Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer Aspire L 5100 vil i formatere seg fra bootdisk

Anbefalte innlegg

EDIT:

Hei!

Jeg har en Acer Aspire L 5100 som kom med Vista Home Basic.

Nå ønsker jeg å formatere denne med en slik bootformateringsdisk som fullstendig sletter alt på maskinen. Denne har fungert fint å kjøre på mine andre pcer, men det funker ikke på min acer.

Den booter opp og jeg kommer inn på programmet, men det kommer opp error vedrørende at det kan være damge på disken eller noe slikt...

Er det noen som har tips om hvordan jeg kan få fjernet hver eneste rubbel og bit fra min Acer?

Endret av hilux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier activation patch, så syns jeg dette høres litt ulovlig ut.

Selv kjenner jeg ikke stort til vista, da jeg fremdeles holder meg til XP.

Men om dette er ulovlig, så er det heller ikke tilatt å snakke om her, så det kan være derfor du ikke får noe svar ;)

Lenke til kommentar
hm? det er vel bare å bruke en oppstart-cd med et partisjonsprogram og slette partisjonene derfra, eg: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php , eller boot & nuke og liknende.

Men den vil liksom ikke kjøre formateringen. Bruker en cd som heter DBAN.. kommer fint inn på programmet der, men den klarer ikke strte formateringen. Akkurat som noe drit på maskinen hindrer den?

Jeg kan forsøke først å formatere via Vista installasjonen og også slette alle partisjonene (har ikke gjort det siste tidligere)... burde dette ha noe å si?

Endret av hilux
Lenke til kommentar

Den siste partisjonen du nå så, var nok recovery partisjonen.

Denne kunne du brukt til å legge inn windows på nytt, som fra fabrikk.

Men en annen ting jeg tenkte på, har hørt at du kan bruke lisensen under maskinen, til å installere windows på nytt, og enda få aktivert via microsoft.

Så lenge du velger samme versjon av vista, som det lisensen tilsier.

Men har aldri prøvd selv.

Lenke til kommentar
Den siste partisjonen du nå så, var nok recovery partisjonen.

Denne kunne du brukt til å legge inn windows på nytt, som fra fabrikk.

Men en annen ting jeg tenkte på, har hørt at du kan bruke lisensen under maskinen, til å installere windows på nytt, og enda få aktivert via microsoft.

Så lenge du velger samme versjon av vista, som det lisensen tilsier.

Men har aldri prøvd selv.

Tror jeg fant en fjerde partisjon her nå. har fått til å kjøre Active@Killdisk.. så står å jobber nå. Har bare lyst å nuke den tilbake til steinalderen sånn at jeg kan starte fresh.

Jeg forsøkte å taste inn min nøkkel når jeg la inn Vista home på nytt (hadde ikke installert SP1 da) og da ville den ikke ekseptere koden, men forklaringen var at den var til en annen versjon av Vista...

Men om jeg får slettet alt nå skal jeg ikke da ha en "vanlig" cleen pc.. hva må jeg gjøre for å få tatt ett endelig oppgjør med alle partisjonene å få den heeeelt cleen?

Endret av hilux
Lenke til kommentar

Stemmer det. Funka fint for meg når jeg putta inn SSD disken min. Aktiveringen gikk smertefritt etter å ha knasta inn serienummeret som stod på klistremerket på siden.

Lenke til kommentar

Stemmer det. Funka fint for meg når jeg putta inn SSD disken min. Aktiveringen gikk smertefritt etter å ha knasta inn serienummeret som stod på klistremerket på siden.

Hva er en SSD disk?

Jeg har selvfølgelig en sånn vistaplate som er av en slik art at det ikke kommer fra butikken... Men det skulle vel ikke ha noe å si for at koden min skal funke, or..?

Lenke til kommentar

SSD er en ny måte å lagre info på. (Noe av den samme teknologien som minnekort bruker)

Tar over for de vanlige hard-diskene (med snurrende plater).

Stort sett raskere, noe dyrere, og helt stille og kalde.

Finfin oppgradering av pcen spør du meg.

Det har vært mange artikler på hw.no om dette. Ta en titt.

Men dette er ikke relevant for problemene du har med partisjonering og installering. Var bare nevnt i forbifarten ifra min side.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854&hl=

Endret av tha_lode
Lenke til kommentar

Ja, fikk instalert med nøkkelen på pcen..

Så selv om jeg egentlig ikke fikk løst det jeg lurte på så fikk jeg satt opp maskinen på nytt og da er jeg fornøyd nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...