Gå til innhold

Praktisk bysykkel i prisklassen 3-5k


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en sykkel jeg kan bruke til og fra jobb, og er ute etter en praktisk sykkel. Det betyr at den må ha støtte, kjedebeskytter, ordentlige skjermer, og helst bagasjebærer. Jeg foretrekker at den ikke har demper, og at den kan ha piggdekk om nødvendig. I dag har jeg en veisykkel fra 80-tallet, jeg liker den egentlig godt, den er ikke spesielt lett, men veldig stiv og triller lett, derfor føles det som alle kreftene "går rett i asfalten".Om mulig er jeg ute etter samme fell i min nye sykkel.

 

Det er spesielt noen konkrete ting jeg lurer på:

Noen sykler har navgir, dette virker praktisk, men vil disse føre til at krefter forsvinner fra tråkket?

Hvor viktig er egentlig dette med vekt? Ekstrautstyret er jo også relativt tungt, så jeg innbiller meg at det ikke er velinvesterte kroner å betale masse for å spare 1 kg på grunnvekta.

Hva er det konkret jeg får av forbedringer om jeg går for en sykkel til 5k istedet for en til 2-3k?

Mange selgere ser ut til å insistere på å anbefale meg hybridsykler, istedet for bysykkelmodeller, noen spesiell grunn til dette? (jeg har ikke tenkt å kjøre noe til skogs eller på grus, utover grusen som ligger i veibanen)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke så god peiling på bysykler ettersom det er terreng som er min greie, så jeg kan ikke svare på alt. Men kan da hjelpe deg med noen av tingene.

 

Navgir virker kanskje praktisk, men tråkk-effektiviteten er svært dårlig kontra utvendige gir, rullemotstanden er høyere og vedlikeholdet er mye mer komplisert. Jeg hadde i hvert fall sett etter en modell med utvendige gir.

 

Vekt har mest å si hvis du sykler mye i stigninger, men jeg antar at på en bysykkel, der ekstrautstyr utgjør en god del av vekten, så har de enkelte kiloene lite å si. Men du bør allikevel se etter en sykkel med aluminiumsramme siden du da slipper å tenke på rust, noe bysykler definitivt blir utsatt for, i hvert fall hvis du kommer til å sykle på saltede veier.

 

Forbedringene man ser på syklene i de ulike prisklassene avhenger veldig av hvilket merke man ser på. Noen produsenter har en "grunnramme" som de oppgraderer utstyret på, mens andre har samme utstyrspakka, men bedre ramme. En grei huskeliste når man kjøper sykkel er å prioritere: 1. Ramme, 2. Hjul, 3. Gir og bremser.

 

Jeg tror noe av grunnen til at du blir anbefalt hybridsykler er at de nok takler norske forhold (dårlige veier, fortauskanter, snø) noe bedre enn tradisjonelle bysykler siden de generelt er kraftigere, pluss at de nok har en noe mer effektiv sittestilling. På bysykler sitter man jo ofte veldig oppreist, noe som gir god oversikt i trafikken og som er komfortabelt, mens hybridsykler har en mer fremoverlent sittestilling som gir mer effekt i tråkkene.

 

Ellers får man pikkdekk til både 26" og 28" hjul nå, så velger du en sykkel med de hjulstørrelsene pluss plass nok til litt feite dekk, så bør det ikke være noe i veien for å sette på piggdekk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som har noe erfaring med diamant? VIrker som de har et par gode alternativer, feks

 

http://www.gsport.no/Misc/Product/?query=t...id=411163(BC_4) Diamant Mixed Cut 20.00

 

http://www.gsport.no/Misc/Product/?query=t...id=411177(BC_4) Diamant Mixed Cut Adamas

 

For det første har de bedre utvalg uten dempere som bare tillegger vekt og økt pris, og utover det er så godt som unødvendig til bybruk. Den første jeg lenker til er jo veldig prisgusntig (2k), den andre har navgir, noe jeg tror er en fordel. Har lest litt om det, og det virker som moderne navgir har veldig god effektivitet, og tilsynelatende er det liten forskjell i hvor mye tap det er i giret på disse og vanlige gir. Men den med navgir er jo ganske mye dyrere. Noen som har noen andre merker å satse på? Har sett rundt i byen og de aktuelle merkene virker å være DBS (dyrt), OBS har Schwinn og Cycletrack, og har også sett på GIant og Nakamura, forsåvidt også scott, men de virker litt dyre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det største problemet med navgir er at det blir veldig dyrt hvis det ikke kan repareres. Et hjul med navgir koster fort 3000 selv på en sykkel som man i utgangspunket bare betalte 3000 for. Dette er fordi fabrikanter får deler til en brøkdel av prisen av det butikken får. Selv ville jeg gått til en lokal sykkelbutikk å sett om de hadde hatt en fjorårsmodell. Utstyret vil mest sannsynlig være akkurat det samme, og sjansen er stor for at den er på salg.

Lenke til kommentar
Det største problemet med navgir er at det blir veldig dyrt hvis det ikke kan repareres. Et hjul med navgir koster fort 3000 selv på en sykkel som man i utgangspunket bare betalte 3000 for. Dette er fordi fabrikanter får deler til en brøkdel av prisen av det butikken får. Selv ville jeg gått til en lokal sykkelbutikk å sett om de hadde hatt en fjorårsmodell. Utstyret vil mest sannsynlig være akkurat det samme, og sjansen er stor for at den er på salg.

 

Joa, men det kan du jo si om gir i biler også feks, men de holder jo hundretusenvis av kilometer før de knekker sammen. Det jeg vil fram til er, hvor stor er sannsynligheten for at giret ikke kan repareres? Såvidt jeg har forstått er navgir langt mer driftssikre enn vanlige gir.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hadde tatt den dyreste av de to. Hjulsettet ser bedre ut, jeg er generelt skeptisk til girsystemer i de helt nederste prisklassene, samt at gaffelen er av den "nye" typen og styret kan justeres.

 

Har kun hatt Diamant én gang selv og det begynner å bli noen år siden, men har i hvert fall ingen negative erfaringer derfra. Mamma sykler på Diamant nå og det har også fungert glimrende så langt. Eneste er at V-bremsene som sitter på sykkelen nok kunne vært bedre, men det er en smal sak å bytte hvis man føler for det.

Lenke til kommentar
Hadde tatt den dyreste av de to. Hjulsettet ser bedre ut, jeg er generelt skeptisk til girsystemer i de helt nederste prisklassene, samt at gaffelen er av den "nye" typen og styret kan justeres.

 

Har kun hatt Diamant én gang selv og det begynner å bli noen år siden, men har i hvert fall ingen negative erfaringer derfra. Mamma sykler på Diamant nå og det har også fungert glimrende så langt. Eneste er at V-bremsene som sitter på sykkelen nok kunne vært bedre, men det er en smal sak å bytte hvis man føler for det.

 

Hva innebærer det at gaffelen er av ny type? Og justerbart styre kan jo være praktisk ja, det er et godt poeng. Bedre hjulsett, vil det si at hjulene tåler litt mer?

 

AtW

Lenke til kommentar
hva med denne dbs-sykkelen med åtte gir: http://www.dbs.no/sykler/sport/291

 

eller denne med 24 gir: http://www.dbs.no/sykler/sport/293

 

Det virker ganske bra til ditt bruk, er også innebygd lys på dem, vurderer å kjøpe en av dem selv, åtte gir er vel mindre vedlikehold, men tyngre i bakker og 24 gir er vel omvendt, ettersom jeg har forstått

 

Jeg synes det er ganske dyre sykler til den type bruk. 7000 er i mine øyne mye for en sykkel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det største problemet med navgir er at det blir veldig dyrt hvis det ikke kan repareres. Et hjul med navgir koster fort 3000 selv på en sykkel som man i utgangspunket bare betalte 3000 for. Dette er fordi fabrikanter får deler til en brøkdel av prisen av det butikken får. Selv ville jeg gått til en lokal sykkelbutikk å sett om de hadde hatt en fjorårsmodell. Utstyret vil mest sannsynlig være akkurat det samme, og sjansen er stor for at den er på salg.

 

Joa, men det kan du jo si om gir i biler også feks, men de holder jo hundretusenvis av kilometer før de knekker sammen. Det jeg vil fram til er, hvor stor er sannsynligheten for at giret ikke kan repareres? Såvidt jeg har forstått er navgir langt mer driftssikre enn vanlige gir.

 

AtW

Det er ikke nødvendigvis giret som går. Hvis du er så uheldig at hjulet blir så bøyd at det ikke kan rettes må hele hjulet byttet ut p.g.a. bosset som sitter på hjulet. Jeg har ingen erfaring med hvor lenge navgirene holder, vet bare av erfaring at det blir veldig dyrt når det må byttes. Men på en annen siden når vanlige gir må byttes p.g.a. slitasje kommer det fort opp i 2-3000 for kjede, kasett og krankdrev.

Lenke til kommentar
Hadde tatt den dyreste av de to. Hjulsettet ser bedre ut, jeg er generelt skeptisk til girsystemer i de helt nederste prisklassene, samt at gaffelen er av den "nye" typen og styret kan justeres.

 

Har kun hatt Diamant én gang selv og det begynner å bli noen år siden, men har i hvert fall ingen negative erfaringer derfra. Mamma sykler på Diamant nå og det har også fungert glimrende så langt. Eneste er at V-bremsene som sitter på sykkelen nok kunne vært bedre, men det er en smal sak å bytte hvis man føler for det.

 

Hva innebærer det at gaffelen er av ny type? Og justerbart styre kan jo være praktisk ja, det er et godt poeng. Bedre hjulsett, vil det si at hjulene tåler litt mer?

 

AtW

 

Det går på at stem'en (delen mellom styrepinnen og gaffelen) er montert direkte på røret som kommer opp fra gaffelen, fremfor at det går en pinne fra stem'en ned i gaffelen. Det nye systemet er enklere å vedlikeholde, det er enklere å bytte ut stem'en dersom man ønsker å endre sittestillingen, og ikke minst så er det sikrere fordi den gamle typen har en tendens til å løsne (noe som gjør at man kan vri på styret uten at hjulet svinger).

 

Bedre hjulsett kan bety to ting: mindre vekt og/eller at hjulene er stivere - noe som igjen betyr at sykkelen er lettere å sykle på, bedre manøvrering og at hjulene tåler mer. Jeg vet ikke hvilke hjulsett det er som sitter på de to ulike syklene, men mtp prisforskjellen og hvordan eikene sitter, så er det hjulsettet som sitter på den dyreste sykkelen høyst sannsynlig en del bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...