moskito Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hei lurte på en ting. Jeg skal bygge pc. Alt er kalrt men lurer bare på en ting før jeg kjøper...... Hvis jeg instalerer Xp på den nye pc.n (skal bygge...) Også vil jeg bytte til win7 når det kommer. Hva gjør jeg?.... Er det bare å reformatere? Elelr må jeg gjøre noe annet også........ Lenke til kommentar
TheFreak Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Ta backup av det du vil ta vare på. Finn frem cd platen med Win 7. Gjør det mulig å boote, og derretter kommer det en instalasjonsguid. Lenke til kommentar
moskito Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 Ta backup av det du vil ta vare på. Finn frem cd platen med Win 7. Gjør det mulig å boote, og derretter kommer det en instalasjonsguid. Jeg er ikke så veldig god med pc... Hva er å boote? Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) Å starte opp PC-en. Definition: Booting a computer (out of the window) is something we're all tempted to do from time to time, but boot is just short for bootstrap. When a computer is powered on, it starts executing an application in its ROM. This is called a Boot Program and usually you'll see lots of system messages before the Operating System starts loading. Nowadays the whole process from power on until being ready to use is called the Boot Process. Endret 16. april 2009 av Underpants Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Fyst og fremst vil eg berre få si at dersom du ikkje veit kva det er å 'boote', så trur eg ikkje du er klar for å byggje din eiga PC. Nå, for å hjelpe deg med ditt spørsmål om å bytte OS. Om du allereie har installert XP på ein partisjon på harddisken din, og du har lyst å installere Windows 7 på den, så er det berre å formatere - så installere. Alt dette kan du gjere via Windows 7 sin CD for installasjon. Du kan til dømes gjere det ved å ta ein "Custom Installation" der du veller partisjon, og formaterer den før du trykker "Install." Det du eigentleg berre må passe deg for, er å trykke "Upgrade Windows." Denne funksjonen bruker du berre dersom du har lyst å ta vare på filane du hadde i din tidligare Windows-installasjon. Personleg ville eg aldri brukt denne funksjonen, da det kan bli litt rot med gamle filer og installasjonar o.l. I denne samanhengen så er min preferanse ein "Clean Install." Altså, ein formatering av harddisken før installasjonen. Håpar eg var til hjelp! Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hm, jeg trodde at det kun var Vista SP1 som kunne oppgraderes til Win7 uten å miste både det ene og det andre. Har du forsøkt med XP, JarlG? Uansett så er jeg enig i at en ren installasjon vil være det beste. For øvrig ville jeg faktisk gått for betaversjonen av Win7, eller eventuelt RC1 om denne har kommet ut via lovlig medium (jeg har ikke fulgt med så godt på den fronten i det siste). Jeg var litt skeptisk til å kjøre beta som hovedOS, men etter å ha testet det på et par maskiner en stund nå, så er jeg virkelig imponert. Noen småfeil er det riktig nok, men ikke noe jeg ikke kan leve med. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Nei, takk for retting - har ikkje prøvd "Upgrade Windows"- funksjonen på XP, sjølv om eg har betaen på ein CD. Til opplysning så er ikkje Windows 7 RC1 ute.. enda. Har prøvd Windows 7 Betaen, og må si at den er å preferere over Vista. Windows XP, derimot, passer mine behov betre, da nokon program ikkje køyrde som dei skulle på Betaen. Lenke til kommentar
moskito Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 Nei, takk for retting - har ikkje prøvd "Upgrade Windows"- funksjonen på XP, sjølv om eg har betaen på ein CD. Til opplysning så er ikkje Windows 7 RC1 ute.. enda. Har prøvd Windows 7 Betaen, og må si at den er å preferere over Vista. Windows XP, derimot, passer mine behov betre, da nokon program ikkje køyrde som dei skulle på Betaen. Takk for svar..... Jeg skal få hjelp til å bygge PC av en jeg kjenner.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå