Gå til innhold

er det mulig å ha linux + windows xp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er to muligheter. Dualboot og virtualisering.

Dualboot betyr at du har to (eller flere) partisjoner. Blir som at du hadde flere disker sammtidig. Da blir begge OSene raske men du kun være på et av gangen. http://www.hardware.no/artikler/dualboot/43696/5

Den andre muligheter er å kjøre det ene OSet "inni" det andre. F.eks. legg inn ubuntu på vanlig måte og installer f.eks. XP gjennom VirtualBox. Da får du litt dårligere hastighet på det OSet som kjører virtuelt, men du kan kjøre begge sammtidig.

Opp til deg.

Lenke til kommentar
hva er "partisjoner" ?

vær så snill forklar

En harddisk kan være delt inn i flere partisjoner. (på windows kan du ha c: og d: på en og samme fysiske disk, men altså delt på to partisjoner.)

I daglig bruk oppleves det som flere disker i maskinen. Men kapasiteten deles da.

Lenke til kommentar

Du må gjerne legge inn ubuntu i windows. Men dette er hverken virtualisering eller dualboot. Det er en fullverdig installasjon, men en "virtuell" disk i form av en fil på windows disken (ntfs, c:). Dette er en grei måte å teste ut på, men du taper en del disk ytelse.

Om du skal gjøre det på det "riktige" måten bruker du den ene partisjonen til ubuntu. Men dette med bokstaver på disker og partisjoner er en snodig Windows greie. Så du installerer ikke ubuntu på d:. Du formaterer den partisjonen (som du før kalte d:) til et annet filsystem enn ntfs. F.eks. ext3/4.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke wubi er det bare å sette inn cd'en mens windows kjører og installere det. Enkelt og greit.

Men hvis du skal legge det på en egen partisjon må du starte pc'en fra cd'en. Altså sette BIOS til å boote fra cd. Da kan du også prøve LiveCDen. Hvis du velger denne løsningen må du være litt mer forsiktig for ikke å slette alt du har på windows fra før av. Evt. bakup.

Lenke til kommentar

For å være ærlig: jeg vet ikke om Linux er noe for deg hvis du ikke klarer å installere det med den informasjonen du har fått her. Det krever litt egen innsats og vilje til å finne løsninger. Og jeg har pekt på en guide som forklarer deg alt.

Lenke til kommentar

ja det finnes bare en måte å lære på, å prøve å feile som jeg har gjort siden jeg startet med linux. selv etter år har jeg enda store problemer. men er flink til å søke og klare å løse dem.

for å installere ubuntu så på linken i min forgje post. det er å laste ned wubi, trykke install, vent, play :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...