Gå til innhold

Lover og regler som omfatter menige.

ElmotriX

Anbefalte innlegg

Jau. jeg er menig i hæren, og kom inn i august 08. har nå bare 2 måneder igjenn, og begynner å komme i dimme humør sammen med resten av troppen.

desverre føler ikke befalt vårt det samme og både helg og kvelds tjeneste er fortsatt vanlig kost, og vi begynner å bli farlig lei. Jeg skjønner at selvfølgelig er det ingen lover som direkte forbyr dette, men norges lover er en hel haug med definisjonsspørsmål, og de aller fleste lover kan defineres forskjellig og strekkes langt.

men jeg finner ingen lover som omfatter menige i det heletatt. er klar over at arbeitsmiljølover §§1-7 gjelder for oss, men hva ellers?

sett bortsett fra UD 2-1, finnes det noe reglement internt i forsvaret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsmiljøloven gjelder ikke for menige i førstegangstjenesten nei. Den gjelder som retningslinjer, men er ikke bindende.

De kan gjøre hva pokker de vil med dere, basically. Gi dere så mye tjeneste de gidder. Hvis du føler det er for mye, så ta det via TMO, så kan de gi beskjed oppover, så kan det hende en eller annen overentusiastisk, nyeksaminert løytnant får en liten strekk.

Lenke til kommentar

Forsvaret kan gjøre AKKURAT hva de vil unntatt fysisk og kolliktiv avstraffelse. Kan ta et eksempel om lastebil (siden det er det jeg kan), så er de sivile reglene at man kan kjøre 9 timer om dagen avbrutt av minst 45 minutter pause. I det militære, er VEILEDENDE regel at man kan sitta 18 timer bak lastebil-rattet i strekk. Dog trengs ikke det følges, så min rekord er 26 timer i strekk bak et ratt uten pause ei helg. Ikke trafikalt forsvarlig, ikke humant forsvarlig, men dog lovlig

Lenke til kommentar
Hvorfor må det det?

fordi det er så mange som tror forskjellige ting. mye synsing ute å går. og befalet påstår ting i hytt og pine de også. men jeg har enda ikke sett et eneste skrevet reglement. ingenting håndfast. hvor har de gjemt det?

hadde vært fint å kunne fått en totaloversikt over alle regler som omfatter menige.

Lenke til kommentar

enkelt og greit, det er stort sett rettningslinjer som gjelder, få helt konkrete regler.

de faste reglene går gjerne på sikkerheten til menige og andre.

du kommer ingen vei med dette, de har lov til "alt", om dere så finner ett eller annet som kan brukes, så finnes det alltid noe som kan brukes mot dere.

f.eks i stedet for å ha helgevakt/tjeneste kan dere få helgeøvelse i telt, så lenge det er øvelse er uansett alt som ikke går på sikkerhet lov.

Lenke til kommentar
Men når det gjelder kjøring ETTER øvelse, blir man nektet å kjøre før 5 timer etter ENDEX..... Husker jeg satt på Heistadmoen og halvsov i 5 timer for å få lov til å kjøre hjem igjen.

det varierer vel ut fra hvor krevende øvelsen er.

på det værste hadde vi ca ett døgn etter øvelsen der vi ikke fikk lov til å gå ut av leiren uten tilatelse fra befal, kjøring var det bare å glemme.

ALT på leiren utenom messa var også stengt det døgnet, var snakk om å sove og spise.

men, det beste trådstarter kan gjøre er vel å holde ut, kommer skjeldent noe godt av å være vrang mot befalet, etter min erfaring ihvertfall...

Lenke til kommentar

Være vrang mot befalet er vi klare til. De har vært dritt sekker mot oss siden dag 1. det kan forventes i rekrutten men du skulle forvente noe bedre forhold etter 8 måneder.

Jeg ser hva dere skriver, men i mine øyne er hva dere mener like mye verd som alt annen synsing. jeg trenger noe å holde fast til.

Du skal bli overasket over hvor mye som kan gjøres med få lover.

Endret av ElmotriX
Lenke til kommentar
Være vrang mot befalet er vi klare til. De har vært dritt sekker mot oss siden dag 1. det kan forventes i rekrutten men du skulle forvente noe bedre forhold etter 8 måneder.

Jeg ser hva dere skriver, men i mine øyne er hva dere mener like mye verd som alt annen synsing. jeg trenger noe å holde fast til.

Du skal bli overasket over hvor mye som kan gjøres med få lover.

Problemet er bare at du har ikke noe fast å holde til.

Kveldstjeneste osv, bestemmer befalet. Dere har ikke en dritt dere skulle ha sagt, og ferdig med det. Jeg vet kveldstjeneste suger, men synd trist leit.

Hvor er du stasjonert?

Uansett, det ENESTE du kan gjøre, er å ta det opp med TMO. Hvem er troppens TV? Få han til å det videre opp i systemet.

Btw, å være vrange mot befalet, eventuelt nekte ordre osv, går bare utover dere. Ingen lur løsning, tro meg.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar

Forsvaret kan ikke tvinge deg til noen ting. De kan bare få deg til å angre på at du ikke gjorde det :). Hold hodet høyt dine siste måneder i kongens klær. Du kommer garantert til å savne det i fremtiden uansett og da er det fint å se tilbake på at du ga gass selv om du hadde lyst til å dimme.

Endret av Keylar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...