjenta alle punktene over med et levels layer gjør bildet lysere. I lightroom 2 kan denne teknikken gjøres slik: 1. Velg Adjustment Brush 2. Skru alle kontrollerne til null bortsett fra Exposure. Skru ned denne et trinn eller to. 3. Velg en passe stor brush med lav flow. 4. Mal i bildet 5. Finjuster exposure etter smak Gjenta dette ved å trykke "New" på Adjustment-panelet, men denne gangen skrur du exposure opp. Et par videoer om Adjustment Brush i Lightroom2 her: http://www.layersmagazine.com/lightroom-2-...ush-part-1.html http://www.layersmagazine.com/lightroom-2-...ush-part-2.html takk, sjekka videoene...men dette er vell ikke helt det samme som jeg ble beskrevet(se første tråd), altså å behandle farger som velvia slide film!? Dette du viser til her er vell mer dogde and burn!? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Det er jo dodge & burn du beskriv i første posten!!!?!?11 har ikke noe med velvia film å gjøre det du beskrev !!0??!1 For å prøve å forklare det på en måte du kanskje skjønner; Soft Light gjør at layeren ignorer alt som er 50% grått. Maler du med svart på det soft light laget blir alt som er nedenfor det laget mørkere. Maler du med hvitt på det soft light laget blir alt som er nedenfor det laget lysere. Mao. det er en teknikk som gir deg 100% kontroll over hvor og hvor mye kontrast du skal gi ting. Det har ingenting å gjøre med velvia film!?!?!! Jeg skjønner ærligtalt ikke hvordan dette med velvia?! Det er jo ikke en teknikk som gir ett fast resultat engang. Den kan brukes både til å øke kontrast, og til å dempe kontrast. Evt. kan den også brukes til mørklegging (feks vignettering), eller lysning av mørke ting. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Det er jo dodge & burn du beskriv i første posten!!!?!?11 har ikke noe med velvia film å gjøre det du beskrev !!0??!1 For å prøve å forklare det på en måte du kanskje skjønner; Soft Light gjør at layeren ignorer alt som er 50% grått. Maler du med svart på det soft light laget blir alt som er nedenfor det laget mørkere. Maler du med hvitt på det soft light laget blir alt som er nedenfor det laget lysere. Mao. det er en teknikk som gir deg 100% kontroll over hvor og hvor mye kontrast du skal gi ting. Det har ingenting å gjøre med velvia film!?!?!! Jeg skjønner ærligtalt ikke hvordan dette med velvia?! Det er jo ikke en teknikk som gir ett fast resultat engang. Den kan brukes både til å øke kontrast, og til å dempe kontrast. Evt. kan den også brukes til mørklegging (feks vignettering), eller lysning av mørke ting. vell, han sa dette i mailen sin; Dodging means locally brightening midtones and highlights. Burning means locally darkening midtones and highlights. Personally I dont do dodging and burning. I prefer to use curves adjustment layers and layer masks in photoshop. Marc Adamus doesnt use the photoshop dodge and burn tool he uses a slightly more complex method which is also is editable. Så deretter; Painting with Soft Light Make a new layer and change its blend mode to Soft Light. Fill it with 50% grey (keyboard shortcut is Shift+F5 then choose 50% grey). Get your brush tool and reduce its opacity to about 30%. Now make sure your foreground and background colours are set to the Photoshop defaults (press the D key). Now paint with dark grey to burn or light grey to dodge. Reduce the opacity of the new layer until the effect is subtle enough. Så i følge han så er det to forskjellig ting.I den først mailen jeg fikk, hvor han ikke ga noe beskrivelse, så sa han bare at at likte å behandle bildene sine som velvia film!? Så ikke vet jeg...bare referer til det han sier=) Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Helt rett; du vet ikke. Og han er ikke helt stødig heller. Det han mener er at han bruker denne teknikken, for å legge på samme mengde kontrast som han får på en velvia film, og han legger sikkert metning opp på samme nivå han får med nevnt film også. Feks jeg bruker denne teknikken til å behandle hud i portretter. Samme teknikk, men ser ikke ut som velvia film da jeg er ferdig Men har ett relativt enkelt forslag; kan du ikke bare prøve teknikken før du diskuterer. Selv om du ikke direkte bruker Dodge og burn tool, så er effekten den samme, og du kan godt bruke dodge tool istede for en hvit brush og burn tool istede for en svart brush på det soft light laget. Men som sagt, prøv begge metodene før du diskuterer mere. Jeg har brukt begge metodene, og får likt resultat, men foretrekker å bruke Dodge og burn tool på ett soft light lag istede for curves i CS4 pga D&B har blitt såpass bra der. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Helt rett; du vet ikke. Og han er ikke helt stødig heller. Det han mener er at han bruker denne teknikken, for å legge på samme mengde kontrast som han får på en velvia film, og han legger sikkert metning opp på samme nivå han får med nevnt film også. Feks jeg bruker denne teknikken til å behandle hud i portretter. Samme teknikk, men ser ikke ut som velvia film da jeg er ferdig Men har ett relativt enkelt forslag; kan du ikke bare prøve teknikken før du diskuterer. Selv om du ikke direkte bruker Dodge og burn tool, så er effekten den samme, og du kan godt bruke dodge tool istede for en hvit brush og burn tool istede for en svart brush på det soft light laget. Men som sagt, prøv begge metodene før du diskuterer mere. Jeg har brukt begge metodene, og får likt resultat, men foretrekker å bruke Dodge og burn tool på ett soft light lag istede for curves i CS4 pga D&B har blitt såpass bra der. Prøvde adjustment tool litt i lightroom 2, viker som en bra metode for å behandle visse bilder=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå