Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Er du medlem av statskirken?  

452 stemmer

  1. 1. Er du medlem av statskirken?

    • Ja og jeg ønsker å være det.
      55
    • Ja, men har ikke behov for å være det/har tenkt å melde meg ut.
      209
    • Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.
      188
    • Nei, men vil melde meg inn.
      0
  2. 2. Hvordan ble du medlem?

    • Jeg meldte meg inn selv.
      4
    • Mine foreldre meldte meg inn.
      117
    • Statskirken meldte meg automatisk inn.
      214
    • Jeg er ikke medlem.
      117
  3. 3. Hvem synes du BØR ta avgjørelsen om en persons medlemskap?

    • Personen selv, etter fylte 16 år.
      262
    • Personen selv, uansett alder.
      133
    • Personens foreldre, før fylte 1 år.
      40
    • Personens foreldre, etter fylte 1 år men før 18 år.
      12
    • Statskirken
      5
  4. 4. Bør medlemslistene ryddes?

    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen medlemstatus
      41
    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen eller barnas medlemstatus
      33
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle nåværende medlemer
      301
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle norske statsborgere
      77
  5. 5. Bør staten og kirken skille lag?

    • Ja
      344
    • Delvis/har ingen formening
      70
    • Nei
      38


Anbefalte innlegg

Det må være lov å latterliggjøre kristendommen på lik linje med at kristendommen latterliggjør oss som ikke har en tro. Og det har jeg opplevd mange ganger fra de som kaller seg kristne.

Har du opplevd å bli latterliggjort for å være ateist her? Har du sett noen andre bli det?

 

For det har jeg ærlig talt, aldri sett. Det er omvendt det skjer.

 

Og hvis du har sett det, vis sitat, så tror jeg på det.

 

Så fordi du har snakket med noen kristne utenfor forumet som latterliggjør deg, skal du latterliggjøre uskyldige forumbrukere her? Jeg ser ikke helt logikken.

 

Det er forskjell på å latterligjøre og angripe kristendommen enn å angripe personene som er tilhengere av religionen. Ateisme, fritenking og skeptisme har også blitt fotfulgt av kristendommen de siste tusen årene og uttalige mennesker har blitt torturert og drept i følge av dette.

 

Vi kan sammenligne det med kristene som mener at ateisme fører til selvmord, lav moral, stalinisme og holocaust...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Myagos, jeg spør deg igjen. Mener du de kristne her på forumet latterliggjør ateisme og ateister?

 

Mener du at du har rett til å latterliggjøre kristendommen pga at folk har blitt drept av kristendom i oldtiden?

 

Om du mener jeg har sagt noe av det siste du sa, må du lese nøyere etter i innleggene mine.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er:

 

Ville dere (religiøse) latterliggjort oss ateister om dere hadde muligheten? For slik situasjonen arter seg i dag er det nærmest umulig for dere. Jeg oppfordrer alle ateister til å rekke opp hånden om de ville følt seg latterliggjort, truet eller lignende av at en religiøs person gjorde et forsøk på latterliggjøre livssynet deres. Vi synes rett og slett bare det er litt søtt, og til tider irriterende.

 

Redigert:

Dæven, tror det er NM i skriveleif idag jeg.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

SirEnamon klaget nettopp på at kristne hadde latterliggjort han utenfor forumet, så snakk for deg selv.

 

Tror du virkelig at vi ikke latterliggjør fordi vi ikke kan? Jeg tror heller vi kristne greier å holde oss over å latterliggjøre hva andre mennesker tenker om ting, jeg kan ikke huske å se en kristen person snakke nedsettende til hverken ateismen eller en ateist.

 

Konklusjonen man kan sitte igjen med etter å ha sett seg litt om på forumene her er at det er de kristne som respekterer andres livssyn best. Og at det er ateistene som i størst grad jobber for å omvende folk.

Endret av Ozi
Lenke til kommentar
Myagos, jeg spør deg igjen. Mener du de kristne her på forumet latterliggjør ateisme og ateister?

 

Mener du at du har rett til å latterliggjøre kristendommen pga at folk har blitt drept av kristendom i oldtiden?

 

Om du mener jeg har sagt noe av det siste du sa, må du lese nøyere etter i innleggene mine.

 

Ja vi har folk her inne støtt og stadig som latterligjører ateisme. IHS er et flott eksempel på det.

 

Jeg har også rett til å latterligjøre kristendommen fordi det er en mennskerett, og fordi kristendommen faktisk er... vel... latterlig.

 

Så enkelt er det med den saken.

Lenke til kommentar

Vil du komme med et sitat hvor han latterliggjør ateisme?

 

Hva med å latterliggjøre kristne? Kalle Kent Hovind for en patetisk og håpløs dust?

 

Hvilken menneskerett er det du refererer til når du sier at du har rett til å latterliggjøre kristendommen?

 

At alle skal slippe å føle seg mobbet? Eller at man skal kunne ytre sine meninger(men innen visse grenser)?

Lenke til kommentar
Myagos klaget nettopp på at kristne hadde latterliggjort han utenfor forumet, så snakk for deg selv.

 

Tror du virkelig at vi ikke latterliggjør fordi vi ikke kan? Jeg tror heller vi kristne greier å holde oss over å latterliggjøre hva andre mennesker tenker om ting, jeg kan ikke huske å se en kristen person snakke nedsettende til hverken ateismen eller en ateist.

 

Konklusjonen man kan sitte igjen med etter å ha sett seg litt om på forumene her er at det er de kristne som respekterer andres livssyn best. Og at det er ateistene som i størst grad jobber for å omvende folk.

 

For å være helt ærlig, jeg tror ikke Myagos mente det så alvorlig. Det er nok noen som forsøker, IHS for eksempel. Men det er ikke noen dybde i det. De fleste religiøse forstår at det bare blir for dumt. Dere befinner dere i en altfor delikat og skjør posisjon til å valse rundt på den måten.

 

Jeg utfordrer deg: Latterliggjør meg nå. Jeg tar meg ikke nær av det, jeg er en oppegående person som kan takle det, du har ikke bare min tillatelse, men jeg oppfordrer deg. Du kan i det minste si hvordan du ville gått fram om du skulle latterliggjort en ateist, uten selv å fremstå som latterlig.

 

At kristne er noe flinkere til å respektere andre er det dummeste jeg har hørt. Vil du forklare opposisjonen mot homofile i kirkehiarkiet?

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Vil du komme med et sitat hvor han latterliggjør ateisme?

 

Du kan starte med å lese denne tråden : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1085347&hl= deretter klikke på profilen hans og lese innleggene hans.

 

Hva med å latterliggjøre kristne? Kalle Kent Hovind for en patetisk og håpløs dust?

 

Kent Hovind er ikke en patetisk og håpløs dust fordi han er kristen, men fordi han kommer med latterlige konspirasjonsteorier mot evolusjonsteorien og bruker psuedo-vitenskap og bibelen som "bevis". La oss heller ikke glemme at han snøt på skatten og benyttet seg av falsk DMCA for å suspendere en kanal som var kritisk til han.

 

 

Hvilken menneskerett er det du refererer til når du sier at du har rett til å latterliggjøre kristendommen?

 

At alle skal slippe å føle seg mobbet? Eller at man skal kunne ytre sine meninger(men innen visse grenser)?

 

Ytringsfriheten.

Lenke til kommentar
Hva med å latterliggjøre kristne? Kalle Kent Hovind for en patetisk og håpløs dust?

 

Kent Hovind er ikke en patetisk og håpløs dust fordi han er kristen, men fordi han kommer med latterlige konspirasjonsteorier mot evolusjonsteorien og bruker psuedo-vitenskap og bibelen som "bevis". La oss heller ikke glemme at han snøt på skatten og benyttet seg av falsk DMCA for å suspendere en kanal som var kritisk til han.

Jeg ser stadig vekk folk på forumet bli kalt ignorante og andre ting kun basert på at de er kreasjonister.

 

Men synes du det er greit å kalle Kent Hovind en patetisk og håpløs dust?

 

Ytringsfriheten.

Har ytringsfriheten noen begrensninger?

Lenke til kommentar
Jeg ser stadig vekk folk på forumet bli kalt ignorante og andre ting kun basert på at de er kreasjonister.

Men synes du det er greit å kalle Kent Hovind en patetisk og håpløs dust?

 

Selvfølgelig er det greit å kalle Kent Hovind for en patisk og håpløs dust. Jeg hadde jo vært den største hykleren hvis jeg sa at det ikke var greit.

 

Har ytringsfriheten noen begrensninger?

 

Så lenge det ikke er trusler mot liv og helse.

Lenke til kommentar

 

Dette må jeg og svare på (om det var til RWS)

 

Det må være lov å latterliggjøre kristendommen på lik linje med at kristendommen latterliggjør oss som ikke har en tro. Og det har jeg opplevd mange ganger fra de som kaller seg kristne.

 

Å bruke kirken som ungdomshus er jo en god ide, men å rive støtter heller ikke jeg. Det finnes også mange gamle kirker som vi bør ta vare på (kulturskatter).

 

Så til de tallene du viser til. De seier meg ingen ting hvor mange som bruker kirken.

 

Du viser også til at 83 % tilhører den norske kirke. Dette viser klart at her er noe riv ruskende galt. Jeg vil vise til undersøkelse som er utført av "Norsk Monitor", foretatt av Synovate MMI. Denne undersøkelsen kan vi feste størst lit til og har pågått annet hvert år siden 1985 med spørsmål om religiøsitet.

 

Den undersøkelsen viser at under 20% av Norges innbyggere regner seg som personlig kristne. Utenom dette er det 30 % som kun følger ritualene for å holde fast på tradisjonene (går i kirka, er med på kristne aktiviteter, etc.) for de har et ønske om å videreføre dette (merkelig spør du meg). De resterende 50% er buddhister, muslimer og den største gruppen er vel oss ”gudeløse”

Referansen for dette finner du i; Kjeldstad, Randi og Jan Erik Kristiansen: Constructing a regional gender equality index: Reflections on a first experience with Norwegian Data.

 

Derfor kan vi kalle dette en "Eventyr-Klubb"

 

 

Det å latterliggjøre mennesker for sin tro, eller mangel på sådan er ikke noe jeg som kristen støtter. Det å derimot utfordre enkelt individer på sin handling gjennom troen er viktig. Personlig synes ikke jeg synd i mennesker som ikke har noen tro. Det er religionsfrihet i dette landet og den skal alle kunne benytte seg av. Når det er sagt synes jeg det er trist at kristendommen taper posisjon i Norge. Da særlig med tanke på at andre religioner stadig blir mer fremtredende i landet vårt. Det virker som om jo mer famøse og ateistiske vi nordmenn fremtrer, jo sterke blir andre trosretninger. Da kanskje også fordi de innehar mer fokus.

 

Jeg er ikke i mot ungdomsklubber, men å benytte kirkerom til dette støtter jeg ikke. I kirken skal man utvise respekt, dette er blasfemisk. Det skal da vitterlig ikke trengs å premisse på dette. I Norge er det plass til de fleste. Det er i så tilfelle et sted og en tid for alt. Personlig er det ikke noe poeng for meg selv at flest mulig skal være kristne, men det et et poeng og opprettholde den tusenårige tradisjonen vi har i Norge. Den er truet og dette gjør meg til tider nervøs, uten at jeg reiser på "frelser tokt" av den grunn.

 

Som kirken sier selv, er kirkens oppgave er å bringe budskapet om Jesus Kristus som verdens Frelser til alle mennesker, uten hensyn til de motiver folk har for å søke kirkens tjenester. Bispedømmene, prostiene og soknene er geografiske enheter som dekker hele landet, og alle innbyggere i Norge bor dermed i en av Den norske kirkes menigheter. Den norske kirkes menigheter henvender seg til hele befolkningen: Også utmeldte og andre som ikke tilhører Den norske kirke, er velkommen til kirkens gudstjenester og andre arrangementer.

 

1. januar 2009 var 80,7 % av befolkningen medlemmer av Den norske kirke. Den norske kirke hadde 3 874 823 medlemmer pr 1. januar 2009, innbyggertallet var 4 799 252.

 

Selv om prosentandelen kirkemedlemmer i forhold til innbyggertallet er synkende, økte antallet medlemmer i Den norske kirke med nesten 1000 i 2008 og med nesten 3000 medlemmer i 2007.

 

Medlemsprosenten i 2009 er lavest i Oslo bispedømme med 64,7 %. Etter Oslo kommer Agder og Telemark med 78,3 % og Borg med 79,4 %. Høyest ligger medlemsprosenten i Sør-Hålogaland med 89,2 % og Møre med 88,9 %.

 

Medlemmene begrunner sitt medlemskap ulikt. For noen teller respekten for vår kristne tradisjon og kultur sterkest, mens det for andre bunner dette i et dypt personlig engasjement. Kirken ber aldri om begrunnelse for den enkeltes kirkemedlemskap

Lenke til kommentar

Folk må få tro hva de vil. Heldigvis har vi lovgivning i Norge som beskytter en mot å få religion påprakket. Jeg respekterer at folk tror på noe annet enn meg selv. Jeg kan også høre på hva andre mener om tro, dersom de er noe balanserte mennesker som ikke må forsøke å gni sin tro inn over meg. Tro er valgfritt.

 

Jeg synes statskirken praktiserer vel mye religiøse ritualer. Det kunne de godt ristet av seg. Er lutheranere generellt slik? Noe de arvet fra katolikkene? Slike ritualer gir meg en del gjesp. :sleep:

 

Samtidig synes jeg det motsatte kan være litt sjokkerende. Tenker på sånne som hopper opp og ned, dansende og lager det til en sirkusforestilling. :ermm: Klippet fra Borat-filmen, det tror jeg er sant nok, og at det viser oss hvordan akkurat disse spesifikke menigheter faktisk er.

 

Religioner som skyver andre religioner vekk fra verdenssamfunnet er jeg kritisk til. Derfor er jeg noe kritisk til Kristendom, Islam og andre religioner som har slikt på sin agenda. Jeg kan likevel finne flere gode ting i de nevnte religioner (minus gruppen "andre").

 

Jeg tror de gode tingene er det viktigste, framfor hva selve religionen ellers måtte gi. En finner felles gode ting i slike religioner, og kanskje det ville være bedre "å plukke kun disse gode ting fra varehyllene". Så spørs det da, dette med evig liv og det å få innpass til himmelen og slikt. Det koker vel ned til selve troen.

 

Finn det gode i deg selv, og du får ett bedre liv. En bør gjerne gå inn i seg selv, for det er der jeg tror mange av svarene ligger.

 

 

(..utklipp)Når det er sagt synes jeg det er trist at kristendommen taper posisjon i Norge. Da særlig med tanke på at andre religioner stadig blir mer fremtredende i landet vårt. Det virker som om jo mer famøse og ateistiske vi nordmenn fremtrer, jo sterke blir andre trosretninger. Da kanskje også fordi de innehar mer fokus. (..utklipp..)Personlig er det ikke noe poeng for meg selv at flest mulig skal være kristne, men det et et poeng og opprettholde den tusenårige tradisjonen vi har i Norge. Den er truet og dette gjør meg til tider nervøs, uten at jeg reiser på "frelser tokt" av den grunn.

 

Som kirken sier selv, er kirkens oppgave er å bringe budskapet om Jesus Kristus som verdens Frelser til alle mennesker, uten hensyn til de motiver folk har for å søke kirkens tjenester. Bispedømmene, prostiene og soknene er geografiske enheter som dekker hele landet, og alle innbyggere i Norge bor dermed i en av Den norske kirkes menigheter. Den norske kirkes menigheter henvender seg til hele befolkningen: Også utmeldte og andre som ikke tilhører Den norske kirke, er velkommen til kirkens gudstjenester og andre arrangementer.

roberteh: Det virker på meg som du er redd for forandringer på den kristne religion, og kanskje noe skeptisk til andre religioner. Jeg tror det blir feil å frykte forandringer så sterkt. Ett godt eksempel er jo de hundrevis av årene hvor Europa lå i mørkealderen, hvor ingen forandring kunne finne sted fordi kirke og stat ville det slik. Heldigvis kom vi oss helskinnet ut av den tiden, og at det ikke står slikt til nå i dag.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, er medlem av statskirken. Har ikke tenkt å melde meg ut. Hvis mitt medlemskap gir støtte til kirkene i landet så folk kan delta på gudstjenester, dåp, bryllup, begravelser, etter en kristen tradisjon, så er jeg med glede et medlem. Ser på dette som et bedre alternativ enn at folk f.eks. skal måtte betale for alt dette på egenhånd, og ønsker ikke at andre religioner skal ta over disse tradisjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...