Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp til måter til å øve på prøver

Anbefalte innlegg

jeg går i 8. men har dårlige karakterer og får prøver tilbake med 3-4 selv om jeg gjør lekser og øver på prøver mange timer hver dag, jeg har prøvd litt forskjellige måter å øve på men jeg trenger hjelp til en bra måte å gjøre det på slik at jeg får med meg det meste av pensummet.

på barneskolen var jeg blant de beste i klassen, og nå ligger jeg under gjennomsnittet. :ermm:

btw: en i klassen øver 1-2 timer før prøvedagene og får 6 og sjeldent 5.

Endret av diskus123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke fag er det snakk om? Man må nok øve litt forskjellig fra fag til fag.

En ting som jeg har lært meg i alle fall er at det viktigste verktøyet utenom læreboka er blyant og papir. Ikke for å notere, men for å skrible. Å tegne problemer er ofte en måte å få stoff til å sitte på. Bare det å jobbe litt direkte med fagene, på et kladdeark gjør at du sitter og bearbeider det du har lest, og det hjelper veldig på å både huske et problem, og å forstå det. Men igjen, det er jo avhengig av hvilke fag det er snakk om.

Å jobbe sammen med andre er også enormt effektivt. Å diskutere det man skal lære er effektivt. Du husker det du har diskutert, og du forstår det godt også.

Lenke til kommentar

ja, det glemmte jeg å svare på, historie, rle, naturfag. slike puggefag.

kan kanskje skrive ned stikkordfra pensummet, og så skrive ned litt om hvert stikkord.

men det tar syykt lang tid, stikkord og tekst fra 2 sider i læreboka er ca. 2 A4 ark.

Endret av diskus123
Lenke til kommentar

Les et avsnitt, tenk igjennom det du har lest i hodet, slik at du bearbeider stoffet fra korttidshukommelse til langtidshukommelse. Spør spørsmål til deg selv og svar på dem så godt du kan. Se på illustrasjoner i bøkene, eventuelt notater du har skrevet på i timen. Jeg lærer som regel ikke av å lage en sammendrag, for meg er det å pugge detaljer og forstå sammenhenger som gjenspeiler mine karakterer :).

Pleier som regel også å sitte over natta, da får hjernen tid til å bearbeide stoffet.

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar

Det jeg gjør når jeg øver til "puggefag" er at jeg lager meg et puggeark.

Jeg tar da og skriver ned de viktigste tingene i en undertitel.

Hvis du har om Jødedommen, så er en undertittel: Jøder spiser ikke hva slags mat.

da tar jeg alt det jeg synes er viktig under den undertitelen og fyller inn.

Som sluttresultat får du et pent og ovesiktlig, hefte på 2-3 ark, alt etter på hvor stort kapittlet er. Det funker veldig fint for meg, og jeg har 5 i de fleste fag, 5+ i krl og naturfag faktisk.

Det som kanskje kan være lurt før du lager puggearket, kan være å lese gjennom kappittlet et par ganer, for og så lage puggearket. På den måten kan du få tillegsopplysninger, som gir deg 6'eren i underbevistheten din.

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Metoden som fungerer best for meg er bare å lese igjennom stoffet i boken 2-3 ganger. Når du har lest ferdig et avsnitt, stiller du deg selv spørsmål og ser om du klarer å svare. Hvis ikke, les mer.

Mange sier at det er så bra å skrive notatark til prøver, men jeg er helt uenig.

Lenke til kommentar
Skriv litt stikkord oppover armen. Jeg får sjeldent dårligere enn 4. Notatene på armen hjelper godt :). Vist du ikke blir tatt.

Det der er et av de dårligste tipsene her i tråden. Å oppfordre en person til juks er ikke bra.

Lenke til kommentar

nei, fy fy, hater juks, det går bare utover deg selv. tilslutt står du der på harvard f.eks og er dum som et brød, hva gjør du da? det var kanskje et dårligt eksempel :!:

btw: fant ut av at jeg muligens har konsentrasjonsvansker, så der lå kanskje litt av grunnen til at jeg må øve så mye.

glemmer det meste jeg leser desverre :ermm:

men da er det bare en ting å gjøre, å det er å øve minst 50T TIL VÆR PRØVE :yes: eller kanskje litt mindre :p

Endret av diskus123
Lenke til kommentar
nei, fy fy, hater juks, det går bare utover deg selv. tilslutt står du der på harvard f.eks og er dum som et brød, hva gjør du da? det var kanskje et dårligt eksempel :!:

btw: fant ut av at jeg muligens har konsentrasjonsvansker, så der lå kanskje litt av grunnen til at jeg må øve så mye.

glemmer det meste jeg leser desverre :ermm:

men da er det bare en ting å gjøre, å det er å øve minst 50T TIL VÆR PRØVE :yes: eller kanskje litt mindre :p

Hvis du glemmer det du nettopp har lest, prøv å lese avsnittet om igjen og tenk på det du nettopp har lest. Husk å lese i din egen tempo, ikke stress :).

Lenke til kommentar

Uenig. :)

Les hurtig, ikke les ordene høyt inni deg når du leser og ikke stopp opp og les samme setning flere ganger. Bruk gjerne en penn eller fingeren til å følge linjen, da blir det lettere å konsentrere seg. Er det et ord, en formel eller noe annet du ikke forstår - ikke stopp - sett et kryss i margen og fortsett. Gå senere tilbake til det du er usikker på, les det en gang til, tegn opp problemet (i fysikk og matte er det viktig å visualisere problemet), slå opp ordet i en ordbok eller søk på Wikipedia for en fyldigere forklaring.

Holder du et godt og jevnt tempo når du leser, konsentrerer du deg mer om lesingen, i stedet for alt annet. Du blir forbauset hvor mye mer du får med deg når du tenker over stoffet etterpå!

Dette er ikke noe voodoogreier jeg selv har komt på, det er en velkjent meoreringsteknikk.

Lenke til kommentar
Uenig. :)

Les hurtig, ikke les ordene høyt inni deg når du leser og ikke stopp opp og les samme setning flere ganger. Bruk gjerne en penn eller fingeren til å følge linjen, da blir det lettere å konsentrere seg. Er det et ord, en formel eller noe annet du ikke forstår - ikke stopp - sett et kryss i margen og fortsett. Gå senere tilbake til det du er usikker på, les det en gang til, tegn opp problemet (i fysikk og matte er det viktig å visualisere problemet), slå opp ordet i en ordbok eller søk på Wikipedia for en fyldigere forklaring.

Holder du et godt og jevnt tempo når du leser, konsentrerer du deg mer om lesingen, i stedet for alt annet. Du blir forbauset hvor mye mer du får med deg når du tenker over stoffet etterpå!

Dette er ikke noe voodoogreier jeg selv har komt på, det er en velkjent meoreringsteknikk.

Hørtes ikke dumt ut! Skal testes neste prøve :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...