Studentinød Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Oppgave 1 Vi har en nikkel isotop som er radioaktiv med en halveringstid på 100år. Vi har en klump av denne isotopen som veier 2g. Massen m(målt i gram) som funksjon av tiden t(målt i år) er en løsning på differensiallikningen m' = -km, der k er en konstant. a) Finn m(t) b) Hvor lang tid tar det før klumpen veier 1,8g? Oppgave 2 En bakteriekultur inneholder ved et gitt tidspunkt 10^5 bakterier. Vi lar N være bakterietallet etter t timer og antar at vekstfarten er gitt ved N' = 0,15N(1-10^-6N) a) Vis at likningen er separabel. b) Finn N(t) og tegn grafen N c) Finn bakterietallet etter fem timer? d) Når vokser bakterietallet raskest? e) Hva skjer med antall bakterier i det lange løp? f) Hva kaller vi en vekstmodell av denne typen? Oppgave 3 Newtonons avkjølingslov sier at temperaturendringen for en gjenstand er proposjonal med temperaturforskjellen med omgivelsene. Nils har fylt opp badekaret med vann. Romtemperaturen er 23 grader, og vanntemperaturen er til å begynne med 50 grader. I løpet av det første minuttet synker temperaturen til 49 grader, og Nils antar at den momentane vekstfarten til å begynne med var -1 grader/min a) Vis at proposjonalitetskonstanten i Newtons avkjølingslov i dette tilfellet er -0,037min^-1 b) Finn temperaturen T etter t minutter. c) Hvor lang tid tar det før vanntemperaturen er 35 grader? d) Hva skjer med temperaturen i det lange løp? Oppgave 4 Løs difflikningen: xy' + 2y + 3 = 0 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Se svaret mitt i den andre tråden Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Problemet er at eg ikke får til utregningen i oppgave 2b, ligner ikke helt på svaret i fasiten Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Jeg ville brukt delbrøksoppspalting på venstre side for så å integrere begge sider mhp t. Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Jeg ville brukt delbrøksoppspalting på venstre side for så å integrere begge sider mhp t. er det jeg har gjort, men får det ikke til å bli N(t) = 10^6*e^0,15t / e^0,15t + 9 9 talle skjønner jeg hvertfall ikke hvor kommer i fra Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 9-tallet gjør at initialbetingelsen blir oppfylt; Men jeg ender opp med Det ser ikke ut til å lede fram til fasiten. Er du helt sikker på at ligningen er skrevet av riktig? Mulig det er jeg som roter her, altså. Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 er sikker på det ja, faglærer hadde regna det ut til å bli det. Kan hende hun har feil da Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Får du det samme som meg, da? Du får satse på at noen andre smartinger dukker opp her. For å bidra litt: Oppgave 4 løser du greit ved å dele begge sider på x (anta x ulik 0) og finne en integrerende faktor. Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Klarte alt det andre:D Var ikke så vrient som eg først trodde. Men oppgave 2 va fæl:O spurt endel andre lærere på vgs men ingen har hatt diff likninger. Nytt pensum i år og vår lærer er ikke serlig stø på matten. Nei får ikke samme som deg, får nesten likt med fasiten, bortsett fra 9ern, som eg ikke kor skal "komme inn" i likningen pluss et annet tall. Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Gidder du skrive fremgangsmåten din, da? Trenger ikke gjøre det hvis det er mye jobb, altså. Men man burde ha kommet til bunns i dette ... Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 no har eg gjort nokke helt anna, det ser hvertfall ikke klokt ut Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Gidder du skrive fremgangsmåten din, da?Trenger ikke gjøre det hvis det er mye jobb, altså. Men man burde ha kommet til bunns i dette ... kan jo gjøre det på den enkle måten ved å bruke den generelle løsningen: N' = k*N*(B-N) N(t)= B / (Ce^-Bkt + 1) hva får du da? Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Den delbrøksoppspaltingen er jeg ikke helt enig i. Jeg får at og videre (setter k=10^-6 igjen); Fant for øvrig nettopp en gammel kladdebok der jeg hadde løst og fant da løsningen som har samme formen som fasiten i din oppgave. Jaja, tror ikke jeg har så mye mer å bidra med enn dette. Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 (endret) kordan regne ut: N= Ce^0,15t(1-kN)^k ? og hvis vi går utifra fasitsvaret, kordan kan en komme fram til d) ? no slutta snart hjernen min å fungere-_- Endret 17. april 2009 av Verruckt Lenke til kommentar
Studentinød Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Har enedlig klart alt, tusen takk for all hjelp:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå